Dovednosti patří mezi sekundární vlastnosti postav a postava je tedy získává učením. Možnost naučit se danou dovednost nebo dosáhnout v ní určité úrovně je dána volbou povolání (viz tabulky na konci kapitoly Povolání). Celkem rozenáváme čtyři úrovně dovedností - normální, expertní, mistrovskou a velmistrovskou. K jejich dosažení je potřeba navštívit příslušného učitele (viz Umístění učitelů) a investovat určený počet dovednostních bodů. Pro dosažení experní úrovně je třeba do dovednosti investovat 4 dovednostní body, na mistrovskou úroveň je třeba bodů 7 a na velmistrovskou 10 bodů. Úrovně nelze přeskakovat, např. z normální rovnou na mistrovskou, ale musejí se povyšovat postupně. Jednotlivým dovednostem se budete učit na různých místech (kovárny, zbrojírny, cechy apod. - viz Rozmístění cechů v Erathii a okolí). Zkratka TZ značí třídu zbroje.
Hůl: Hůl je dvojruční tyč účinná v útoku i obraně. Expertům vzroste dovednost třídy zbroje. Mistři mají šanci na omráčení svých protivníků.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Mistrovská | Šance na omráčení cíle |
Velmistrovská | Hůl je použitelná dohromady s dovedností beze zbraně |
Meč: Dovednost boje s mečem zahrnuje více druhů čepelí delších než nože. Expert meče rychleji útočí. Mistři nemusí užívat jen jednoho meče, ale mohou mít i jinou zbraň v druhé ruce.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Kratší čas na zotavení |
Mistrovská | Možnost bojovat mečem v levé ruce |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Dýka: Ačkoli nemůže dýka způsobit taková poškození jako meč nebo sekera, je velmi rychlá a získáš možnost útočit dvakrát, pokud je protivník pomalejší. Expert s dýkou může bojovat dýkou v levé ruce a používat jinou zbraň v druhé. Mistři s dýkou mají šanci způsobit trojnásobnou škodu během útoku.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Možnost bojovat dýkou v levé ruce |
Mistrovská | Šance na zasazení trojnásobných škod |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným škodám |
Sekyra: Přestože je sekyra při útoku pomalejší, způsobí při zásahu větší škody. Experti se sekyrou budou rychlejší při útoku, zatímco mistři se sekyrou mohou způsobit škody navíc.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Kratší čas na zotavení |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným škodám |
Velmistrovská | Šance na snížení TZ protivníka na polovinu |
Kopí: Mezi kopí patří všechny tyčové zbraně s ostřím na jednom konci. Kopí je všestrannou zbraní a může se používat jak v jedné ruce, tak obouruč (oběma rukama je kopí lépe ovládatelné).
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným škodám. |
Mistrovská | Schopnost bojovat kopím v jedné ruce. |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Luk: Dovednost s lukem zahrnuje užívání luků i kuší. Expert lukostřelec střílí rychleji a mistr s lukem může vystřelit dva šípy během útoku.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Kratší čas na zotavení |
Mistrovská | Luk při každém útoku střílí 2 šípy |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným škodám |
Palcát: Dovednost s palcátem pokrývá všechny druhy tupých zbraní od řemdihů po cepy. Expert s palcátem způsobí zvláštní poškození se svou zbraní. Mistři a velmistři mohou omráčit, respektive ochromit své protivníky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným škodám |
Mistrovská | Šance na omráčení cíle |
Velmistrovská | Šance na ochromení cíle |
Beze zbraně: Dovednost beze zbraně je schopností používat k boji pouze ruce a nohy bez jakékoliv další zbraně. Dovednost funguje jen pokud postava nedrží žádnou zbraň. S vyšší dovedností poroste šance postavy na zasažení cíle.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným škodám. |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu a způsobeným škodám (dvojnásobný efekt) |
Velmistrovská | Šance vyhnout se útoku |
Blaster: Zbraň z dob před Tichem, jejíž výroba byla dávno zapomenuta. Expert a mistr získávají dvoj a trojnásobnou přesnost s touto strašnou zbraní.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu (dvojnásobný efekt) |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu (trojnásobný efekt) |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu (čtyřnásobný efekt) |
Štít: Tato dovednost zlepšuje TZ postavy, pokud ho má tato ve výbavě. Expertu i mistru se štítem se výrazně zvýší jejich bonus k obraně.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Žádný postih na zotavení ze zbraně |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ (dvojnásobný efekt) |
Velmistrovská | Dává stejnou ochranu jako kouzlo Štít |
Kožená zbroj: Kožená zbroj je nejlehčí zbrojí, co může postava nosit. Třebaže poskytuje méně ochrany než kroužková či plátová zbroj, tak tě také méně zpomaluje. Dovedností s koženou zbrojí vzroste ochrana, kterou ti kožená zbroj může nabídnout. Jako u všech typů zbrojí mají expert a mistr menší dobu zotavení.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Žádný postih na zotavení |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ (dvojnásobný efekt) |
Velmistrovská | Hodnota dovednosti se připočítává k odolnostem (oheň/země/vzduch/voda) |
Kroužková zbroj: Kroužková zbroj je střední typ zbroje. Poskytne lepší ochranu než kožená zbroj a méně než plátová, ale též tvoji postavu zpomalí více než kožená. Dovedností kroužkové zbroje vzroste ochrana, kterou ti kroužková zbroj může nabídnout. Jako u všech typů zbrojí mají expert a mistr menší dobu zotavení.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Poloviční postih na zotavení |
Mistrovská | Žádný postih na zotavení |
Velmistrovská | Fyzická zranění jsou redukována na 2/3 |
Plátové brnění: Plátová zbroj je nejlepším typem zbroje. Poskytne nejlepší ochranu, ale zpomalí tvoji postavu více než kožená či kroužková zbroj. Dovedností plátové zbroje vzroste ochrana, kterou ti plátová zbroj může poskytnout. Jako u všech typů zbrojí mají expert a mistr menší dobu zotavení.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Poloviční postih na zotavení |
Mistrovská | Fyzická zranění jsou redukována na 1/2 |
Velmistrovská | Žádný postih na zotavení |
Uhýbání: Dovednost uhýbání je možné použít pouze postavou, která nemá zbroj a nepoužívá štít. Vyšší úroveň dovednosti zvýší postavě její TZ, pokud nepoužívá zbroj.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ (dvojnásobný efekt) |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá k TZ (trojnásobný efekt) |
Velmistrovská | Dovednost se projeví i v kožené zbroji |
Oheň: Všechna kouzla magie ohně jsou bojově orientována a zahrnují kouzla, která mají co do činění s rychlostí. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Vzduch: V magii vzduchu obsahuje kouzla bojová a informační včetně velmi užitečného Létání. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Voda: Magie vody obsahuje jak útočná tak i obranná kouzla a soustřeďuje se hlavně na cestování a očarování předmětů. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Země: Magie země je spíše obrannou magii a zahrnuje kouzla ochranná, zpomalovací a podpůrná. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Duch: Magie ducha je soustředěna na kouzla, která se týkají života a smrti. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mysl: Magie mysli je spíše útočnou a informační magií. Šarm, strach a telekineze jsou příkladem, který tuto magii dostatečně vystihuje. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Tělo: Magie těla se soustřeďuje na kouzla léčení a očarování. Kouzla k léčbě, hojení a odstranění nemocí a jedů pokrývají všechny části magie těla. Expert a mistr se mohou naučit více mocných kouzel a sesílat je s většími účinky.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Světlo: Magie světla obsahuje nejsilnější kouzla Erathie. Magii mohou používat pouze klerici a kouzelníci a magii si nelze zvolit při vytváření družiny. Musíš se ji naučit a vycvičit se v ní během svého putování.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Temnota: Magie temnoty obsahuje nejsilnější kouzla Erathie. I když kouzla temnoty mají výrazné výsledky, občas mohou mít i nechtěné vedlejší účinky? Magii mohou používat pouze klerici a kouzelníci a magii si nelze zvolit při vytváření družiny. Musíš se ji naučit a vycvičit se v ní během svého putování.
Úroveň | Bonus |
Normální | Efekt záleží na druhu kouzla |
Expertní | Efekt záleží na druhu kouzla |
Mistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Velmistrovská | Efekt záleží na druhu kouzla |
Identifikace věcí: Dovednost identifikace nemusíš nijak aktivovat. Projeví se automaticky při kliknutí pravým tlačítkem na předmět v inventáři či terénu. Některé věci však mohou identifikovat pouze experti či mistři.
Úroveň | Bonus |
Normální | Schopnost identifikovat předměty |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Obchodování: Dovednost obchodování upravuje ceny při nákupu a prodeji ve tvůj prospěch.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost snižuje ceny ve tvůj prospěch |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | Koupě a prodej za skutečnou hodnotu |
Opravování: Tato dovednost ti umožní opravovat rozbitou výbavu. Vyšší úroveň dovednosti ti umožní opravit lepší věci, expert a mistr mohou opravovat všechny věci a artefakty. Dovednost se automaticky zapíná při pravém kliknutí na rozbitý předmět.
Úroveň | Bonus |
Normální | Schopnost opravovat věci |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Posilování: Posilování přidává body zdraví k celkovému zdraví. Celkové zdraví je součinem hodnoty dovednosti a bonusu za povolání (rytíř - 4, kouzelník - 1, atd.). Expert získává dvojnásobný bonus, mistr trojnásobný.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se připočítává ke zdraví |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | Čtyřnásobný efekt |
Meditace: Meditace přidává body many k celkovému množství many. Celkové množství many je součinem hodnoty dovednosti a bonusu za povolání (4 pro kouzelníka, 0 pro rytíře, atd.). Expert získává dvojnásobný bonus, mistr trojnásobný.
Úroveň | Bonus |
Normální | Hodnota dovednosti se připočítává k bodům many |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | Čtyřnásobný efekt |
Vnímání: Dovednost vnímání dá tvé postavě šanci objevit skryté dveře a pasti a tím se vyhnout zranění po spuštění pastí. Jako expert a mistr si bude postava všímat více věcí.
Úroveň | Bonus |
Normální | Zvýšení šance na odhalení pastí a na nalezení pokladů |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Odstraňování pastí: Dovednost odstranění pastí je automaticky kontrolována při otevírání bedny s pastí. Experti a mistři mají zvýšenou šanci odstranit past.
Úroveň | Bonus |
Normální | Šance na zneškodnění pastí na truhlách |
Expertní | Efekt je zdvojnásoben |
Mistrovská | Efekt se ztrojnásobuje |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Identifikace nestvůr: Dovednost identifikovat nestvůru se aktivuje při pravém kliknutí na nestvůru. Začátečník zjistí pouze zdraví a TZ nestvůry. Expert a mistr dokáží zjistit další informace.
Úroveň | Bonus |
Normální | Zjistíš zdraví a TZ nestvůr |
Expertní | Zjistíš druh útoku a škody nestvůr |
Mistrovská | Zjistíš, jaká kouzla může nestvůra sesílat |
Velmistrovská | Zjistíš odolnosti nestvůry |
Mistr zbraní: Mistr zbraní představuje schopnost osvojit si tradiční válečnické triky. Začátečníkovi snižuje dobu zotavení všech zbraní pro boj na blízko a později přidává bonus k útoku a ke škodám.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost snižuje dobu zotavení všech zbraní pro boj na blízko |
Expertní | Hodnota dovednosti se přičítá k útočnému bonusu všech zbraní pro boj na blízko |
Mistrovská | Hodnota dovednosti se přičítá ke způsobeným škodám všech zbraní pro boj na blízko |
Velmistrovská | Zdvojnásobuje všechny předešlé bonusy |
Kradení: Dovednost ti umožní krást předměty z obchodů a peníze či jiné předměty od cizích postav. Pokud tě chytí, budeš potrestán přísnou pokutou nebo vězením v hradech.
Úroveň | Bonus |
Normální | Schopnost dává šanci krást |
Expertní | Dvojnásobný efekt dovednosti |
Mistrovská | Trojnásobný efekt dovednosti |
Velmistrovská | Pětinásobný efekt dovednosti |
Alchymie: Alchymie ti umožní míchat lektvary. Bez znalosti této dovednosti stěží dokážeš namíchat nejjednodušší lektvary. Hodnota dovednosti se přidává k síle lektvaru. Jinak by výsledný lektvar měl pouze hodnotu základních přísad. Jako expert, mistr a velmistr můžeš míchat složitější lektvary.
Úroveň | Bonus |
Normální | Umožňuje míchat jednoduché lektvary na složitější |
Expertní | Umožňuje míchat složitější lektvary na vrstvené |
Mistrovská | Umožňuje míchat z vrstvených lektvarů bílé lektvary |
Velmistrovská | Umožňuje míchat z bílých lektvarů černé lektvary |
Vzdělávání: Vzdělávání přímo zvyšuje množství získaných zkušeností. Každý bod dovednosti je procento získané zkušenosti, které se přidává jako bonus (plus základní bonus 9%). Pět dovednostních bodů by místo 100 zkušenostních bodů dalo 114 bodů. Tento bonus se u experta zdvojnásobuje, u mistra ztrojnásobuje. Takže například mistr vzdělávání na 10. úrovni dostane o 39% zkušeností víc.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost zvyšuje množství obdržených zkušeností |
Expertní | Dvojnásobný efekt dovednosti |
Mistrovská | Trojnásobný efekt dovednosti |
Velmistrovská | Pětinásobný efekt dovednosti |
Poznámka ke Vzdělávání (jaro 2008): Vzdělávání je významná dovednost, protože nám dokáže navýšit množství získaných zkušeností, což zejména v počátku hry může zrychlit trénink postav. Naopak nevýhodou této dovednosti je fakt, že navýšení se týká jen množství zkušenostních bodů získaných zabíjením nestvůr. Zkušenostní body z plnění úkolů zůstanou nezměněny.