Verze hry a čeština

V současné době se můžete setkat hned s několika verzemi hry. Úplně původní verzí je verze 1.0, která vyšla v dubnu 1998. Nedlouho poté vyšla dvojice patchů (patch 1.1 a patch 1.2), kterými jste si mohli verzi 1.0 libovolně upgradnout (za chvilku se k tomu vrátím). Jako verze 1.0 vyšel šestý díl i v časopise LEVEL (č. 69, říjen 2000). Teprve poté začaly vznikat různé reedice, které byly opatchovány rovnou na verzi 1.2. S nástupem digitálních distribucí (Steam, Ubisoft Connect, GOG) se pak verze 1.2 začala distribuovat v digitální podobě. Pokud vlastníte CD s hrou nebo jste získali image CD, tak o verzi hry se nejlépe dozvíte tak, že se po její instalaci podíváte do souboru README.TXT, kde hned pod nadpisem najdete informaci o případném update hry viz:

verze 1.0:

Might and Magic VI, The Mandate of Heaven Readme

...

verze 1.1:

Might and Magic(R) VI, The Mandate of Heaven

Update v. 1.1 Readme

June 15, 1998

verze 1.2:

Might and Magic(R) VI, The Mandate of Heaven

Update v. 1.2 Readme

May 26, 1999

Znalost verze hry je klíčová kvůli možným bugům. Verzi 1.0 se obecně nedoporučeje rozehrávat, byť je normálně hratelná a dohratelná. Problémem je pár nepříjemných bugů a zkušenostní strop. Patch 1.1 většinu chyb odstranil, ale bohužel také nové chyby přidal. To samé i patch 1.2. Ve finále vznikla poněkud kuriózní situace, neboť bugy verze 1.2 jsou horší než bugy verze 1.1, takže se dlouhá léta doporučovalo používat maximálně verzi 1.1. Celý problém pak vyřešil v roce 2005 neoficiální patch 1.3 (tzv. Mok's patch 1.3).

Patch 1.3 je možné aplikovat na jakoukoliv verzi hry (funguje dokonce na digitální distribuce hry). Během patchování dojde k upgrade hry na verzi 1.2 a z ní jsou poté odstraněny kritické bugy. Navenek se tedy verze 1.3 podobá verzi 1.2, ale při bližším zkoumání najdete drobné rozdíly v datových souborech a souboru mm6.exe. Patch 1.3 navíc aktualizuje knihovnu MSS32.dll a SmackW32.dll a přidává možnost měnit některé vlastnosti hry pomocí souboru mm6.ini.

U CD distribucí si tedy volíte patch podle toho, jakou verzi máte k dispozici a jakou verzi požadujete (doporučuji verzi 1.1 nebo 1.3). Příslušné patche najdete v sekci Ke stažení.

U digitálních distribucí nemá patchování význam, protože verze hry z digitálních distribucí jsou již upraveny v souladu s patchem 1.3. Avšak i mezi sebou (Steam, Ubisoft Connect, GOG) se tyto verze liší různými drobnostmi, takže nejsou identické (to platí zejména o GOGu). Navenek se sice tváří jako verze 1.3 (mají shodné datové soubory), ale zároveň tu jsou odlišnosti v knihovnách a souboru mm6.exe.

Následující balíčky je možné použít místo patchů. Stačí jejich obsah nakopírovat do adresáře s hrou a přepsat jimi původní soubory. Stejně tak se dají tyto balíčky použít pro snížení verze hry, což se může hodit v případě, pokud máte verzi 1.2 a nechcete upgradovat na verzi 1.3. V takovém případě je lepší vrátit se k méně problémové verzi 1.1.

Každopádně nedoporučuji downgradovat verzi 1.3 nebo digitální distribuce hry, protože by to mohlo vést k neočekávaným problémům. U CD verze s aplikovaných Mok's patchem 1.3 bude hra sice fungovat, ale nijak jsem netestoval, nakolik to bude bezproblémové (na samotný gameplay to mít vliv nebude, ale mohlo by to zasáhnout do zvuků a přehrávaných videí/animací). U digitálních distribucí jsou pak změny již natolik rozsáhlé (viz předchozí odstavce), že se hra po downgrade odmítne spustit (použité knihovny jsou totiž nekompatibilní s předchozími verzemi mm6.exe a to včetně mm6.exe z Mok's patche). Osobně v tom ani nevidím smysl, když už chcete experimentovat, tak je jednodušší pořídit si CD verzi hry. Nicméně pro úplnost nabízím starší verze knihoven MSS32.dll a SmackW32.dll ke stažení samostatně (nejsou součástí předchozích balíčků):

Balíček stačí rozbalit do kořenového adresáře hry a přepsat jím stávající soubory. Ostatních zbylých knihoven si všímat nemusíte (např. knihovny MSS32A.dll), protože starší verze mm6.exe je budou beztak ignorovat.

S verzí hry úzce souvisí i použitá čeština. Pokud jde o CD distribuce, tak můžete použít instalátor češtiny verze 2.01 (odkaz najdete v sekci Ke stažení), který vám počeští libovolnou verzi hry (upgrade samotné verze hry je volitelný a je možné ho přeskočit). Pro digitální distribuce (anebo jako alternativu) musíte použít již počeštěné datové soubory (obsah příslušného archivu nakopírujte do adresáře DATA). Snažte se přitom zachovat vztah verze hry vs verze datových souborů. Datové soubory jsou sice docela dobře zaměnitelné, ale jejich mixováním riskujete bugy. Osobně jsem zkoušel datové soubory verze 1.1 a 1.3 na GOGu a obě sady fungují bez problémů. Když už je tu ale ta možnost, tak bych doporučil sáhnout hlavně po datových souborech 1.3, protože jsou v souladu s úpravami v digitálních distribucích.

Samozřejmě si také můžete verzi hry nejprve downgradovat pomocí předchozích balíčků a poté si s pomocí počeštěných datových souborů hru počeštit.

Před počeštěním MM6 na digitální platformě Ubisoft Connect je potřeba hru nejprve nainstalovat a poté provést její první spuštění. Do té doby nebudou v adresáři DATA přítomné klíčové datové soubory (hra je doinstalovává až při prvním spuštění hry).