Historie Elemir's Page

Celý projekt portálu o sérii Might and Magic za svou krátkou historii prošel řadou různě významných změn a mnohokrát jsem celý projekt pohřbil, abych ho po pár měsících opět vzkřísil a pak znovu pohřbil. Rozsáhlejší a hlavně trvalejší práce jsem zahájil až koncem roku 2005. Do té doby se zde krom útržků ze světa Might and Magic objevovaly i články ze světa IT aj. Krom mé vlastní lennosti se na tom podílel i fakt, že ke každému z novějších dílů Might and Magic existovaly už samostatné stránky od různých autorů a nějak jsem tedy neměl potřebu těmi svými informace duplikovat. Mnohde mi však chyběla jednotnost obsahu a tak zatímco o sedmém díle jste se mohli dozvědět maximum na jednom místě, o osmém díle toho bylo už poskrovnu a museli jste projít větší množství webů. Mým prvotním cílem tedy bylo poskytnout pokud možno shodné množství informací ke každému z dílů a sjednotit vše pod jeden web, podobně jako tomu bylo od počátku na zahraničním Flamestryke (viz Odkazy). Ovšem to byla v tuto chvíli jen nedosažitelná vize.

Poznámka: Kurzivou jsou psány původní texty popisovaných verzí stránek.

V létě roku 2002 jsem sice po návodu na devátý díl ságy začal pracovat i na dalších podkladech, ale vlastní publikaci bránilo to, že jsem neměl žádné zkušenosti s tvorbou webových stránek. Abych tedy předešel jakékoliv katastrofě, tak jsem zvolil snažší cestu - spolupráci s jinými weby, zejména pak s Berkou. Ne všechno z toho bylo nakonec publikováno, což byla škoda a tak jsem se v říjnu (25. 10. 2002) přeci jen rozhodl založit vlastní web, kde bych se postupně pokusil publikovat vlastní obsah o Might and Magic IX. Pojmenoval jsem ho Elemir's Page a domovem se mu stal populární freehosting WebZdarma. Ovšem brzy na to jsem zas rezignoval a web věnoval popisu Compileru k Baldur's Gate (uživatelské programování umělé inteligence v této hře). Od počátku tu však existovala sekce O RPG, kterou jsem ponechal jako možná zadní vrátka k Might and Magic (chtěl jsem se věnovat alespoň historii samotného světa). Nic naplat, ohledně webové tvorby bylo stále co dohánět. Původní rozvržení stránek (layout) vycházelo z klasického framesetu (tehdy stále ještě populární záležitost v HTML) a grafiky vytvořené pomocí Xary (efektivní nástroj pro tvorbu písma). Pro vkládání zpráv jsem využil návštěvní knihy od BlueBoardu.

O tři neděle později jsem framesetový layout vyměnil za tabulkový, tak jak pokračovalo moje učení HTML :) Krom toho jsem změnil i design (vzhled) stránek. Přitom z tabulkového layoutu se stále dalo přejít i do původního framesetového. Nepřineslo to nic nového, protože žádné aktualizace se neděly. V té době jsem se seznámil s PHP a tak veškeré ostatní aktivity šly opět bokem. Záměr změny byl jednoduchý, chtěl jsem poměrně "nemotorný" frameset vyměnit za jednoduchý tabulkový s jednotnou správou menu a většími možnostmi formátování. Nakonec, kdo zná frameset, zná i jeho omezení - v podstatě vše načítáte do jedné stránky, což sebou nese problémy s navigací na stránkách (obzvlášť vyhledavače to mátlo).

Mít myšlenku je jedna věc, ale realizovat ji, je věc druhá. Předchozí pokus nedopadl nijak slavně a vznikla větší odmlka. V květnu 2003 jsem uveřejnil nový design s motivem Might and Magic VIII, kde jsem pro změnu opustil myšlenku tabulek a využil jsem blokové schéma. K dispozici byly dvě verze - jedna pro rozlišení 800x600 a druhá pro rozlišení 1024x768. Krom toho jsem nahradil původní návštěvní knihu od Blueboardu za svou vlastní, inspirovanou PHP tutoriálem na Intervalu. Poprvé jsem tak konečně využil svých nově nabytých zkušeností s PHP. S novým designem jsem se opět navrátil k myšlence portálu o Might and Magic, ale nakonec z toho byly jediné dva články - prvním byla Historie Cronu a zmizení Coraka, druhým pak Historie Might and Magiců (oba články tu stále naleznete).

V první polovině října 2003 došlo na první oficiální oznámení o ukončení projektu:

Neskutečné se stalo skutečným a stejně jako jsme mohli zažít krach 3DO tak je tu konec i těchto stránek ... Původně jsem chtěl na těchto stránkách vytvořit komplexní svět Might and Magiců, což je však v době existence konkurenčních stránek celkem zbytečné a hlavně mi na takto rozsáhlý projekt nezbývá mnoho času. Ty poslední zbytky mi sebral nedávný přechod na GNU/Linux a tak se ve volných chvílích věnuji seznamování se s novým systémem a jeho možnostmi.

A co by v budoucnu mělo být tématem těchto stránek? ... raději se k tomu ani nebudu vyjadřovat, ponevadž bych zde zase nerad plnil kolonku novinek budoucím časem.

Tehdejší verze stránek tak zůstala po následujících 6 měsíců zakonzervována a teprve koncem dubna 2004 (28. 4. 2004) došlo k další změně, ovšem plně v duchu předchozího oznámení. Elemir's Page se kompletně proměnili ve skladiště linuxových poznámek s velmi jednoduchým designem - v podstatě se jednalo jen o rozcestník na jednotlivé podstránky, kterých ovšem nebylo mnoho. Spojení se světem Might and Magic bylo skryto už jen v úvodníku (předchozí články o Might and Magic zmizely úplně):

Musím souhlasit, že seriál článků o linuxu na webu o Might and Magic je více než zarážející, takže je teď na mě, abych to dostatečně vysvětlil. Je tomu již více než rok, co jsem se tomuto operačnímu systému začal plně věnovat, což mi zabralo veškerý volný čas, takže hry musely jít stranou. Na druhou stranu se tento web nikdy nedostal z fáze testování a o jeho obsahu raději pomlčím. Nikdy jsem totiž nebyl nucen v započatém díle pokračovat a dotáhnout ho do konce, takže jsem řadu připraveného materiálu ani nikdy nepublikoval. Před pár týdny však přišel mail s pár otázkama na první díly série MaM a připoměl mi tak můj původní záměr. V současné chvíli mohu jen konstatovat, že historii světa Might and Magic dokončím a pokusím se zrecenzovat díly 1-5, ale určitě to nebude nijak rychlé.

A jak to souvisí právě s linuxem? Důvod je vcelku jednoduchý. Jelikož nemám svůj pracovní počítač vybaven Windows, musím hledat alternativní cestu ke spuštění MaM na počítači s linuxem. To je opravdu velice zajímavý úkol, ovšem s mnoha zádrhely. Sice jsem již pokročil, ale na plynulé hraní to ještě neni. Abych přiblížil celé dění kolem tohoto pokusu, rozhodl jsem se tedy uvést i sérii článků o linuxu, resp. mé osobní poznámky o konfiguraci systému.

Předem musím upozornit na fakt, že většina poznámek byla pořízena při konfiguraci distribuce Slackware. Ta patří mezi velmi konzervativní a proto se nenechte zmást množstvím manuálních nastavení (protikladem k Slackware je třeba Mandrake, kde se prakticky o nic starat nemusíte). Protože předpokládám, že většina návštěvníků této stránky nemá o linuxu ani ponětí, rozhodl jsem se články rozdělit podle jednotlivých témat a v úvodu každého z nich daný problém nejprve stručně vysvětlit. Nemám v úmyslu zde tvořit web o linuxu, takových existuje celá řada a na mnohem vyšší úrovni. Přesto by mohly mé poznámky pomoci i dalším uživatelům Slackware, protože stránky zaměřené konkrétně na tuto distribuci jsou bohužel stále ve výstavbě a ve fórech jiných webů zůstává příliš mnoho nezodpovězených otázek. Samozřejmě Slackware neni distribucí pro začátečníky, takže advanced useři mají otázek málo, resp. si relevantní informace dokáží najít sami. Podle mého názoru je však tato distribuce tou nejlepší cestou, jak řady začátečníků co nejrychleji opustit.

A na závěr to nejlepší :) Přestože se tu tedy sekce o Might and Magic objeví, nebude to již v žádném případě hlavní téma webu. Jasně si totiž uvědomuju, že celá série je již minulostí. K vůli tomu málu příznivců, co ještě zbývá, nemá smysl udržovat aktuální stránky. Posuďte sami, kdo si v době dnešních her zahraje 17 let starý Might and Magic I? Proto mám v úmyslu téma MaM po dokončení uzavřít a dále se věnovat něčemu jinému. Nejspíš to již nebude žádná z herních sérií, ale abych řekl pravdu, sám zatím konkrétní představu o dalším vývoji nemám a nechám to spíše na náhodě.

V polovině října 2004 (tedy rok po oficiálním oznámení) se na webu objevila první vlaštovka v podobě odkazu na Requiem: Avenging Angel, ale nakonec z toho také nic nebylo. V první polovině prosince jsem však vydal nové prohlášení o startu projektu a začal jsem pracovat na novém designu stránky včetně většího zapojení PHP:

Konec experimentů. Nakonec jsem se k tomu přeci jen dokopal a začal tvořit nový design stránek. Objeví se zde postupně celá série Might and Magic, jak bylo původním záměrem. Otázkou je sice zatím odkud začnu, ale rád bych, aby celý projekt netrval příliš dlouho. Z tohoto důvodu se také nebudu bránit případné pomoci. Rovnou však zájemce upozorňuji, že nebudu akceptovat materiály, které budou "okopírované" z jiných stránek. Není mým účelem tvořit kompletní přehled na úkor podobných praktit. Jedná se čistě o fanovskou stránku takže si prosím nepleťte pojem fanda a fanatik. Rozhodně není nad to, když má člověk radost ze své vlastní dobře odvedené práce.

K tomu také na počátku ledna 2005 skutečně došlo, ovšem nový design byl opravdu šílený, ale byl také účelový. Jeho barevné rozvržení mělo ve skutečnosti jen označovat jednotlivé prvky stránky, které pak měly být vyplněny texturou. Tu už jsem ale nikdy nevytvořil a tak to zůstalo až do jara 2006.

S novým designem přišlo tradičně i nové oznámení (na obrázku výše je zachycena až verze z konce roku 2005):

Bohužel jsem při testování narazil na jednu nepříjemnou věc s Internet Explorerem verze 5 a vyšší, takže s majiteli tohoto prima prohlížeče soucítím a pokusím se s tím něco udělat, i když bych se na to nejraději vybod :-). Trošku mě dala zabrat i varianta zobrazování reklamy na každé stránce společně s funkcí include, ale doufám, že toto jsem prozatím uspokojivě vyřešil a snad to nebude do budoucna příliš vadit při tvorbě php skriptů. Uvedený design neni ještě definitivní a bude postupně odladěn a trochu i graficky "obohacen". Odkazy, vyjma questbooku, také nikam nevedou, protože ještě zvažuji, jakým způsobem budu web organizovat s ohledem na jednodušší správu.

Teď však také krátce k obsahu. Pravděpodobně málo kdo z příchozích stačil zaregistrovat včerejší oznámení o záměru stránek a výzvu ke spolupráci. Nebudu to zde opětovně zveřejňovat, ponevadž jsem to trochu uspíšil. Nakonec jsem zjistil, že budu nejprve muset vypracovat základní koncepci jinak bych se v tom nejspíše jen motal a nemuselo by to mít hlavu ani patu. Doufám však, že se mi do konce roku povede toto dát nějak dohromady a s počátkem nového roku se stránka konečně začně věnovat původnímu záměru.

Jednou z podstatných částí stránek je nyní i upozornění o dodržování autorských práv. V současné chvíli se zejména jedná o návod na Might and Magic IX. Rád bych, aby si případní zájemci o jeho reprodukci či modifikaci uvědomili, že jsem se autorství v žádném případě nezřekl. Nemám v úmyslu ani není v mých silách případné hříšníky nějak postihovat, ale bych rád, kdybyste si uvědomili, že za každým návodem se skrývají týdny mravenčí práce, zarudlé oči, lehce pocuchané nervy, nespavost, ... a zkrátka veškěrou odměnou a samozřejmě nejvyšším blahem pro autora je obdiv hráčů. Na druhou stranu autor nezřídka odchází se značnou averzí k onomo hernímu titulu a jeho nejstrašnější noční můrou je představa, že by tu hru musel ještě někdy hrát ;-) Teď trochu vážně. Každé psaní návodu podstatně degraduje herní zážitek. Za chvíli zjistíte, že děj už ani nevnímáte a vaší jedinou starostí je dostat na papír vše, co by se mohlo hodit a když už jste hotovi tak začínáte znovu, protože musíte udělat ještě nějaké ti prima screenshoty popř. návod doplnit o obrazové přílohy a nedejbože, pokud má hra několik různých konců nebo tucet různých charakterů, se kterými můžete hrát.

Obsah stránek se dlouhou dobu nijak podstatně neměnil. Ke zlomu došlo teprve koncem roku 2005, kdy jsem úspěšně dohrál Crusaders of Might and Magic. V tu dobu mě napadlo, že bych mohl jít jinou cestou a zkusit vytvořit stránky alespoň o této hře. To se povedlo dle mého nad očekávání dobře a po krátkém váhání jsem nakonec uveřejnil i návod k Might and Magic IX. Nyní se teprve začala psát skutečná historie celého projektu.

Jen ještě dodám, že design s motivem Might and Magic VIII nezmizel zcela, nýbrž se udržel ještě na vstupní stránce, která sloužila až do jara 2006, kdy provozovatel WebZdarma podobné vstupní stránky zakázal. Vstupní stránka neexistovala od počátku nového designu, ale vyřešil jsem s ní problémy záměny hlaviček stránky kvůli reklamě, což byl už dříve problém (takhle byla povinná reklama jen na vstupu).

Během února 2006 jsem začal pracovat na novém designu. K tvorbě layoutu jsem použil předchozí "engine" napsaný v PHP, ale jeho koncepci jsem brzy zavrhl. Už v předchozí verzi nepřinášel velké usnadnění práce a tak jsem ho přepsal a ve finále jsem se vůbec rozhodl pro kompletní generování stránek ze šablony. Zjednodušila se mi tím i celá správa webu. 2.5.2006 se díky tomu dostaly na svět zcela nové stránky, jejichž design se od té doby změnil už jen málo. Konečně jsem se tedy dohnal k založení tolik let slibovaného portálu. Po dokončení sekce devátého dílu jsem se postupně pustil i do těch ostatních.

I přes nasazené tempo mi trvalo celý rok a půl, než jsem sekce VI - IX dílu dokončil, respektive dotáhl do použitelné verze (jednotlivé sekce i nadále postupně aktualizuji a místy i doplňuji, stále je čím). Původně jsem se omezil jen na novější díly série, sekce I-V dílu přibyla později. U starších dílů byl totiž původně problém s jejich nativním během pod Windows XP (Vista), což i dnes vede k nutnosti používat emulátory DOSu (typicky DOSBox), pro hraní těchto her. Emulace pak sebou nese enormní vytížení procesoru počítače, takže to nebyla vždy výhra a bylo to spíše pro otrlé. Uspokojivě to vyřešil až příchod vícejádrových procesorů. Kdo mohl, hrával do té doby na strojích s Windows 98, nebo využil další možnosti. Tou byly porty her pro jiné platformy, konkrétně třeba oblíbené Amiga verze (Might and Magic I a II). Používaný emulátor WinUAE byl díky nižší hardwarové náročnosti svižnější a navíc tyto verze her jsou díky původním možnostem Amig graficky povedenější.

V polovině února 2008 jsem začal uvažovat o převodu Elemir's Page na placený hosting a zakoupit pro ně samostatnou doménu (svetmightandmagic.cz). Myšlenkou přesunu jsem se zabýval už mnohem dříve, např. v roce 2007 jsem se pokoušel vyjednat bezplatný hosting na www.doupe.cz, ale vždy jsem od toho nakonec upustil. Důvodem úvah o přesunu byla horší dostupnost stránek na WebZdarma, kde se občas místo požadované stránky načetla prázdná stránka (rozuměj stránka bez obsahu). Na druhou stranu na WebZdarma jsem to měl už dostatečně zaběhlé a věděl, co od toho očekávat. Rozhodla teprve zvědavost, jaké to asi bude, vést si stránky vlastními finančními prostředky a mít nad nimi plnou kontrolu. Návrat na WebZdarma jsem proto nikdy zcela nevyloučil. Společně s přesunem webu jsem vyměnil i stávající design za nový (viz následující obrázek).

A jak na tom byly v té době Elemir's Page s návštěvností? No, po těch letech planého slibování se nebylo čemu divit - nic zářného, ale i pro těch pár návštěvníků se mi stále vyplatilo udržovat stránky aktualizované ... byť mě samozřejmě párkrát dostihla myšlenka, smazat vše "nepotřebné", vrátit se na WebZdarma a dál už si toho nevšímat ;). Návštěvnost webu se postupně zvedla, v roce 2013 je to např. v průměru 40 přístupů denně (počitadlo je umístěno pouze na stránce Novinky!).

V červnu 2012 se web díky návrhu Majka rozšířil o encyklopedickou část Corakovy zápisky, postavenou na systému MediaWiki. V plánu přibyly herní modifikace, díky nimž už v prosinci velikost webu přesáhla kdejakou myslitelnou kvótu pro freehosting. Po delším rozmýšlení jsem se proto rozhodl smazat původní obsah na WebZdarma, který jsem do té doby udržoval duplicitní.

Nebyla to nejveselejší chvilka. WebZdarma je prostě součástí historie a má svůj neoddiskutovatelný podíl na úspěchu Elemir's Page. Velice dobře si pamatuju na začátek, kdy byl první obsah tvořen formou HTML exportu z Wordu (velice podobné šílenostem z FrontPage). Postupně jsem se prokousával dál až k dynamickým stránkám a programování obecně. Podobné to bylo s grafikou. Začínal jsem tehdy asi jako většina s Photoshopem a drobnými úpravami. Když jsem později přešel na Gimp, byl to značný skok, ale také začátek efektivnější práce. Původní grafika byla předělána a dneska mi práce s Gimpem přijde jako samozřejmost. Přitom před lety bych si tohle všechno jen stěží dokázal představit.

Zatím poslední drobná změna se udála v prosinci 2013, kdy jsem kvůli začlenění sekce Might and Magic X musel stránky rozšířit. Logo tak nově nese grafické prvky dílů VI-VIII (VI - strom, vstup do dungeonu, VII - drak a bojovnice, VIII - druidský kruh a elfka s vlky). V průběhu roku jsem navíc začal postupně upravovat stávající obsah, jak po stránce formátování, tak i korektury, opravy nepřesností a doplňování chybějících informací. Je s podivem, kolik faktických chyb mi uteklo. Snad to stihnu dříve, než sem budu připisovat další poznámku :).

A nestihl :) V lednu 2016 se horní menu zas o něco rozrostlo. Důvodem bylo rozdělení sekce starších dílů Might and Magic podle jednotlivých dílů (IV a V díl jsou vzhledem k možnosti propojení do WoX ve stejné kategorii). Vyšlo mi to tak akorát, takže jsem nemusel hýbat s šířkou stránek. V listopadu téhož roku jsem pak z hlavní části stránek odstranil tolik proklínanou vnitřní lištu (posuvník). Tento krok jsem měl v plánu již mnohokrát, ale pokaždé jsem příslušné definice zase vymazal a ponechal vše při starém. Důvodem byla mírná nesymetričnost patičky stránek, ale nakonec jsem se k tomu přeci jen rozhoupal. Problém vnitřní lišty totiž spočívá v tom, že neuchovává informaci o pozici v textu, což činí problém např. v kombinaci s kotvami (odkazy na konkrétní pozice v daném článku). Někdy v roce 2015 jsem právě z tohoto důvodu upravil samotné sekce z horního menu, kde jsem to vyřešil zrušením levého menu. Tím pádem se patička vměstnala do hlavního okna s obsahem a bylo po problému. Společně s uvedenými změnami jsem upravil i velikost písma a řádkování.