Tipy a triky

Následující kapitolka je (a bude) souhrnem veškerých obecnějších informací, které jsou povětšinou společné a bylo by zbytečné je uvádět do každé sekce zvlášť. Problémem stránek, který tu je a který si velmi dobře uvědomuji je, že zdejší Kniha návštěv je velmi nedokonalá a řada zodpovězených otázek se v ní rychle ztrácí. Je sice celá řada jiných možností, jako např. nasadit na stránky diskusní fórum, ale upřímně řečeno do toho se mi příliš nechce. Postupně se tedy budu k dotazům vracet i zde a pro příště je už naleznete mnohem snáze. Krom toho se pokusím postupně uvěřejňovat i různé postřehy ze zahraničních fór, kde jsem narazil na různé zajímavosti a bylo by škoda je vynechat - patří sem např. http://www.celestialheavens.com/forums, http://www.castlegobs.nl a standardně http://www.telp.org. Prozatím zde naleznete jen část ohledně instalačních problémů a problémů s hrami samotnými, ale to se snad brzy rychle změní.

Instalace a spouštění (Zpět na obsah)

Might and Magic na Windows XP/2000

Následující popis ve stručnosti shrnuje základní kroky, které je nutné dodržet při instalaci Might and Magic na počítačích se systémem Windows XP nebo 2000. Jedná se o tentýž popis, který je uveden i v sekci Ke stažení. Předem ještě jednou upozorňuji, že uvedený postup se týká opravdu jen těchto dvou systému a není zaručeno, že bude fungovat i v případě Windows Vista (rady ohledně Windows 7 jsou však již připojeny). S tímto novým systémem nemám žádné zkušenosti a ani to do budoucna neplánuju. Odkazy na všechny zmíněné patche najdete v sekci Ke stažení.

Krom šestého a devátého dílu, které obvykle běží bezproblémově, je u zbývajících dvou nutné použít speciálního patche, který umožňí hru bezproblémově spustit. Jedná se o tzv. xp-patche. Občas se stane, že ani s nimi se hra nespustí, ale chyba bývá obvykle jiného rázu, než že by patche skutečně nefungovaly.

Pro jejich správnou funkčnost je třeba dodržet několik instalačních zásad. Tou první a zcela samozřejmou je, aby hra byla správně nainstalována. Instalátor xp-patche si pak instalační cestu ověřuje podle dat, které se během instalace hry zapsaly do registrů, ale neni na tom zcela závislý. Během instalace patche je možné tuto cestu dodatečně změnit, což ocení zejména ti, kdo chtějí jen zprovoznit zálohu hry (např. po nové instalaci systému apod.). Cílem patche je samotný kořenový adresář hry, tedy ten, ve kterém je hra nainstalována (nikoliv žádný z podadresářů, jako tomu bývá u jiných her zvykem - žádná Data apod.). Vidíte-li tedy v instalátoru správnou cestu, můžete směle pokračovat.

Pokud instalujete tzv. Mok´s patche, pak ani nemusíte hru patchovat oficiálními patchi (Mok´s patche už je mají v sobě zabudované), ale pokud jste tak už učinili, nic se neděje. Problém by byl, pokud byste oficiální patch použili až po xp-patchi (xp-patch instalujte vždy až poslední!). U jiných než Mok´s patchů je však třeba oficiální patche instalovat zvlášť, ale opět pozor na správné pořadí - nejprve oficiální patche a pak teprve xp-patch. O správné aplikaci Mok´s patchů se v případě mm7 a mm8 můžete přesvědčit tak, že vám v kořenovém adresáři hry přibyde soubor MM7-Rel nebo MM8-Rel. Pokud tam nejsou, byla nejspíše chybně uvedená cesta ke hře nebo nemáte dostatečná práva pro zápis na disk (doporučuju instalaci provádět pod účtem s právy administrátora). Je-li vše v pořádku, můžete nakonec nainstalovat i češtinu (pokud jste češtinu instalovali už dříve, budete ji muset přeinstalovat, protože xp-patche mění i datové soubory).

Ještě než spustíte samotnou hru, je dobré se přesvědčit, jestli máte správně nastavené i parametry hry. Instalátor xp-patche vám tuhle možnost sice nabízí, ale je dobré vědět, kde se to dá změnit. Při posledních pokusech jsem totiž objasnil i záhadu tzv. zelených stráží v mm7. Problém je skryt v novém hardware a našel jsem i určitou spojitost s procesory společnosti AMD. Je to spojeno s tzv. hardwarovou akcelerací, která na novějším hardware postrádá smysl a její aktivace může způsobit grafické problémy. U MM7 se to může projevit právě snížením počtu barev a řada obyvatel a stráže jsou oblečeni v zeleném (je to dobře patrné už na Smaragdovém ostrově). Jakmile hardwarovou akceleraci vypnete, grafika hry se výrazně zlepší. U MM8 může hardwarová akcelerace dokonce znemožnit samotné hraní hry. Pokud tedy některý z těchto případů nastane, doporučuji hardwarovou akceleraci vypnout. Dělá se to přes soubor MM7Setup nebo MM8Setup.

Kdyby se vám i přes výše uvedené nedařilo, stále nezoufejte. Jak jsem zmínil už na začátku, můžou se objevit i jiné komplikace, které úspěšné spuštění hry s xp-patchem znemožní. Celkem se objevily dva případy, kdy třeba Mok´s patch u sedmého dílu nefungoval. Problém se povedlo vyřešit tak, že se jednoduše nainstaloval jiný xp-patch (viz následující odkaz). Uvedený alternativní patch však v sobě neobsahuje oficiální patch 1.1, takže ten budete muset nainstalovat zvlášť. Po instalaci tohoto xp-patche je třeba vypnout hardwarovou akceleraci.

Edit zima 2009: Nedávno jsem přes email řešil problém se spuštěním sedmého dílu z Platinum edice, kdy xp-patche také nefungovaly. Tato verze hry je zřejmě již upravena a postačilo jen pomocí MM7Setup vypnout hardwarovou akceleraci videa a zvuku. Na některých počítačových sestavách dokonce toto postačí i u klasické verze hry, jak se občas můžete dočíst v Knize návštěv, takže bych možná před samotnou instalací xp-patchů doporučil, aby se to nejprve zkusilo vyřešit právě jen vypnutím akcelerace. Pokud to nepomůže, pak bych teprve začal instalovat xp-patche.

Problém se objevil i v případě šestého dílu, který sice na WinXP obvykle funguje bez problémů, ale občas se objeví i případy nefunkčnosti. Po jednom z dotazů v Návštěvní knize jsem na stránkách www.ntcompatible.com našel odkaz na modifikovaný spouštěcí soubor hry, který řeší problém s chybným výpočtem cyklů (či čítače - nejsem si zcela jist) u rychlých procesorů. Uvedeným souborem stačí přepsat původní soubor mm6.exe v adresáři s hrou. Nicméně je nutné, aby hra byla nejprve opatchována oficiálním patchem na verzi 1.2. Podle některých dalších příspěvků by tento problém měl řešit už Mok´s patch 1.3 pro mm6, který naleznete v odkazech výše.

Zmínka o chybném výpočtu cyklů procesoru mě pak přivedla ještě na jednu myšlenku. Obvykle na tohle v radách zapomínám, ale ještě než budete xp-patche instalovat, ujistěte se, že máte nainstalovány správně ovladače k vaší grafické kartě a všechny podpůrné programy k základní desce a procesoru (zejména v případě dvoujádrových procesorů).

Edit podzim 2010: Doba pokročila zas o kus dále a po nepříliš zdařeném Windows Vista se u nás zabydleli populárnější Windows 7, které bych vynechávat neměl. Bohužel jsem na tom podobně jako v případě předchozího systému, takže jsem se ještě k testům instalace a spouštění nedostal. Od Cris W. mi však emailem přišlo několik rad, které by vám mohly být k užitku, takže sem přikládám rovnou část emailu s popisem:

Ničím nepatchovaná MM7 mi pokaždé spadla. Zkoušela jsem všechny kompatibility od Win 95 po Visty včetně všech SP. A nic. Hledala jsem patche atd. a zas nic. Pak mě jako úplného zoufalce napadlo nahradit původní MM7.exe souborem MM7.exe pro XP (kdysi jsem ho našla, tuším, na Tvých stránkách). Hra havarovala znovu. Změnila jsem kompatibilitu na Windows XP SP2 a nastavila rozlišení 640x480 (nastavovat rozlišení není ovšem nutné). V MM7Setup.exe se také musela udělat změna: nastavit video na Software 3D (druhá možnost, Hardware Accelerated 3D na NVIDIA GeForce 7300 GS, vedla k hlášce "program přestal pracovat"). A světe div se, ono to zafungovalo!

Testování: Sandboxie (hra před dokončením instalace stagnovala - při kliknutí na "neregistrovat" zůstalo viset instalační okno a nic se nedělo. Registrátor ITP.exe v Sandboxie nic nedělal. Před přerušením instalace jsem zkopírovala nainstalované soubory do jiné složky. Přerušení všechny soubory hry, vyjma složku registrátoru, vymazalo.) Těžko říct, jestli by to instalátor udělal i mimo Sandboxie. Myslím ale, v Sandboxie bude MM7 dobře.

Systém: Windows 7 32bit, 2GB RAM, AMD Sempron 2,01 GHz

Edit léto 2012: Doba ještě více pokročila a jsou tu nějakou dobu s námi rovnou Windows 7 ... a já samozřejmě stále zůstávám u svých XP :) I se sedmičkami se objevilo několik ohlášených chyb, nejspíše se ve většině případů jedná o hardwarové nekompatibility, protože tím začíná trpět více her. Klidně se tedy může stát, že už nerozjedete ani pověstný šestý díl, který míval problémů nejméně. Mailem mi přišel jeden návod, pokud se bude někomu hodit, budu rád. Autorem je Miloslav Macháček:

Při instalaci MM6 na W7 64bit se u mě vyskytl problém s instalací. Po klasickém naběhnutí nabídky a stiknutí tlačítka Install se nic neděje a instalace nenaběhne. Na celestialheavens apod. jsem nalezl nějaké návody od různého spuštění souborů až po čistý boot systému. Nic nefungovalo - možná by ten čistý boot. Ale mnohem jednodušší mi přišlo použít správce úloh a v něm manuálně "ukončit strom procesu" programu explorer.exe po tom co všechno padne zase spustit správce a normálně přes "novou úlohu" explorer.exe najít v adresáři a znovu spustit. Pak instalace naběhne normálně (spouštěno přímo z disku ne přes nabídku). Je to podobné jako čistý boot jen rychlejší. Některé služby W nemusí znovu naběhnout ale po instalaci není problém PC restartovat a vše je v normálu + hra nainstalovaná.

Jen dodám, že ve WinXP byl konkrétní postup takovýto:

Ctrl+Alt+Delete -> vyběhl Správce úloh -> záložka Procesy -> najít a ukončit explorer.exe Správce úloh nechat otevřený a pokračovat ... nabídka Soubor -> Nová úloha (spustit...) -> napsat explorer a dát OK.
Might and Magic 9 - potíže s dlouhými nahrávacími časy při vstupu do inventáře/mapy/menu apod.

V podstatě se ve zjednodušeném pohledu jedná o problém kombinace použité grafické karty a grafických ovladačů. Projevuje se tak, že při vstupu do inventáře je nutné dlouho čekat, než se otevře a podobně je tomu u nahrávání nebo ukládání herních pozic. Might and Magic 9 běží bez problémů na kartách s nativní podporou DirectX 7. Od podpory DirectX 8 výše už je občas nutné hledat vhodný ovladač, protože ne všechny dokáží s hrou spolupracovat bez obtíží (někdy je třeba sáhnout po opravdu starých ovladačích). Asi neni v ničích silách se pokoušet o nějaký seznam karet a vhodných ovladačů, ale jedno univerzální řešení existuje.

Následující modifikace knihovny cshell.dll, o kterou se postaral frognik (viz diskuze na TELP´s MM9 Tavern), umí tento problém vyřešit. Knihovna obsahuje jednu méně používanou proceduru, kterou stačilo při běhu programu nechat přeskakovat. Protože se k problémům s inventářem přidal i problém s náhráváním a ukládáním, vznikla ještě jedna verze, která řeší i tento problém. Hra totiž používá pro tvorbu screenshotů právě DirectX 7, který je tak ve hře nuceně emulován. Poslední modifikací tedy byla možnost pořizování screenshotů odstraněna, což má za následek i to, že u uložených pozic se místo aktuálního screenshotu objevuje jen černá obrazovka (i v případě použití Lloydova majáku). Musím jen podotknout, že mě se podobné problémy vždycky vyhýbaly, takže nemám jak uvedenou modifikaci vyzkoušet, uvítám proto Vaše vlastní zkušenosti.

Edit léto 2012: Od Helpera jsem dostal odkaz na další úpravu knihovny cshell.dll, která zároveň opět plnohodnotně zprovozňuje Lloydův maják.

Potíže se zasekáváním loadovací obrazovky řeší záplata, kterou naleznete v sekci Ke stažení - fix loadovací obrazovky.

Spouštění bez nutnosti vkládat CD

Je několik možností, jak jednotlivé díly Might and Magic spouštět bez nutnosti vkládat CD. Vynechám-li existenci různých "cracků", tak nejuniverzálnější a zároveň nejlepší variantou je použití virtuální mechaniky. V principu se jedná o to, že pomocí speciálního softwaru, který umí emulovat funkci CD/DVD mechaniky se spustí obraz (identická kopie) příslušného herního CD (Play CD, neboli CD 2). Kopii CD si lze vytvořit pomocí celé řady softwaru, např. pomocí vypalovacího softwaru Nero apod. V současné době dokonce některé tyto programy zároveň zvládají i práci virtuální mechaniky, ale protože se jedná o placené verze programů, budete možná chtít sáhnout po schůdnějším řešení. Nejvíce se mi v tomto ohledu osvědčil program Daemon Tools, který je na internetu volně ke stažení a je freeware. Navíc zvládá celou řadu formátů, do kterých se obrazy CD ukládají, takže je velmi univerzálníh. Jakmile si tedy vytvoříte příslušný obraz herního CD, stačí jej jen načíst pomocí Daemon Tools a můžete hrát. Je to celé ještě o to jednodušší, že CD Might and Magic neobsahují žádnou ochranu proti kopírování, takže s tvorbou obrazů CD neni žádný problém.

Druhým možným řešením je použítí konfiguračního souboru. Ovšem tato možnost funguje jen v případě šestého a sedmého dílu. V principu se jedná o běžný textový soubor, který obsahuje dodatečné parametry pro hlavní spouštěcí soubor a které mají být během spuštění hry uplatněny. Pokud však používáte Mok´s patch 1.3 pro Might and Magic 6, tak už se tím nemusíte zabývat, neboť ten už příslušný konfigurační soubor v sobě obsahuje. Než se však pustíme dále, musím vás upozornit ještě na jeden menší problém. Herní CD obsahuje zvukové stopy (funguje jako hudební CD), které se např. spouštějí na počátku při každé návštěvě oblasti/dungeonu a právě o tyto zvuky tímto postupem přijdete.

Před tvorbou konfiguračního souboru se ještě podíváme do podadresáře Anims, jestli jsou tam přítomny soubory mightX.vid a magicX.vid (X je 6 nebo 7, podle dílu hry). Pokud ne, tak je tam nejprve nakopírujeme z herního CD. K tvorbě samotného konfiguračního souboru si vystačíme s běžným textovým editorem, jakým je např. Notepad. Do něj pak vepíšeme následující řádky:

[Settings]

AlwaysRun=1

FlipOnExit=0

LoudMusic=0

use_cd = 0

Soubor se pak uloží pod názvem mm6.ini a nakopíruje se do kořenového adresáře hry (tam kde je i soubor mm6.exe nebo mm7.exe). Jméno souboru je univerzální, takže platí i pro Might and Magic 7 - pokud ho pojmenujete mm7.ini, nebude fungovat! První použitá volba nastaví družině parametr vždy běžet, takže nebudete muset během hry držet Shift nebo zapínat Caps Lock. Druhý parametr způsobí, že se vaše družina nebude automaticky otáčet, když opustí některou z budov. Oba předchozí parametry mají své uplatnění v podstatě jen u šestého dílu, kde v konfiguračním menu hry tyto možnosti nejsou. Zbývající parametry jsou však již celkem nutností, zejména poslední uvedený parametr, protože ten zajišťuje právě to, že nebude nutné vkládat herní CD do mechaniky. Pokud budete chtít tyto volby pozměnit, tak platí jednoduché pravidlo: 1 znamená ANO, 0 znamená NE.

Ná závěr si dovolím zodpovědět ještě jednu skrytou otázku. Proč vlastně používat konfigurační soubor, když to jde mnohem lépe pomocí virtuální mechaniky? Odpověď je jednoduchá. Občas na některých konfiguracích počítače dochází při použití virtuální mechaniky k různým konfliktům nebo si určitý software (někdy i protipirátská ochrana jiných her) přímo vyžádá zákaz spouštění virtualizačního softwaru. V takovém případě máte tedy jen dvě možnosti. Buďto oprášit své herní CD nebo použít konfigurační soubor.