Po otestování jsem zjistil, že oficiální patche mění jen trojici klíčových souborů: mm6.exe, icons.lod a games.lod. Mok's patch 1.3 toho mění o něco více, ale k tomu se ještě dostanu.
Verze 1.0 má následující strukturu:
- ANIMS
--
Anims1.vid, velikost 46 157 620 kB, datum 08.04.1998
--
Anims2.vid, velikost 208 887 084 kB, datum 11.04.1998
- DATA
--
BITMAPS.LOD, velikost 46 673 937 kB, datum 06.04.1998
--
games.lod, velikost 9 816 338 kB, datum 16.04.1998
--
icons.lod, velikost 32 771 881 kB, datum 16.04.1998
--
SPRITES.LOD, velikost 52 806 949 kB, datum 06.04.1998
- SOUNDS
--
Audio.snd, velikost 18 106 810 kB, datum 12.04.1998
-
GAMEUP.EXE, velikost 109 568 kB, datum 26.02.1998
-
mm6.exe, velikost 857 600 kB, datum 16.04.1998
-
MSS32.DLL, velikost 153 600 kB, datum 26.03.1998
-
README.TXT, velikost 4 593 kB, datum 14.04.1998
-
SMACKW32.DLL, velikost 95 232 kB, datum 16.01.1998
-
Uninst.isu, velikost 4 522 kB, datum 10.06.2023
Patch 1.1 provede následující změny (rozdíl oproti verzi 1.0):
- DATA
--
games.lod, velikost 9 650 199 kB, datum 04.06.1998
--
icons.lod, velikost 32 772 166 kB, datum 10.06.1998
-
mm6.exe, velikost 862 720 kB, datum 16.06.1998
-
README.TXT, velikost 7 244 kB, datum 12.06.1998
Patch 1.2 provede následující změny (rozdíl oproti verzi 1.0):
- DATA
--
games.lod, velikost 9 650 199 kB, datum 04.06.1998 (je stejný jako ve verzi 1.1)
--
icons.lod, velikost 32 772 165 kB, datum 25.05.1999
-
mm6.exe, velikost 851 968 kB, datum 25.05.1999
-
README.TXT, velikost 7 648 kB, datum 26.05.1999
Přitom je jedno, jestli se používá postupné patchování (1.0 -> 1.1 -> 1.2) nebo kumulativní patch (1.0 -> 1.2).
Patch 1.3 (Mok's patch, neoficiální kumulativní patch) provede následující změny (bez ohledu na výchozí verzi provede vždy stejné změny):
- DATA
--
games.lod, velikost 9 650 199 kB, datum 15.06.2005
--
icons.lod, velikost 32 772 165 kB, datum 25.05.1999 (odpovídá verzi 1.2)
-
mm6.exe, velikost 851 968 kB, datum 14.07.2005
-
MSS32.DLL, velikost 269 312 kB, datum 17.01.2004
-
README.TXT, velikost 7 648 kB, datum 26.05.1999
-
SMACKW32.DLL, velikost 95 232 kB, datum 16.06.2005
-
mm6.ini, velikost 52 kB, datum 16.06.2005 (nově přidaný soubor)
Přitom platí, že:
- MSS32.DLL a SMACKW32.DLL nahradí zcela jinou verzí
- icons.lod a README.TXT upgraduje na verzi 1.2
- mm6.exe upgraduje na verzi 1.2, Games.lod upgraduje na verzi 1.1 a zároveň u obou souborů pozmění jejich obsah (soubory mají shodnou velikost jako jejich protějšky ve verzi 1.2, ale mají mírně odlišný obsah).
Čeština se pak dá nainstalovat na jakoukoliv verzi hry, přičemž platí, že možnost případného upgrade hry je čistě volitelná. Každopádně upgrade hry je potřeba provést ještě před počeštěním (v opačném případě patch nerozezná verzi datových souborů, neboť je čeština pozmění).
Jak jsem zmínil již dříve, existují celkem 2 verze češtiny - první vyšla v LEVELu č. 69 a druhá v č. 70 ( z ní pak vychází čeština dostupná na
Bonuswebu). Jde o verzi 2.01, která v sobě obsahuje i patch 1.0 -> 1.1. Instalátor češtiny nejprve ověří verzi hry a nabídne jednu z možností:
- v případě verze 1.0 nabídne možnost upgrade hry na verzi 1.1 (jde to přeskočit)
- v případě verze 1.1 volitelnou nabídku přeskočí a jen upozorní na záludnosti verze 1.1
- v případě verze 1.2 upozorní na problémy této verze a doporučí přejít spíše na verzi 1.1 (to znamená hru nejprve komplet přeinstalovat)
Poté instalátor přejde k instalaci samotné češtiny.
Upgrade na verzi 1.1 pomocí češtiny trochu blbne (minimálně u mě), takže spíš doporučuji hru nejprve opatchovat na požadovanou verzi a pak teprve spustit instalátor češtiny, ať máte jistotu.
Čeština mění jen datové soubory icons.lod a games.lod, přičemž platí, že každá verze hry má tyto soubory lehce odlišné. Sice je jde kombinovat napříč verzemi, ale ideální to asi není, protože patche mění i obsah souboru mm6.exe, který je s nimi spárovaný. Může to tedy vést k nečekaným problémům.
Nejzrádnější je v tomto ohledu Mok's patch 1.3, protože soubor games.lod se navenek jeví jako jeho protějšek z verze 1.2, ale interně jsou v něm změny, takže i počeštěné games.lod se od sebe mírně liší. A tady je právě problém v tom, že při použití datových souborů na počeštění digitálních distribucí hry (zejména z GOGu), může dojít k nechtěnému mixu datových souborů a mm6.exe, protože není úplně jisté, co za úpravy je v GOG verzi použito (to budu ještě testovat). Na druhou stranu jsem s takto upravenou češtinou GOG verzi MM6 dohrál a na nic problematického jsem nenarazil.
Každopádně na web přidám ještě úpravy datových souborů pro jednotlivé verze MM6, tedy minimálně oddělím oficiální upgrade 1.2 a neoficiální upgrade 1.3. Důvodem je fakt, že MM6 ze Steam a Uplay se navenek jeví jako originál verze 1.2.