Might and Magic I-V jako abandonware

Edit podzim 2009: Od doby psaní tohoto článku už nějaký ten měsíc uběhl a ohledně legálních zdrojů došlo k výraznému posunu, který zlepšil podmínky dostupnosti i v našich končinách. Níže uvedené krabicové verze lze totiž sehnat nejčastěji jen v rámci zahraničních obchodů, přičemž ne všechny jsou ochotné dodávat zboží i do České republiky. Vyjímkou se stala internetová aukce e-Bay, která je u nás stále čím dál populárnější. Obchodování na ní je celkem bezproblémové a dostupné. Krom toho tu od léta 2008 existuje ještě jedna možnost a to velmi zajímavá služba GOG polského CD Projektu, kde lze v současné době zakoupit Might and Magic 6 Pack za velmi výhodných podmínek (viz Might and Magic I-V - oficiální distribuční kanál, kde jsou mimo jiné uvedeny i výhody této verze). Ovšem nyní k původnímu článku.

Edit prosinec 2013: Tak ne, uděláme ještě jednu menší odbočku :) I po nějakých těch 5-ti letech od vydání tohoto článku se setkávám s různými komentáři k legalitě abandonware nebo k obecnému problému licencí napříč platformami. Ohledně práv je to stále tak, jak bude zopakováno níže - vlastníkem je společnost Ubisoft. Z tohoto důvodu nelze žádný z dílů za abandonware považovat. Ještě za éry 3DO byla řada z prvních titulů portována na další dostupné platformy, nejznámější jsou u nás např. Amiga verze her. Vlastnictví PC verze hry vás ovšem nijak neopravňuje ke spouštění Amiga verze a naopak. Licence se totiž vztahuje na tu verzi, kterou jste zakoupili a pokud vývojář/distributor neusoudí jinak, nelze to změnit. Podobně je tomu dneska s různými Enhanced edicemi. Pokud si koupíte ne-Enhanced edici a vývojář upgrade sváže s nákupem nové licence, pak si prostě nemůžete Enhanced verzi odněkud stáhnout a myslet si, že je to v naprostém pořádku. Když se vrátím zpět k portům, další úskalí spočívá v použití emulátorů. U Amiga verzí her se často používá emulátor WinUAE. Ten ovšem ke svému běhu potřebuje originální operační systém Amigy (resp. zavaděč, viz odstavec níže). Je tedy hezké, že máte originální verzi portu, ale pak to spustíte na upirátěném OS ;) Jak vidíte, s legalitou to není zas tak jednoduché. Pokud tedy na legalitě lpíte, musíte také lpět na licenčních podmínkách.

Dobrá, zastavím se u Amig trochu více. Nebudu však zabíhat do podrobností. Na internetu existuje dost kvalitních zdrojů, třebas české komunitní weby, které se této problematice věnují s náležitou péčí. Amiga je velice specifická platforma a to i v rámci skupiny ostatních 16-ti bitových počítačů, protože ona do ní v podstatě nepatří. Hardwarově je totiž vybavena 32-bitovým procesorem (Motorola 68k), který byl v počátku omezen 16-bitovou sběrnicí, takže odesílal data ve dvou po sobě následujících krocích (multiplexing). K tomu disponovala pokročilým grafickým čipem a zvukovým čipem. Potenciál Amig pro hraní byl tedy mnohem větší, než u právě se rodících PC. V souvislosti s Might and Magic II se zdůrazňuje fakt, že Amiga verze her jsou graficky vyvedenější. Není to ovšem tak, že by Amiga verze byly ve své podstatě jiné, jen naplno využívají možnosti této platformy (např. vyšší počet barev). Zatímco M&M II vypadá velice hezky, port M&M III už nikoliv. Doba holt pokročila a převahu získaly PC. Nicméně pro řadu jiných titulů jsou Amiga verze vhodnou volbou. Z praktického hlediska je pak potřeba vědět, že operační systém Amig je rozdělen na dvě části. Ta první se nazývá KickStart a jedná se v principu o zavaděč a operačním systém v jednom. Krom prvních verzí Amig je KickStart umístěn v samostatném modulu ROM. Druhá část OS je pojmenována WorkBench a slouží spíše jako grafická nadstavba + sada programů. K hraní her stačí v podstatě jen KickStart, čehož využívají různé emulátory včetně výše zmíněného WinUAE. Problém je ovšem v tom, že KickStart není volně šiřitelný (je třeba vlastnit licenci). Toho lze dosáhnout dvěma způsoby. Buďto vlastníte samotnou Amigu a pak můžete hrát přímo na ní, nebo KickStart z ROM vyexportovat a použít v emulátoru, nebo použijete emulátor s licencovaným KickStartem (např. Amiga Forever). Výhodou licencovaného emulátoru je nižší pořizovací cena a dle zvolené varianty i několik dostupných obrazů ROM, tím pádem i lepší kompatibilita.

Nadpis v titulku se může zdát poněkud nadnesený, protože platným držitelem práv k Might and Magic je stále Ubisoft a ten rozhodně nemá důvod jakýkoliv z dílů poskytnout volně ke stažení (ovšem pokud mi něco uniklo, tak uvítám případnou námitku). Nicméně Ubisoft zatím toleruje volnou distribuci dílů I-V po internetu a nijak se k tomu prozatím zásadně nestaví. Proto se tyto díly staly již tradiční součástí různých abandonware stránek, odkud si je můžete stáhnout. Ovšem upozorňuji na to, že se opravdu nejedná o legální zdroj. Stále se totiž můžete setkat i s plnými krabicovými verzemi různých antologií, které jsou ještě dnes v prodeji - např. Might and Magic Ultimate archives (díly I-V), Might and Magic Trilogy (díly III-V) nebo Might and Magic 6 Pack (Edited Limition) s díly I-VI.

Krom anglických verzí je možné získat i verze lokalizované do německého nebo francouzského jazyka a setkal jsem se i se španělskou mutací hry (ovšem tady bych spíš tipoval, že došlo až k dodatečné lokalizaci). S češtinou to do těchto dílů vypadá zatím bledě, ale můžu vás uklidnit tím, že použitá angličtina neni příliš složitá a zadání úkolů lze celkem dobře porozumět. U třetího až pátého dílu se pokusím v nejbližší době vyplnit i absenci českého návodu, kde bych začal právě nejprve výpisem dostupných úkolů a jejich řešení.

Ale teď k samotným odkazům ke stažení. Jak už jsem v úvodu zmínil, abandonware stránek s Might and Magic je plno, ale mezi mé favority patří zejména http://www.abandonia.com/, kde naleznete i obsáhlé fórum s množstvím cenných rad. Krom nich jsem našel i poměrně dobré české stránky na adrese http://www.rpghry.cz/, kde se však musíte kvůli downloadu nejprve registrovat.

Na abandonia.com máte možnost stáhnout samostatně první tři díly ságy, čtvrtý a pátý díl je tam distribuován přímo jako spojený svět World of Xeen (hra je uvedena přímo pod tímto názvem). Navíc je u ní odstraněna dosti otravná "protipirátská" ochrana. V principu jde o to, že NWC (možná až 3DO) se rozhodlo některé své díly chránit nesmyslným mechanismem, kdy vás hra během putování celkem často žádá o zadání určitého slova z herního manuálu, takže celkem často v něm musíte listovat a hledat. Bez toho se jinak daleko nepohnete. Pokud však World of Xeen spustíte souborem go.bat, budete moci do výzvy o zadání slova napsat cokoliv a bude to vždy akceptováno. Ovšem pokud chcete listovat, můžete použít přímo xeen.exe, ale v takovém případě doporučuju si manuál nejprve vytisknout v papírové podobě (no dobrá, hra samozřejmě negeneruje celý obsah manuálu, takže všechna "hesla" jsou už dávno známá a místo manuálu postačí, když si vytisknete jejich seznam viz soubor Keywords). Jen v rychlosti ještě k samotnému principu World of Xeen. Tým NWC po vydání úspěšného čtvrtého dílu Clouds of Xeen na stejném enginu vytvoři i pátý díl s názvem Dark Side of Xeen, který s příběhem čtvrtého dílu úzce souvisí. Bylo tedy nasnadě oba příběhy spojit a vytvořit tak mnohem rozsáhlejší herní svět. Dark Side of Xeen se tedy chová spíše jako datadisk. Řadu úkolů z něj lze takto plnit společně s úkoly čtvrtého dílu, ale jeho hlavní příběhová linie se otevře až po splnění předchozí příběhové linie Clouds of Xeen. Dle mého názoru je tedy jedno, jestli oba díly hrajete samostatně nebo je rovnou spojíte v jeden celek. Ke spojení Clouds of Xeen a Dark Side of Xeen totiž stačí jenom nakopírovat veškeré soubory z Dark Side of Xeen do Clouds of Xeen. Nic dalšího není třeba.

Edit prosinec 2013: Dneska už víme, že je to o trochu komplikovanější. WoX jako takový obsahuje svoje vlastní finále, o které byste hraním IV a V dílu odděleně přišli. Proto se naopak vyplatí obě hry rovnou spojit. Nevýhodou naopak je, že Might and Magic IV má v originále nízký zkušenostní strop, kdežto ve WoX máte možnost postavy před finále čtyřky vycvičit podstatně výše. Pro někoho to může vypadat jako zjednodušení hry.

Na RPGhry šli o něco dále a objevil se zde kompletní obraz CD Might and Magic Trilogy (tedy III-V díl + neoficiální addon Swords of Xeen). Krom toho je zde k dispozici taktéž Worlds of Xeen, ale jen ve španělské verzi :). Nicméně tato verze funguje bezproblémově i pod Windows XP, ale opět nejste nijak chráněni před listováním v manuálu. U Might and Magic Trilogy vás taktéž čeká překvapení v podobě listování v manuálu (případně viz již dříve odkazovaný seznam v souboru Keywords) a navíc jsem měl menší, ale o to významnější problém s instalací. Univerzální instalátor mi nějak nefungoval, což je docela vážný problém, protože hra si musí nejprve ve svém adresáři vytvořit konfigurační soubor. Nakonec jsem zjistil, že u každého dílu postačí přepsat koncovku souboru install z té původní na exe. Získá se tak plnohodnotný spustitelný soubor. Bohužel diskuse na RPGhry je o velký kus menší a nedosahuje kvalit té na abandonia.com, což je docela škoda, protože v češtině podobných fór mnoho není.

Na závěr se musím ještě vrátit k instalaci, protože všechny uvedené díly jsou primárně vytvořeny pro DOS a bez obtíží je spustíte max. ještě tak na Windows 98, což je v dnešní době spojeno zas s jinými problémy. Na Windows XP (a v principu na všech OS s jádrem NT) je nutné pro jejich spuštění použít emulátor DOSu. Existence té španělské úpravy je sice pěkná, ale pokud se opravdu nechcetet trápit s listováním v manuálu, tak nemá smysl se ani pokoušet o její zpětné "poangličtění". Protože krom samotného běhu pod emulátorem je třeba provést ještě drobné instalační kroky navíc, rozhodl jsem se celému problému spouštění těchto her pod Windows XP věnovat samostatnou kapitolku - viz zde.