Systém magie byl v devátém dílu Might and Magic do značné míry změněn a více připomíná systém naznačený v Crusaders of Might and Magic. Bylo zrušeno klasické striktní rozdělení kouzel do jednotlivých kategorií a namísto původních 9 kategorií máme jen 4 kategorie magických dovedností (živly, duch, temnota a světlo). K naučení kouzla je třeba znalost minimálně dvou z nich na určité úrovni (normální, expertní, mistrovská, velmistrovská). První potřebná dovednost se pak označuje jako primární skill a druhá jako sekundární skill a jejich velikost má i vliv na funkci příslušného kouzla (např. velikost zranění, doba trvání apod.). U 5 kouzel je třeba umět dovednosti tři a tato třetí dovednost se označuje jako terciární skill. Samotná kouzla se postavy učí z kouzelných knih, které jsou běžně ke koupi u mága v magických krámcích.
V cestě magie se může jakákoli postava naučit všem čtyřem magickým dovednostem, liší se jen možností dosáhnout vyšších úrovní v dané dovednosti. Vzhledem k tomu neni nic neobvyklého, že kněz může používat kouzla mága a naopak - samozřejmě pokud na to jeho úroveň dovednosti stačí. Obvykle však také díky tomu nedokáže silnější kouzla využívat stejně efektivně. Jako názorný příklad lze uvést řetězový blesk nebo uzdravení. V cestě síly se může magii učit jen větev křižáka a může dosáhnout max. expertní úrovně (paladin v magii ducha a světla, hraničář v magii ducha a živlů), nemůže se však naučit dovednosti temnoty.
Následující tabulka uvádí rozdělení jednotlivých kouzel podle výsledného efektu. Stejné dělení je možné vidět i v přehledu ve hře.
Kategorie kouzel | ||
Útočná | Obranná | Léčivá |
Déšť meteorů | Čarodějovo oko | Božský zásah |
Dotyk smrti | Leggibovo oko | Očištění |
Hněv brouků | Letky | Regenerace |
Jiskry | Lloydův maják | Sdílený život |
Magická mina | Městská brána | Uzdravení |
Mocné vysátí | Očarování věci | Vzkříšení |
Nákaza | Odolnost proti smrti | |
Objetí země | Odrážení bolesti | |
Oko bouře | Odvrácení nemrtvých | |
Otrava | Pád pírka | |
Otrávený oblak | Pochodeň | |
Prokletí | Požehnání | |
Řetězový blesk | Přírodní zbroj | |
Sloupec ohně | Přízračný bojovník | |
Strach | Víra | |
Temné sevření | Zrychlení | |
Transfúze | Živelná ochrana | |
Vysátí duše | Živelný štít | |
Zloděj kouzel | ||
Znehybnění | ||
Zranění | ||
Zuřivost | ||
Živelná bouře | ||
Živelná střela |
Následující tabulka ukazuje rozdělení kouzel do příslušných úrovní - normální, expertní, mistrovská a velmistrovská. Normální úroveň znamená, že oba potřebné skilly má daná postava na normální úrovni, expertní úroveň kouzel vyžaduje primární skill minimálně na expertní úrovni atd. Úroveň kouzla tedy určuje požadovanou minimální úroveň primárního skillu. Pokud je vyšší, nic se nestane, ale nemůže být nižší. Požadovaná úroveň sekundárního skillu může být shodná s primárním, nebo může být i nižší, záleží na konkrétním kouzle, jak je patrné z další uvedené tabulky.
Rozdělení kouzel podle úrovně | |||
Normální | Expertní | Mistrovská | Velmistrovská |
Čarodějovo oko | Leggibovo oko | Déšť meteorů | Božský zásah |
Jiskry | Letky | Hněv brouků | Dotyk smrti |
Očarování věci | Magická mina | Lloydův maják | Oko bouře |
Odvrácení nemrtvých | Městská brána | Mocné vysátí | Vysátí duše |
Otrava | Nákaza | Otrávený oblak | |
Pád pírka | Objetí země | Přírodní zbroj | |
Pochodeň | Očištění | Regenerace | |
Požehnání | Odolnost proti smrti | Řetězový blesk | |
Prokletí | Odrážení bolesti | Sdílený život | |
Uzdravení | Přízračný bojovník | Sloupec ohně | |
Živelná ochrana | Strach | Temné sevření | |
Živelná střela | Víra | Transfúze | |
Zloděj kouzel | Vzkříšení | ||
Znehybnění | |||
Zranění | |||
Zrychlení | |||
Zuřivost | |||
Živelná bouře | |||
Živelný štít |
Mám tu ještě jednu souhrnější tabulku k té předchozí, aby bylo jasněji vidět, jaké dovednosti a na jaké úrovni je třeba mít, abychom se mohli příslušné kouzlo naučit.
Cena udává hodnotu kouzla v obchodě. Kouzlo Božský zásah lze zakoupit, spíše jsem v obchodech nenašel jiné kouzlo velmistrovské úrovně.
Jméno kouzla/úroveň | Úroveň dovednosti | Cena | |||
živly | duch | světlo | temnota | ||
normální úroveň |
|||||
Čarodějovo oko | - | N | N | - | 500 |
Jiskry | N | - | N | - | 250 |
Očarování věci | N | N | - | - | 250 |
Odvrácení nemrtvých | - | N | N | - | 250 |
Otrava | N | - | - | N | 250 |
Pád pírka | N | - | N | - | 500 |
Pochodeň | N | - | N | - | 500 |
Požehnání | - | N | N | - | 250 |
Prokletí | - | - | N | N | 250 |
Uzdravení | - | N | N | - | 250 |
Živelná ochrana | - | N | N | - | 250 |
Živelná střela | N | N | - | - | 250 |
expertní úroveň |
|||||
Leggibovo oko | - | E | - | E | 500 |
Letky | E | N | - | - | 250 |
Magická mina | E | - | - | N | 500 |
Městská brána | E | - | N | - | 500 |
Nákaza | N | - | - | E | 500 |
Objetí země | E | E | - | - | 500 |
Očištění | N | - | E | - | 250 |
Odolnost proti smrti | N | - | E | - | 500 |
Odrážení bolesti | - | N | - | E | 500 |
Přízračný bojovník | N | E | - | - | 500 |
Strach | - | N | - | E | 500 |
Víra | - | N | E | - | 500 |
Zloděj kouzel | - | E | E | - | 500 |
Znehybnění | N | - | - | E | 500 |
Zranění | - | E | - | E | 500 |
Zrychlení | - | N | E | - | 500 |
Zuřivost | N | E | - | - | 500 |
Živelná bouře | E | - | E | - | 500 |
Živelný štít | E | N | - | - | 500 |
mistrovská úroveň |
|||||
Déšť meteorů | M | - | E | - | 750 |
Hněv brouků | M | N | - | - | 750 |
Lloydův maják | M | E | E | - | 2000 |
Mocné vysátí | - | M | N | - | 750 |
Otrávený oblak | M | - | - | E | 750 |
Přírodní zbroj | N | M | - | - | 750 |
Regenerace | N | - | M | - | 750 |
Řetězový blesk | M | - | N | - | 750 |
Sdílený život | - | M | N | - | 750 |
Sloupec ohně | M | - | E | - | 750 |
Temné sevření | - | E | - | M | 750 |
Transfúze | - | N | - | M | 750 |
Vzkříšení | E | - | M | - | 750 |
velmistrovská úroveň |
|||||
Božský zásah | N | E | V | - | 2000 |
Dotyk smrti | N | - | E | V | 2000 |
Oko bouře | V | E | E | - | nelze koupit |
Vysátí duše | E | E | - | V | 2000 |
Následující dvojice schemat ukazuje možnosti jednotlivých povolání naučit se konkrétní kouzla. Platí zde obecně dědičnost v dané větvi, což znamená, že třebas léčitel kromě uvedených čtyř kouzel samozřejmě ovládá i kouzla předchozího stupně (kategorie nad ním), tedy novice.
Rozdělení kouzel podle povolání - cesta magie | |||
Novic |
|||
Čarodějovo oko | |||
Jiskry | |||
Letky | |||
Magická mina | |||
Městská brána | |||
Očarování věci | |||
Očištění | |||
Odolnost proti smrti | |||
Odvrácení nemrtvých | |||
Otrava | |||
Pád pírka | |||
Pochodeň | |||
Požehnání | |||
Prokletí | |||
Uzdravení | |||
Víra | |||
Zrychlení | |||
Živelná bouře | |||
Živelná ochrana | |||
Živelná střela | |||
Živelný štít | |||
Léčitel |
Učenec |
||
Objetí země | Nákaza | ||
Přízračný bojovník | Odrážení bolesti | ||
Zloděj kouzel | Strach | ||
Zuřivost | Znehybnění | ||
Druid |
Kněz |
Mág |
Lich |
Déšť meteorů | Božský zásah | Božský zásah | Déšť meteorů |
Hněv brouků | Déšť meteorů | Déšť meteorů | Dotyk smrti |
Lloydův maják | Hněv brouků | Hněv brouků | Hněv brouků |
Mocné vysátí | Leggibovo oko | Leggibovo oko | Leggibovo oko |
Přírodní zbroj | Lloydův maják | Lloydův maják | Lloydův maják |
Řetězový blesk | Mocné vysátí | Objetí země | Objetí země |
Sdílený život | Nákaza | Oko bouře | Oko bouře |
Sloupec ohně | Odrážení bolesti | Otrávený oblak | Otrávený oblak |
Otrávený oblak | Přízračný bojovník | Přízračný bojovník | |
Přírodní zbroj | Regenerace | Řetězový blesk | |
Regenerace | Řetězový blesk | Sloupec ohně | |
Řetězový blesk | Sloupec ohně | Temné sevření | |
Sdílený život | Vzkříšení | Transfúze | |
Sloupec ohně | Zloděj kouzel | Vysátí duše | |
Strach | Zranění | Zloděj kouzel | |
Vzkříšení | Zuřivost | Zranění | |
Znehybnění | Zuřivost | ||
Zranění | |||
Rozdělení kouzel podle povolání - cesta síly | |
Bojovník |
|
Za cestu síly nelze ve fázi bojovníka kouzla používat (vyjma svitků a hůlek). Schopnost kouzlit je umožněna jen po povýšení na křižáka. | |
Křižák |
|
Čarodějovo oko | |
Jiskry | |
Očarování věci | |
Odvrácení nemrtvých | |
Pád pírka | |
Pochodeň | |
Požehnání | |
Uzdravení | |
Živelná ochrana | |
Živelná střela | |
Paladin |
Hraničář |
Očištění | Letky |
Odolnost proti smrti | Městská brána |
Přízračný bojovník | Objetí země |
Víra | Přízračný bojovník |
Zloděj kouzel | Zuřivost |
Zrychlení | Živelný štít |
Zuřivost | |
Na závěr jen uvedu, že ani v devátém díle neni nemagickým povoláním magie zapovězena. Byť se nemohou naučit kouzla přímo, mají možnost je stejně jako ostatní povolání používat prostřednictvím runových kamenů, magických hůlek a svitků. Runové kameny jsou novinkou a používají se tak, že se na nepřítele hodí a poté se z nich uvolní příslušné kouzlo. Hůlky zůstaly nezměněny, každá z nich obsahuje určitou zásobu kouzla a po jejím vyčerpání hůlka zmizí (nelze je opětovně dobíjet). Podobné je to i s magickými svitky. Jakmile je kouzlo ze svitku zakouzleno, svitek též zmizí (svitky jsou podrobněji rozebrány v kapitole Magické svitky).