Od sedmého dílu došlo ke změně v gildovním systému. Původní rozdělení gild bylo zrušeno a gildy byly navíc v české verzi přejmenovány na cechy. Dovednosti se tak nyní učíte přímo u zástupců jednotlivých cechů (v příslušných obchodech, chrámech apod.). Bojové dovednosti převzal cech kovářů, obranné dovednosti pak cech zbrojířů. Magické dovednosti převzaly jednotlivé cechy magie a ostatní dovednosti se rozdělily mezi cechy alchymistů, obchodníků, trenérů, hospodských a chrámy, přičemž tyto cechy mají vždy shodnou nabídku výuky - např. hospoda v Harmondale vás naučí totéž, co hospoda v Nighonu (liší se však cenou). Pro podrobnosti se podívejte do následující tabulky.
Cech | Výuka |
Tréninkové haly | mistrovství zbraní, posilování |
Hospody | kradení, odstranění pastí, vnímání |
Alchymistické obchody | identifikace nestvůr, alchymie |
Magické obchody | identifikace věcí, opravování |
Chrámy | beze zbraně, uhýbání, obchodování |
Následující dvě tabulky pak uvádí názvy jednotlivých cechů vyučujících ostatní dovednosti a cenu za jejich výuku.
Tréninkové haly | Hospody | Chrámy | ||||
Oblast | Název cechu | Cena za dovednost | Název cechu | Cena za dovednost | Název cechu | Cena za dovednost |
Smaragdový ostrov | Ostrovní cvičiště | 500 zl. | U dvou palem | 500 zl. | Léčitelin stan | 500 zl. |
Harmondale | Základní principy | 500 zl. | Na účet podniku | 500 zl. | WelNinská katedrála | 500 zl. |
Tulareanský les | Cvičiště | 500 zl. | Smaragdová putyka | 500 zl. | Přírodní léčiva | 750 zl. |
Erathie | Ve službách jejího veličenstva | 500 zl. | U Gryfa | 500 zl. | Dům útěchy | 750 zl. |
Brakadská poušť | - | Přátelské místo | 500 zl. | Chrám světla | 750 zl. | |
Tatalie | Základy tréninku | 1000 zl. | U věrného žoldáka | 750 zl. | Řád Tatalie | 750 zl. |
Avlee | Avleeské gymnázium | 1000 zl. | U Zpumprlíka | 750 zl. | Chrám klidu | 750 zl. |
Deyja | - | U snobského goblina | 500 zl. | Chrám Temnoty | 750 zl. | |
Nighon | Užitečné instrukce | 1250 zl. | U Šťastného blbce | 1000 zl. | Sbírky a dary | 1250 zl. |
Mohylové údolí | - | Pouze pro zlatokopy | 500 zl. | - | ||
Evenmorské ostrovy | - | Smějící se mnich | 500 zl. | - | ||
Oblačné město | Zkouška slávy | 750 zl. | U Božského nektaru | 750 zl. | Chrám Světla | 1000 zl. |
Jáma | Plamen zatracení | 750 zl. | Upíří salónek | 750 zl. | Chrám Temnoty | 1000 zl. |
Alchymistické obchody | Magické obchody | |||
Oblast | Název cechu | Cena za dovednost | Název cechu | Cena za dovednost |
Smaragdový ostrov | Modrá láhev | 500 zl. | Smaragdové očarování | 500 zl. |
Harmondale | Nápoje a elixíry lásky | 500 zl. | Ottovy zvláštnosti | 500 zl. |
Tulareanský les | Bublající kotel | 500 zl. | Přírodní magie | 500 zl. |
Erathie | Cesta proměny | 500 zl. | Magie jejího veličenstva | 500 zl. |
Brakadská poušť | Edmondovy ampule | 750 zl. | Artefakty a starožitnosti | 750 zl. |
Tatalie | - | - | ||
Avlee | - | - | ||
Deyja | Začouzená ampule | 750 zl. | Dveře smrti | 750 zl. |
Nighon | - | Tajemné předměty | 750 zl. | |
Mohylové údolí | - | - | ||
Evenmorské ostrovy | - | - | ||
Oblačné město | Ampulky víry | 1000 zl. | Tajemné požitky | 1000 zl. |
Jáma | Pekelné svádění | 1000 zl. | Tajemné účinky | 1000 zl. |
Cechy nabízející bojové a obranné dovednosti se již mohou svou nabídkou mezi sebou lišit. Kovář v Harmondale vás již nenaučí všemu, jako kovář v Oblačném městě. Nabídky příslušných dovedností jsou shrnuty v následujících dvou tabulkách, první je pro bojové dovednosti, druhá je pro obranné dovednosti.
Kovářské cechy | |||
Oblast | Název cechu | Cena za dovednost | Výuka |
Smaragdový ostrov | Rytířova čepel | 500 zl. | meč, luk, sekyra, hůl |
Harmondale | Kalená ocel | 500 zl. | meč, dýka, palcát |
Erathie | Královnina výheň | 500 zl. | meč, dýka, sekyra |
Tulareanský les | Lovcova chata | 500 zl. | luk, kopí |
Avlee | Zlomený luk | 750 zl. | luk, kopí |
Tatalie | Vanderovy čepele a luky | neposkytuje výuku | |
Nighon | Zkrvavená dýka | 750 zl. | hůl, dýka |
Kamenné město | Vyvážená sekyra | 500 zl. | palcát, sekyra |
Oblačné město | Posvátný meč | 1000 zl. | dýka, hůl, sekyra, luk, meč |
Jáma | Spitovy čepele | 1000 zl. | dýka, hůl, sekyra, luk, meč |
Zbrojířské cechy | |||
Oblast | Název cechu | Cena za dovednost | Výuka |
Smaragdový ostrov | Erikova zbrojírna | 500 zl. | kožená zbroj, štít |
Harmondale | Venkovská kovárna | 500 zl. | kožená zbroj, kroužková zbroj, štít |
Erathie | Kovárna Královny Catherine | 500 zl. | kožená zbroj, kroužková zbroj, plátová zbroj |
Tulareanský les | Kožené zbroje | 500 zl. | kožená zbroj, kroužková zbroj |
Avlee | Avleeská posádka | 750 zl. | kožená zbroj, kroužková zbroj, plátová zbroj |
Tatalie | Chybějící článek | 750 zl. | kožená zbroj, kroužková zbroj, štít |
Nighon | Koželužna | 750 zl. | kožená zbroj |
Kamenné město | Leštěná zbroj | 500 zl. | kroužková zbroj, plátová zbroj, štít |
Oblačné město | Proslavená zbroj | 1000 zl. | kožená zbroj, kroužková zbroj, plátová zbroj, štít |
Jáma | Malicovy štíty | 1000 zl. | kožená zbroj, kroužková zbroj, plátová zbroj, štít |
Pro úplnost je třeba uvést, že cechy v Deyje, Nighonu a Jámě mají obvykle otevřeno od 6 hodin odpoledne do 6 hodin dopoledne. Vyjma magických cechů neni třeba platit žádné vstupní poplatky; poplatek magickým cechům pak činí jednotně 50 zl.
Magické cechy se navíc dále dělí podle úrovně kouzel. Vzhledem k většímu počtu úrovní magických dovedností a změně systému učení kouzel je pak znalost umístění cechů důležitá. Cena za naučení dovednosti je u cechu pro začátečníky 1000 zl., u cechu pro adepty 1500 zl., u cechu pro mistry 2000 zl. a u cechu pro velmistry 2500 zl. Následující tabulka uvádí přehled umístění jednotlivých cechů.
Cech/pro | země | vody | vzduchu | ohně | ducha | těla | mysli |
začátečníky | Harmondale | Harmondale | Smaragdový ostrov | Smaragdový ostrov | Smaragdový ostrov | Smaragdový ostrov | Harmondale |
adepty | Tulareanský les | Tulareanský les | Harmondale | Harmondale | Harmondale | Harmondale | Erathie |
mistry | Kamenné město | Brakadská poušť | Tulareanský les | Tulareanský les | Deyja | Erathie | Tatalie |
velmistry | Jáma | Evenmorské ostrovy | Oblačné město | Nighon | Erathie | Avlee | Avlee |
V tabulce jsem neuvedl cechy světla a temnoty, protože k jejich kouzlům neni přístup ihned od počátku hry, ale budete se je moci naučit až později. Navíc v závislosti na volbě cesty se budete moci naučit jen jedno odvětví této magie. Pro každou z uvedených škol jsou pouze dvě úrovně cechů. Pro magii temnoty je to Cech noci (adepti) v Deyje a Cech soumraku (velmistři) v Jámě. Pro magii světla je to Cech záře (adepti) v Brakadské poušti a Cech osvícení (velmistři) v Oblačném městě. Nakupovat kouzla v nich budete moci až ve chvíli, kdy si při volbě soudce zvolíte příslušnou stranu a splníte vstupní úkol (projít Líhní nebo Mlžnými stěnami), čímž se stanete členy příslušného cechu a budete se moci naučit i příslušnou dovednost magie (mějte však na paměti, že magii světla nebo temnoty se smí klerik a čaroděj naučit teprve po druhém povýšení v povolání).
Úroveň cechu magie zároveň určuje úroveň kouzel, která v něm můžete zakoupit. V Cechu začátečníků koupíte jen kouzla normální úrovně, v cechu adeptů pak koupíte kouzla expertní i normální úrovně. Každý vyšší cech má tedy k dispozici i kouzla nižších úrovní apod. Cechy magie těla, mysli a ducha navíc poskytují dovednost meditace, cechy magie ohně, země, vzduchu a vody pak dovednost vzdělávání.
Cena za učení dovedností neni konstatntní a je závislá na reputaci družiny. Čím vyšší reputace bude, tím nižší cenu vám učitelé nabídnou. Reputaci si můžete v oblastech zvyšovat plněním úkolů a poskytnutím milodaru chrámu.
V sedmém díle existuje ještě jedna zvláštnost spojená s vlastnictvím hradu Harmondale. Poté, co se spojíte s čaroději z Bracady nebo s nekromanty z Deyje, dojde k druhé přestavbě hradu a v sále se objeví čtyři obchody. Kovář - Společnost s meči, zbrojíř - Thelovy zbroje a štíty, alchymista - Kádinky a lahvičky a chrám - Svatostánek. Alchymista a chrám nabízí shodné dovednosti jako ostaní alchymisté a chrámy, kovář vyučuje měč a dýku, zbrojíř pak koženou a kroužkovou zbroj. Cena za výuku je stanovena jednotně na 500 zl.