Dovednosti patří mezi sekundární vlastnosti postav a postava je tedy získává učením. Možnost naučit se danou dovednost nebo dosáhnout v ní určité úrovně je dána volbou povolání (viz tabulky na konci kapitoly Povolání). Celkem rozenáváme čtyři úrovně dovedností - normální, expertní, mistrovskou a velmistrovskou. K jejich dosažení je potřeba navštívit příslušného učitele (viz Umístění učitelů) a investovat určený počet dovednostních bodů. Pro dosažení experní úrovně je třeba do dovednosti investovat 4 dovednostní body, na mistrovskou úroveň je třeba bodů 7 a na velmistrovskou 10 bodů. Úrovně nelze přeskakovat, např. z normální rovnou na mistrovskou, ale musejí se zvyšovat postupně. Jednotlivým dovednostem se budete učit na různých místech (kovárny, zbrojírny, cechy apod. - viz Rozmístění cechů v Jadame). Zkratka TZ značí třídu zbroje.
Hůl: Hůl je obouruční tyč účinná v útoku i obraně. Expertům vzroste dovednost třídy zbroje. Mistři mají šanci na omráčení svých protivníků a velmistři dostávají bonus ke způsobeným zraněním.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Mistrovská | Šance na omráčení cíle |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným zraněním |
Meč: Dovednost boje s mečem zahrnuje více druhů čepelí delších než nože. Expert meče rychleji útočí. Mistři nemusí užívat jen jednoho meče, ale mohou mít i jinou zbraň v druhé ruce.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Kratší čas na zotavení |
Mistrovská | Možnost bojovat mečem v levé ruce |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Dýka: Ačkoli nemůže dýka způsobit taková zranění jako meč nebo sekyra, je velmi rychlá a získáš možnost útočit dvakrát, pokud je protivník pomalejší. Expert s dýkou může bojovat dýkou v levé ruce a používat jinou zbraň v druhé. Mistři s dýkou mají šanci způsobit trojnásobná zranění během útoku.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Možnost bojovat dýkou v levé ruce |
Mistrovská | Šance na způsobení trojnásobných zranění |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným zraněním |
Sekyra: Přestože je sekyra při útoku pomalejší, způsobí při zásahu větší zranění. Experti se sekyrou budou rychlejší při útoku, zatímco mistři se sekyrou mohou způsobit zranění navíc.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Kratší čas na zotavení |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným zraněním |
Velmistrovská | Šance na snížení TZ protivníka na polovinu |
Kopí: Mezi kopí patří všechny tyčové zbraně s ostřím na jejich jednom konci. Expert působí větší zranění a mistr může bojovat kopím v jedné ruce.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným zraněním |
Mistrovská | Schopnost bojovat kopím v jedné ruce |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Luk: Dovednost s lukem zahrnuje užívání luků i kuší. Expert lukostřelec střílí rychleji a mistr s lukem může vystřelit dva šípy během útoku.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Kratší čas na zotavení |
Mistrovská | Luk při každém útoku střílí 2 šípy |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným zraněním |
Palcát: Dovednost s palcátem pokrývá všechny druhy tupých zbraní od řemdihů po cepy. Expert s palcátem způsobí zvláštní zranění se svou zbraní. Mistři a velmistři mohou omráčit, respektive ochromit své protivníky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným zraněním |
Mistrovská | Šance na omráčení cíle |
Velmistrovská | Šance na ochromení cíle |
Štít: Tato dovednost zlepšuje TZ postavy, pokud ho má tato ve výbavě. Expertu i mistru se štítem se výrazně zvýší jejich bonus k obraně.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Žádný postih na zotavení ze zbraně |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ (dvojnásobný efekt) |
Velmistrovská | Dává stejnou ochranu jako kouzlo Štít |
Kožená zbroj: Kožená zbroj je nejlehčí zbrojí, co může postava nosit. Třebaže poskytuje méně ochrany než kroužková či plátová zbroj, tak tě také méně zpomaluje. S vyšší hodnotou dovednosti s koženou zbrojí vzroste ochrana, kterou ti kožená zbroj může nabídnout.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Žádný postih na zotavení |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ (dvojnásobný efekt) |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se připočítává k odolnostem (oheň/země/vzduch/voda) |
Kroužková zbroj: Kroužková zbroj je střední typ zbroje. Poskytne více ochrany než kožená zbroj a méně než plátová, ale též tvoji postavu zpomalí více než kožená. S vyšší hodnotou dovednosti kroužkové zbroje vzroste ochrana, kterou ti kroužková zbroj může nabídnout.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Poloviční postih na zotavení |
Mistrovská | Žádný postih na zotavení |
Velmistrovská | Fyzická zranění jsou redukována na 2/3 |
Plátová zbroj: Plátová zbroj je nejlepším typem zbroje. Poskytne největší ochranu, ale zpomalí tvoji postavu více než kožená či kroužková zbroj. S vyšší hodnotou dovednosti plátové zbroje vzroste ochrana, kterou ti plátová zbroj může poskytnout.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Poloviční postih na zotavení |
Mistrovská | Fyzická zranění jsou redukována na 1/2 |
Velmistrovská | Žádný postih na zotavení |
Oheň: Všechna kouzla magie ohně jsou bojově orientována a zahrnují i kouzla, která patří mezi nejničivější. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Vzduch: V magii vzduchu jsou obsažená kouzla bojová, informační a manévrovací včetně velmi užitečného Létání. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Voda: I když obsahuje nějaká bojová kouzla, magie vody se spíše zaměřuje na cestování a kouzla na předměty. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Země: Magie země je směsí útočných a obranných kouzel a zahrnuje i nějakou léčivou a cestovní magii. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Duše: Magie ducha je soustředěna na kouzla, která se týkají života a smrti. Zahrnuje například kouzlo Oživ mrtvého. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mysl: Magie mysli je spíše útočnou a informační magií. Šarm, strach a telekineze jsou příkladem, který tuto magii dostatečně vystihuje. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Tělo: Magie těla se soustřeďuje na kouzla léčení a očarování. Kouzla k léčbě, hojení a odstranění nemocí a jedů pokrývají všechny části magie těla. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Světlo: Magie světla obsahuje nejsilnější obranná a útočná kouzla, která jsou však dostupná pouze klerikům. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Temnota: Magie temnoty je použitelná pouze nekromanty a obsahuje nejefektivnější kouzla pro ničení a ovládání nestvůr. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Identifikace věcí: Dovednost identifikace nemusíš nijak aktivovat. Projeví se automaticky při kliknutí pravým tlačítkem na předmět v inventáři či terénu. Některé věci však mohou identifikovat pouze experti či mistři.
Úroveň | Bonus |
Normální | Schopnost identifikovat předměty |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Obchodování: Dovednost obchodování upravuje ceny při nákupu a prodeji ve tvůj prospěch.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost snižuje ceny ve tvůj prospěch |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | Koupě a prodej za skutečnou hodnotu |
Opravování: Tato dovednost ti umožní opravovat rozbitou výbavu. Vyšší úroveň dovednosti ti umožní opravit lepší věci, expert a mistr mohou opravovat všechny věci a artefakty. Dovednost se automaticky zapíná při pravém kliknutí na rozbitý předmět.
Úroveň | Bonus |
Normální | Schopnost opravovat věci |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Posilování: Posilování přidává body zdraví k celkovému zdraví. Celkové zdraví je součinem hodnoty dovednosti a bonusu za povolání (rytíř - 4, kouzelník - 1, atd.). Expert získává dvojnásobný bonus, mistr trojnásobný.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se připočítává ke zdraví |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | Čtyřnásobný efekt |
Meditace: Meditace přidává body many k celkovému množství many. Celkové množství many je součinem hodnoty dovednosti a bonusu za povolání (4 pro kouzelníka, 0 pro rytíře, atd.). Expert získává dvojnásobný bonus, mistr trojnásobný.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se připočítává k bodům many |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | Čtyřnásobný efekt |
Vnímání: Dovednost vnímání dá tvé postavě šanci objevit skryté dveře a pasti a tím se vyhnout zranění po spuštění pastí. Jako expert a mistr si bude postava všímat více věcí. Velmistr uvidí všechny skryté objekty.
Úroveň | Bonus |
Normální | Zvýšení šance na odhalení pastí a na nalezení pokladů |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Regenerace: Postava s dovednosti regenerace si bude pomalu obnovovat ztracené body zdraví. Při vyšším stupni dovednosti si svá zranění vyléčí rychleji.
Úroveň | Bonus |
Normální | Větší množství obnovených bodů zdraví |
Expertní | Větší množství obnovených bodů zdraví |
Mistrovská | Ještě větší množství obnovených bodů zdraví |
Velmistrovská | Největší množství obnovených bodů zdraví |
Odstraňování pastí: Dovednost odstranění pastí je automaticky kontrolována při otevírání bedny s pastí. Experti a mistři mají zvýšenou šanci odstranit past, zatímco velmistr uspěje vždy.
Úroveň | Bonus |
Normální | Šance na zneškodnění pastí na truhlách |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Identifikace nestvůr: Dovednost identifikovat nestvůru se aktivuje při pravém kliknutí na nestvůru. Začátečník zjistí pouze zdraví a TZ nestvůry. Expert a mistr dokáží zjistit další informace.
Úroveň | Bonus |
Normální | Zjistíš zdraví a TZ nestvůr |
Expertní | Zjistíš druh útoku a škody nestvůr |
Mistrovská | Zjistíš jaká kouzla může nestvůra sesílat |
Velmistrovská | Zjistíš odolnosti nestvůry |
Mistr zbraní: Mistr zbraní představuje schopnost osvojit si tradiční válečnické triky. Začátečníkovi snižuje dobu zotavení všech zbraní pro boj na blízko a později přidává bonus k útoku a ke zraněním.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost snižuje dobu zotavení všech zbraní pro boj na blízko |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu všech zbraní pro boj na blízko |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným zraněním všech zbraní pro boj na blízko |
Velmistrovská | Zdvojnásobuje všechny předešlé bonusy |
Alchymie: Alchymie ti umožní míchat lektvary. Bez znalosti této dovednosti stěží dokážeš namíchat nejjednodušší lektvary. Hodnota dovednosti se přidává k síle lektvaru, jinak by výsledný lektvar měl pouze hodnotu základních přísad. Jako expert, mistr a velmistr můžeš míchat složitější lektvary.
Úroveň | Bonus |
Normální | Umožňuje míchat jednoduché lektvary na složitější |
Expertní | Umožňuje míchat složitější lektvary na vrstvené |
Mistrovská | Umožňuje míchat z vrstvených lektvarů bílé lektvary |
Velmistrovská | Umožňuje míchat z bílých lektvarů černé lektvary |
Vzdělávání: Vzdělávání přímo zvyšuje množství získaných zkušeností. Každý bod dovednosti je procento získané zkušenosti, které se přidává jako bonus (plus základní bonus 9%). Pět dovednostních bodů by místo 100 zkušenostních bodů dalo 114 bodů. Tento bonus se u experta zdvojnásobuje, u mistra ztrojnásobuje. Takže například mistr vzdělávání na 10. úrovni dostane o 39% zkušeností víc.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost zvyšuje množství obdržených zkušeností |
Expertní | Dvojnásobný efekt dovednosti |
Mistrovská | Trojnásobný efekt dovednosti |
Velmistrovská | Čtyřnásobný efekt dovednosti |
Poznámka ke Vzdělávání (jaro 2008): Vzdělávání je významná dovednost, protože nám dokáže navýšit množství získaných zkušeností, což zejména v počátku hry může zrychlit trénink postav. Naopak nevýhodou této dovednosti je fakt, že navýšení se týká jen množství zkušenostních bodů získaných zabíjením nestvůr. Zkušenostní body z plnění úkolů zůstanou nezměněny. Oproti sedmému dílu došlo i k významné změně, kdy bonus velmistra byl o jednotku snížen (v sedmém díle je bonus pětinásobný).
V Might and Magic VIII existují tři rasy se zvláštními schopnostmi, které jsou dostupné pouze pro danou rasu. Tyto schopnosti se často projevují jako kouzla.
Schopnost temného elfa: Temní elfové se rodí se schopnostmi, které jiné rasy nemohou získat. Speciální schopnosti upírů, draků a temných elfů se projevují jako seslání určitého kouzla, ale jsou dostupné pouze jako dovednost. Temní elfové mohou ze začátku seslat Osobní kouzlo a jak postupují přes experta až k velmistrovi, získají Cestovatelovu přízeň, Slepotu a Temnou střelu.
Úroveň | Bonus |
Normální | Mohou seslat Osobní kouzlo, které zvýší sesílatelovu přitažlivost vůči ostatním |
Expertní | Mohou seslat Cestovatelovu přízeň, která v sobě spojuje efekty kouzel Pochodeň, Čarodějovo oko a Pád pírka |
Mistrovská | Mohou seslat Slepotu. Terč kouzla se pak bezcílně pohybuje a nemůže střílet ani kouzlit |
Velmistrovská | Mohou seslat Temnou střelu - jde o magickou střelu, která způsobuje temné a ohnivé poškození |
Schopnost upíra: Upíři se rodí se schopnostmi, které jiné rasy nemohou získat. Speciální schopnosti upírů, draků a temných elfů se projevují jako seslání určitého kouzla, ale jsou dostupné pouze jako dovednost. Všichni upíři mohou ze začátku seslat Vysání života a jak postupují přes experta až k velmistrovi, získají Levitaci, Okouzlení a Mlžnou podobu.
Úroveň | Bonus |
Normální | Mohou seslat Vysání života, které ubere životy cíli kouzla a vyléčí sesílatele |
Expertní | Mohou seslat Levitaci, aby se družina dostala přes nebezpečné povrchy bez poškození |
Mistrovská | Mohou seslat kouzlo Okouzlení na nejbližší cíle |
Velmistrovská | Mohou získat Mlžnou podobu. V této jsou imunní vůči fyzickému zranění, ale sami také nemohou fyzicky útočit |
Schopnost draka: Draci se rodí se schopnostmi, které jiné rasy nemohou získat. Speciální schopnosti upírů, draků a temných elfů se projevují jako seslání určitého kouzla, ale jsou dostupné pouze jako dovednost. Ze začátku mohou draci seslat Strach a jak postupují přes experta až k velmistrovi, získají Plamenný dech, Let a Úder křídlem. Dovednost zvyšuje třídu zbroje a zranění způsobené dračím dechem.
Úroveň | Bonus |
Normální | Mohou seslat Strach, který způsobí útěk nepřátel |
Expertní | Získají Plamenný dech, kterým vypouštějí vybuchující ohnivé koule |
Mistrovská | Získají Let, který jim umožní přenášet celou družinu vzduchem |
Velmistrovská | Získají Úder křídlem, který odhazuje nepřátele z jejich blízkosti |