Seznam herní tvorby (NWC, Ubisoft)

Když jsem před lety začal na webu pracovat, zaměřil jsem se výhradně na tvorbu studia New World Computing, Inc. (NWC), resp. jejich RPG sérii Might and Magic. Ubisoft sice po krachu 3DO odkoupil práva ke značce Might and Magic, jak se za chvíli dozvíte, ale dlouhou dobu se věnoval jen sérii Heroes of Might and Magic. Teprve v roce 2013 byl oznámen vývoj Might and Magic X a mě došlo, že se k tomu budu muset nějak postavit. Pokud sem desítku začlením, rozšířím web nejenom o nový díl, ale i o nové univerzum a tím pádem by bylo na místě se věnovat i další tvorbě Ubisoftu z tohoto univerza. Ono oddělit RPG sérii od jejích spin-offů v podobě Heroes of Might and Magic není tak docela možné a vlastně by to ani nebylo žádoucí. Je to jeden velký propletenec a platí to jak pro tvorbu New World Computing, tak i pro tvorbu Ubisoftu. Rozhodl jsem se proto seznamy nejenom rozšířit, ale zároveň celou tuhle kapitolku předělat, aby byly lépe vidět i jednotlivé vztahy a události na pozadí.

Od historie po současnost

New World Computing, Inc. (zkráceně NWC) bylo americké vývojářské studio, které v roce 1984 společně založili Jon Van Caneghem, jeho žena Michaela a Mark Caldwell. Sídlem NWC se stalo městečko Agoura Hills v Kalifornii a až do roku 1996 vystupovali jako nezávislé herní studio. 10. července 1996 odkoupila NWC společnost The 3DO Company (zkráceně 3DO) a NWC se stalo její divizí. Jon Van Caneghem zůstal i nadále prezidentem NWC a Mark Caldwell postoupil na post generálního manažera. Pozici senior producenta vykonával James Dickinson a studio v té době zaměstnávalo okolo 100 zaměstnanců. 3DO se bohužel v dubnu 2002 dostala do finančních obtíží a v květnu 2003 ohlásila bankrot. Ke konci téhož roku zanikla a tím pádem i její jednotlivé divize. Ještě před svým zánikem však odprodala práva na Might and Magic francouzkému Ubisoftu (Ubisoft Entertainment S.A.), který je dodnes jejich držitelem. Nutno dodat, že Ubisoft je z pohledu top managamentu v podstatě rodinnou firmou a patří mezi významné světové vývojáře a vydavatele.

Jon Van Caneghem

Naneštěstí odkup práv automaticky nezaručoval převod veškerých podkladů k jednotlivým titulům (zdrojové kódy, dokumentace, scénáře apod.). Mnoho z toho se prý ztratilo. Problém na sebe proto nenechal dlouho čekat a objevil se ve chvíli, kdy Ubisoft oznámil vývoj dvou nových her - strategie Heroes of Might and Magic V a akční hry Dark Messiah of Might and Magic. Heroes of Might and Magic V začal vyvíjet Nival Interactive a Dark Messiah of Might and Magic Arkane Studios. Jenomže Nival navrhl koncept příběhu navazující na Heroes of Might and Magic 3 a přitom vůbec nebral v potaz zlom v Heroes of Might and Magic IV nebo Might and Magic IX. Arcane Studios pak pro změnu přišlo s myšlenkou příběhu ze světa Axeothu. Pro Ubisoft dva nesouvisející koncepty, což vedlo k zásahu právě ze strany samotného Ubisoftu.

Na produkci Dark Messiah of Might and Magic (2006) se v té době podílel Erwan Le Breton, který kolem sebe seskládal tzv. World bible team. Jeho úkolem bylo vytvořit zcela novou ubisoftí IP (Intellectual property - zkráceně řečeno novou herní značku). Tím byl položen základ univerza Ashan, což byla vlastně odpověď na (údajnou) absenci dokumentace ke Caneghemovu univerzu. Erwan se poté podílel i na datadisku Tribes of the East k Heroes V, takže měl další příležitost jednotlivé prvky nového světa více provázat. Aby Ubisoft předešel podobným problémům i do budoucna, vznikl v roce 2011 pod vedením Erwana Le Bretona The Might & Magic Reference Team. Jeho úkolem je vývoj a správa světa Ashanu a zároveň dohlíží na vývoj všech nových herních titulů z univerza Might & Magic. Tedy tak tomu alespoň bývalo, The Might & Magic Reference Team totiž někdy okolo roku 2018 zanikl a Erwan Le Breton v prosinci 2020 Ubisoft opustil.

Erwan Le Breton

Julien Pirou

V roce 2007 přibyla do týmu další významná postava z pohledu vývoje her z univerza Might & Magic, a tou byl Julien Pirou. Z pozice řadového level designéra se postupně vypracoval až na pozici vedoucího designéra a spisovatele, kterému dnes vděčíme za to krátké vzkříšení RPG série v roce 2013 - byl to právě on, kdo protlačil Might & Magic X: Legacy do produkce. Julienův život pod křídly Ubisoftu byl o něco turbulentnější než ten Erwanův. Julien se po MMX podílel ještě na Might & Magic: Heroes VII a pár dalších projektech (nejenom pro Ubisoft), ale v roce 2019 Ubisoft taktéž opustil.

Nejnovější události z ledna 2022 naznačují, že Ubisoft pracuje na novém AAA titulu z univerza Might & Magic, jehož vývojem bylo pověřeno studio Ubisoft Shanghai. Podrobnosti ale neznáme.

Svět Ashanu se v mnoha ohledech Caneghemovým univerzem inspiroval a čas od času si vývojáři dokonce do svých her vypůjčí jeho určitý prvek nebo postavu. Ashan má však své vlastní lore a zákonitosti. Díky tomu existuje mezi tvorbou NWC a Ubisoftu poměrně ostrý předěl.

Tabulkové přehledy her z univerza Might and Magic

Protože 3DO a Ubisoft si libovali v různých reedicích a kompilacích, rozhodl jsem se nejprve hry z univerza Might and Magic roztřídit do tabulkových přehledů, aby bylo vidět, s čím která hra z příslušné série souvisí. Přehledy jsou omezeny jen na tituly, které vytvořilo studio NWC (anebo jejichž základ tvoří hra od NWC) a jsou dostupné ve verzi pro PC. V závorce pak najdete datum vydání příslušné hry/datadisku/DLC.

Tvorba New World Computing, Inc.:
Základní hra Datadisky
Série Might and Magic
Might and Magic I: The Secret of the Inner Sanctum (1986, PC verze 1987) -
Might and Magic II: Gates to Another World (1988) -
Might and Magic III: Isles of Terra (1991) -
Might and Magic IV: Clouds of Xeen (1992) -
Might and Magic V: Darkside of Xeen (1993) -
Might and Magic: World of Xeen (1994) -
Swords of Xeen (1995, NWC není autorem této standalone modifikace, ale pro její kvalitu jí později začlenilo do oficiální distribuce) -
Might and Magic VI: The Mandate of Heaven (1998) -
Might and Magic VII: For Blood and Honor (1999) -
Might and Magic VIII: Day of the Destroyer (2000) -
Might and Magic IX: Writh of Fate (2002) -
King's Bounty
King's Bounty (1990) -
Série Heroes
Heroes of Might and Magic (1995) -
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars (1996) Heroes of Might and Magic II: The Price of Loyalty (1997, NWC není autorem)
Heroes of Might and Magic III: Restoration of Erathia (1999) Heroes of Might and Magic III: Armageddon's Blade (1999)
Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death (2000)
Heroes of Might and Magic IV (2002) Heroes of Might and Magic IV: The Gathering Storm (2002)
Heroes of Might and Magic IV: Winds of War (2003)
Heroes Chronicles
Heroes Chronicles: Clash of the Dragons (2000) -
Heroes Chronicles: Conquest of the Underworld (2000) -
Heroes Chronicles: Masters of the Elements (2000) -
Heroes Chronicles: Warlords of the Wastelands (2000) -
Heroes Chronicles: The World Tree (2000) -
Heroes Chronicles: The Fiery Moon (2000) -
Heroes Chronicles: The Final Chapters (2001) -

U Ubisoftu je situace trošku komplikovanější, neboť jak jsem v části Od historie po současnost poznamenal, do vývoje her výrazně zasáhl The Might & Magic Reference Team, který vznikl v roce 2011. Ten zavedl pro všechny nové hry z univerza Might and Magic jednotné názvosloví. Každá hra tak začíná slovním spojením Might & Magic, následovaným příslušným dodatkem (dvojtečka není povinná, Ubisoft si třeba regionálně licencoval i název Heroes). Vyjímkou je jen samotná série Might and Magic, kde je za příslušným slovním spojením rovnou číslovka. Série Heroes of Might and Magic se nám tak třeba přejmenovala na Might & Magic: Heroes.

Jenom poznámka k tomu ampersandu, u nás máme ve zvyku pokládat mezi "and" a "&" automaticky rovnítko, čímž si ten název s oblibou i zkracujeme, ale původní název a logo je výhradně s "and", "&" zavedl až Reference Team. U HD remake původních Heroes III se tak můžeme setkat s názvem Heroes of Might & Magic III, což ale není vzhledem k originální serii tak úplně správně. Nicméně i Ubisoft sám tohle občas kombinuje, takže zatímco nové logo obsahuje "&", na jejich webu se setkáte i s mixovanými názvy.

Tvorba Ubisoftu *):
Základní hra Datadisky / DLC
Série Might and Magic
Might & Magic X: Legacy (2014) DLC: Sokol a Jednorožec (2014)
Série Heroes
Heroes of Might and Magic V (2006) Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate (2006)
Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East (2007)
Might & Magic: Heroes VI (2011) Might & Magic: Heroes VI - Pirates of the Savage Sea (DLC, 2012)
Might & Magic: Heroes VI - Danse Macabre (DLC, 2012)
Might & Magic: Heroes VI - Shades of Darkness (standalone datadisk, 2013)
Ostatní hry využívající univerzum Might and Magic
Dark Messiah of Might and Magic (2006) -
Might & Magic: Clash of Heroes (2009) -
Might & Magic: Duel of Champions (2012) -

*) Pokud mluvíme o tvorbě Ubisoftu, je nutné zároveň dodat, že ačkoliv Ubisoft disponuje vlastními vývojářskými týmy, tituly z univerza Might & Magic zadává nezávislým studiím. V minulosti to byl třeba již zmíněný Nival Interactive, nebo v současné době Limbic Entertainment, který pro Ubisoft pracuje na titulech Might & Magic již delší dobu (Might & Magic X: Legacy + DLC The Falcon & The Unicorn, DLC k Might & Magic: Heroes VI a nově Might & Magic: Heroes VII). V této souvislosti musím zmínit pojem Might and Magic Franchise (Might & Magic Franchise), což nemá nic společného s tím, že Ubisoft je francouzská firma :) V případě franchise (česky franšíza) se v pravém slova smyslu jedná o obchodní model, který by klidně na tuhle situaci mohl sedět, ale myšleno je to spíše v přeneseném významu.

Pojem Might and Magic Franchise se používá jako obecné označení pro samotnou značku (univerzum) Might and Magic. Franchise zde tedy tvoří jakousi množinu, do níž patří celé herní série, jejich spin-offy, nebo dokonce knihy a jiné zboží (tzv. Crossmedia Franchise). Pokud budeme mluvit o Might and Magic Franchise, máme na mysli automaticky jak sérii Might and Magic, tak třeba i Heroes. Ostatně slovo franchise se dá nahradit právě slovem série. Pro nás je to vlastně takové zjednodušení, abychom nemuseli vyjmenovávat všechny tituly nebo série z univerza. Prostě jen zkonstatujeme, že John Van Caneghem stál u zrodu jedné populární frančízy.

Kompletní seznamy her

New World Computing, Inc.

V přehledu jsem krom her z prostředí světa Might and Magic ponechal i další tvorbu z dílen NWC. Není toho zas tolik a alespoň získáte představu, čím vším se tohle studio zabývalo. Řada uvedených titulů z prostředí M&M jsou také jen různé kolekce, kompilace a reedice, což ten seznam výrazně natahuje. 3DO totiž po odkoupení NWC často sázela na znásobení zisku opětovnou distribucí již dříve vydaných titulů, nakonec bylo jí to také často zazlíváno, ale nebýt tohoto kroku, tak se k nám některá tvorba ani pořádně nedostala.

The 3DO Company

3DO zkusila na konzolích prorazit s vlastními RPG hrami z prostředí Might and Magic. Vznikla tak trojice následujících 3rd person rubaček, které toho sice s Might and Magic mnoho společného nemají, dokonce si v nich ani neužijete příliš roleplayingu, ale zabavit dokáží. Zajímavostí je i fakt, že verze pro jednotlivé platformy se od sebe mnohdy výrazně liší (příběh, level design).

Ubisoft Entertainment

Ubisoft šel chvilkama v podobném duchu jako 3DO a často vytvářel různé kompilace a reedice. Nutno však dodat, že jsou obsahově méně "vypečené" a poslední dobou začíná fyzická média vytlačovat elektronický trh s digitální distribucí her. Ubisoft v tomto ohledu provozuje vlastní systém s názvem Uplay, který zároveň slouží jako DRM ochrana.

Mobilní platformy

Následující 2 hry se sice honosí nálepkou Might and Magic, dokonce jsou situovány do Erathie, ale rozhodně nečekejte party based RPG. V principu se jedná o izometrické rubačky. Ostatně je to určeno pro mobilní telefony, takže je to tomu náležitě přizpůsobeno. Nicméně snaha se cení a není důvod je zde neuvést.