Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Leden 16, 2025, 21:37:09
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: MM6 - verze hry vs češtiny  (Přečteno 5781 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7522
MM6 - verze hry vs češtiny
« kdy: Červen 16, 2023, 07:31:04 »

Jenom si tu odložím poznámku ... ;)

Poslední dva týdny se snažím na základě jednoho upozornění doověřit pár záludností okolo skrytých pokladů v Might and Magic VI a musel jsem si kvůli tomu nainstalovat různé verze hry - jak z pohledu oficiálních patchů, tak i z pohledu neoficiálních patchů. K tomu jsem pak vždy doinstalovával češtinu a tady právě vznikl hned první zádrhel.

Pro hraní MM6 normálně používám hotovou letitou CD instalačku, kterou si jen překopírovávám, takže jsem se dlouhou dobu vyhýbal přímým instalacím hry. Navíc jsem po těch letech zapomněl, co vše se mění s patchi a češtinami. Možná si ještě někdo vzpomene (někde na webu je o tom zmínka), že verze hry 1.0 měla problém s level capem, ale nikdy se mi nepodařilo objasnit, o co přesně šlo, protože jsem daný bug nebyl schopný reprodukovat.

No a právě při zpětném prohlížení zdroje ke skrytým pokladům na stránkách Tennessiee Ernieho jsem narazil na sekci bugy, kde se popisuje Experience Cap problém. Po všech těch letech jsem si totiž začal myslet, že jsem si tenkrát smotal dohromady dvě věci a "údajná" limitace XP v MM6 patřila asi k něčemu jinému. Nakonec jsem se tedy nemýlil. Ale proč to ověření selhalo?

Problém je v samotné češtině, protože všechny verze češtiny zárověň mění verzi hry! Původní čeština přiložená k LEVELu č. 69 upgraduje hru na verzi 1.2 (obsahuje oficiální patch), podobně opravená čeština z čísla 70. Později uvolněná čeština pro Bonusweb pak stejným způsobem upgraduje hru na verzi 1.1. Pro zachování bugů je přitom jednou z podmínek, aby se neměnila spouštěcí binárka (MM6.EXE). To jde naštěstí ošetřit tak, že čeština z čísla 69 obsahuje samostatý soubor ICONS.LOD, který lze pro počeštění použít přímo. Dojde tak zřejmě jen k upgrade dat, samotná binárka (MM6.EXE) zůstane netknutá. Ale to budu muset teprve celé prověřit.

Dneska už to není naštěstí tak aktuální, ale v souvislosti s tím mě napadlo, že počeštěné datové soubory, které jsem na webu vystavil jako formu počeštění digitálních distribucí hry, by mohly dělat problém v kombinaci se staršími verzemi hry. Postupně bych si tu tedy nejprve sumíroval různé výsledky a poté zřejmě budu muset upravit některé informace na webu, popř. dodat upozornění.

Edit: tak češtinu nakonec jde nainstalovat i beze změny verze hry, nevšiml jsem si, že patchnutí hry jde zrušit :). Nicméně to nic nemění na tom, že ty počeštěné datové soubory byly původně tvořeny pro verzi hry 1.1 a nově pak 1.3, přičemž platí, že tyhle verze mají i jiné verze souboru mm6.exe.
« Poslední změna: Červen 16, 2023, 20:28:06 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7522
Re:MM6 - verze hry vs češtiny
« Odpověď #1 kdy: Červen 17, 2023, 07:12:02 »

Po otestování jsem zjistil, že oficiální patche mění jen trojici klíčových souborů: mm6.exe, icons.lod a games.lod. Mok's patch 1.3 toho mění o něco více, ale k tomu se ještě dostanu.

Verze 1.0 má následující strukturu:

- ANIMS
-- Anims1.vid, velikost 46 157 620 kB, datum 08.04.1998
-- Anims2.vid, velikost 208 887 084 kB, datum 11.04.1998
- DATA
-- BITMAPS.LOD, velikost 46 673 937 kB, datum 06.04.1998
-- games.lod, velikost 9 816 338 kB, datum 16.04.1998
-- icons.lod, velikost 32 771 881 kB, datum 16.04.1998
-- SPRITES.LOD, velikost 52 806 949 kB, datum 06.04.1998
- SOUNDS
-- Audio.snd, velikost 18 106 810 kB, datum 12.04.1998

- GAMEUP.EXE, velikost 109 568 kB, datum 26.02.1998
- mm6.exe, velikost 857 600 kB, datum 16.04.1998
- MSS32.DLL, velikost 153 600 kB, datum 26.03.1998
- README.TXT, velikost 4 593 kB, datum 14.04.1998
- SMACKW32.DLL, velikost 95 232 kB, datum 16.01.1998
- Uninst.isu, velikost 4 522 kB, datum 10.06.2023

Patch 1.1 provede následující změny (rozdíl oproti verzi 1.0):

- DATA
-- games.lod, velikost 9 650 199 kB, datum 04.06.1998
-- icons.lod, velikost 32 772 166 kB, datum 10.06.1998

- mm6.exe, velikost 862 720 kB, datum 16.06.1998
- README.TXT, velikost 7 244 kB, datum 12.06.1998

Patch 1.2 provede následující změny (rozdíl oproti verzi 1.0):

- DATA
-- games.lod, velikost 9 650 199 kB, datum 04.06.1998 (je stejný jako ve verzi 1.1)
-- icons.lod, velikost 32 772 165 kB, datum 25.05.1999

- mm6.exe, velikost 851 968 kB, datum 25.05.1999
- README.TXT, velikost 7 648 kB, datum 26.05.1999

Přitom je jedno, jestli se používá postupné patchování (1.0 -> 1.1 -> 1.2) nebo kumulativní patch (1.0 -> 1.2).

Patch 1.3 (Mok's patch, neoficiální kumulativní patch) provede následující změny (bez ohledu na výchozí verzi provede vždy stejné změny):

- DATA
-- games.lod, velikost 9 650 199 kB, datum 15.06.2005
-- icons.lod, velikost 32 772 165 kB, datum 25.05.1999 (odpovídá verzi 1.2)

- mm6.exe, velikost 851 968 kB, datum 14.07.2005
- MSS32.DLL, velikost 269 312 kB, datum 17.01.2004
- README.TXT, velikost 7 648 kB, datum 26.05.1999
- SMACKW32.DLL, velikost 95 232 kB, datum 16.06.2005
- mm6.ini, velikost 52 kB, datum 16.06.2005 (nově přidaný soubor)

Přitom platí, že:

- MSS32.DLL a SMACKW32.DLL nahradí zcela jinou verzí
- icons.lod a README.TXT upgraduje na verzi 1.2
- mm6.exe upgraduje na verzi 1.2, Games.lod upgraduje na verzi 1.1 a zároveň u obou souborů pozmění jejich obsah (soubory mají shodnou velikost jako jejich protějšky ve verzi 1.2, ale mají mírně odlišný obsah).

Čeština se pak dá nainstalovat na jakoukoliv verzi hry, přičemž platí, že možnost případného upgrade hry je čistě volitelná. Každopádně upgrade hry je potřeba provést ještě před počeštěním (v opačném případě patch nerozezná verzi datových souborů, neboť je čeština pozmění).

Jak jsem zmínil již dříve, existují celkem 2 verze češtiny - první vyšla v LEVELu č. 69 a druhá v č. 70 ( z ní pak vychází čeština dostupná na Bonuswebu). Jde o verzi 2.01, která v sobě obsahuje i patch 1.0 -> 1.1. Instalátor češtiny nejprve ověří verzi hry a nabídne jednu z možností:

- v případě verze 1.0 nabídne možnost upgrade hry na verzi 1.1 (jde to přeskočit)
- v případě verze 1.1 volitelnou nabídku přeskočí a jen upozorní na záludnosti verze 1.1
- v případě verze 1.2 upozorní na problémy této verze a doporučí přejít spíše na verzi 1.1 (to znamená hru nejprve komplet přeinstalovat)

Poté instalátor přejde k instalaci samotné češtiny.

Upgrade na verzi 1.1 pomocí češtiny trochu blbne (minimálně u mě), takže spíš doporučuji hru nejprve opatchovat na požadovanou verzi a pak teprve spustit instalátor češtiny, ať máte jistotu.

Čeština mění jen datové soubory icons.lod a games.lod, přičemž platí, že každá verze hry má tyto soubory lehce odlišné. Sice je jde kombinovat napříč verzemi, ale ideální to asi není, protože patche mění i obsah souboru mm6.exe, který je s nimi spárovaný. Může to tedy vést k nečekaným problémům.

Nejzrádnější je v tomto ohledu Mok's patch 1.3, protože soubor games.lod se navenek jeví jako jeho protějšek z verze 1.2, ale interně jsou v něm změny, takže i počeštěné games.lod se od sebe mírně liší. A tady je právě problém v tom, že při použití datových souborů na počeštění digitálních distribucí hry (zejména z GOGu), může dojít k nechtěnému mixu datových souborů a mm6.exe, protože není úplně jisté, co za úpravy je v GOG verzi použito (to budu ještě testovat). Na druhou stranu jsem s takto upravenou češtinou GOG verzi MM6 dohrál a na nic problematického jsem nenarazil.

Každopádně na web přidám ještě úpravy datových souborů pro jednotlivé verze MM6, tedy minimálně oddělím oficiální upgrade 1.2 a neoficiální upgrade 1.3. Důvodem je fakt, že MM6 ze Steam a Uplay se navenek jeví jako originál verze 1.2.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7522
Re:MM6 - verze hry vs češtiny
« Odpověď #2 kdy: Červen 26, 2023, 10:24:49 »

Pomalu jsem na základě zjištěných poznatků sesmolil kapitolku Verze hry a čeština, kde zmiňuji jednotlivé verze hry a instalaci češtiny. Vytvořil jsem k tomu i několik balíčků s jednotlivými verzemi datových souborů, které slouží jako náhrada patchů (může se jimi jak upgradovat tak i downgradovat).

Během testů jsem se pustil i do porovnání digitálních distribucí mezi sebou (Steam, Ubisoft Connect, GOG), kdy jsem ke svému překvapení zjistiil, že v podstatě všechny vycházejí z neoficiální verze 1.3 (Mok's patch 1.3). U GOGu jsem to tedy věděl, ale u těch ostatních jsem si nebyl jistý, protože mi přijde, že když jsem před léty instaloval MM6 na Uplay, tak to mělo lehce odlišnou datovou strukturu než nyní. Každopádně nyní mají všechny shodné datové soubory, ale na druhou stranu mají drobné odlišnosti v použitých knihovnách a modifikacích souboru mm6.exe. Zřejmě jde jen o jakousi modernizaci, kterou si každá z distribucí udělala po svém.

Nyní mi zbývá ještě doplnit pár údajů do kapitolky Ke stažení, kde provedu prolinkování, ať se informace zbytečně neduplikují.
IP zaznamenána
This is the end ...

Robin_WH

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 3
Re:MM6 - verze hry vs češtiny
« Odpověď #3 kdy: Červenec 20, 2023, 02:28:30 »

Proč proboha se otravujete s Mok patchem, když jsou dávno venku GreyFace patche? Vždyť ty přinesly tolik užitečných změn proti Mok patchi...
« Poslední změna: Červenec 20, 2023, 02:49:11 od Robin_WH »
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7522
Re:MM6 - verze hry vs češtiny
« Odpověď #4 kdy: Červenec 20, 2023, 10:18:21 »

1. hraji hry tak, jak byly vytvořeny, tzn. s minimem úprav, což GrayFace patche porušují
2. pokud má někdo tu potřebu, tak si může GrayFace patche doinstalovat sám
IP zaznamenána
This is the end ...