Potíže s barevným zobrazením

Se sedmým a osmým dílem Might and Magic byla do herního engine přidána tzv. hardwarová akcelerace. Svého času to byl poměrně dobrý nápad, ale její implementace velmi brzy zastarala a s novým hardwarem prakticky nefunguje korektně (zřejmě je to způsobeno jen návrhem pod staršími verzemi DirectX, ale tím už je dnes zbytečné se zabývat). Pro dnešní počítače tyto hry nepředstavují žádný problém a celou práci lze přenechat čistě jen procesoru.

Oč vlastně jde? Se zapnutou hardwarovou akcelerací dochází k chybnému zobrazování zejména animovaných předmětů (monstra, piedestaly apod.), které neodpovídá skutečnosti. Nijak to nebrání samotnému hraní. Vlastně to ničemu nevadí a po celou hru si toho ani nemusíte všimnout. V případě, že se však dostanete k počítači, kde hra hardwarovou akceleraci nevyužívá, můžete být mírně překvapeni. Dlouho jsem to považoval spíše za grafický bug, ale když jsem si toho všiml i u stejných savů ze hry, začalo mi to být podezřelé a zkusil jsem trochu experimentovat.

Akcelerovanou verzi hry s chybami poznáte velmi snadno, stačí se v podstatě jen podívat na jakoukoliv vodu, která ve hře je. Má tmavě modrou barvu. Na obrázku níže je to dostatečně patrné (obrázek vlevo), obrázek vpravo ukazuje grafiku z neakcelerované verze hry. Můžete si všimnout, že oproti akcelerované verzi je obrázek vpravo vůbec barevně sytější a postavičky jsou více barevné.

Klasickým projevem akcelerované verze v sedmém díle jsou tzv. zelené stráže. U nich jsem si tohoto rozdílu všiml úplně poprvé. Veškeré stráže mají totiž jednotné zelené brnění (opět obrázek vlevo).

V některých případech se v akcelerované verzi hry objevuje tzv. náhradní zbarvení monster, kdy expertní verze monstra má např. fialový nádech a mistrovská verze monstra je zbarvena do červena, případně jiná barevná kombinace. Na obrázku níže je zobrazen minotaur a minotauří kat. V neakcelerované verzi (vpravo) se barevná změna týká v podstatě jen bederní roušky. I v akcelerované verzi máte tedy jistou možnost typy monster rozlišovat (krom porovnání jejich velikosti, což jde jen u zlomku monster).

Na druhou stranu akcelerovaná verze hry oplývá i jednou výhodou. Několik monster ve hře existuje jen v jednom grafickém provedení, tedy neexistují barevné palety pro všechny tři verze, např. stromy nebo vzdušní a ohniví elementálové. Oba obrázky níže obsahují dvě verze monster, ale těžko byste podle obrázku vpravo (neakcelerovaná verze) poznali, že se jedná o cyklón a vzdušného elementála. Naproti tomu obrázek vlevo ukazuje tu samou scénu z akcelerované verze hry, kdy cyklón je zbarven do zelena a vzdušný elementál do červena.

Ovšem to je asi tak jediná výhoda. Krom monster se totiž změny týkají např. i piedestalů, které jsou v akcelerované verzi všechny zbarveny do oranžova a jiné změny.

V případě osmého dílu se změna již neprojevuje na zbarvení vody, ale na monstrech si změny všimnete velmi snadno. Všechna monstra jsou v podstatě v barevném provedení mistrovské verze. Na obrázku vlevo všichni ještěřané vypadají jako ještěrčí kapitáni, na obrázku vpravo (neakcelerovaná verze) je však dobře patrné, že se jedná jen o ještěrčí vojáky a jednoho ještěrčího seržanta.

A teď tedy jak na to. Hardwarová akcelerace se nastavuje pomocí souborů MM7Setup.exe (pro sedmý díl) a MM8Setup.exe (pro osmý díl). Po spuštění se vám zobrazí okno podobné tomu na obrázku níže, kde můžete nastavovat jednotlivé volby. Pokud tedy chcete vypnout hardwarovou akceleraci, stačí jen zaškrnout Software 3D a není na škodu rovnou vypnout i hardwarovou akceleraci zvuku.