Najímání NPC

Najímání NPC, neboli Non Player Character (neherních charakterů), je pro Might and Magic typické. Jejich přítomnost pomáhá zejména v počátku hry nebo u nevyvážených družin, protože s jejich přítomností v družině se zvyšují určité dovednosti nebo družiny mohou využívat magických dovedností těchto postav (např. kouzla Létání a Chůze po vodě). Většina NPC však vyžaduje před najmutím určitý poplatek a krom povolání lupiče bude požadovat určitý obnos z každého množství nalezeného zlata. Některá NPC se tak mohou družině značně prodražit.

Celkem je charakterů k najmutí oproti šestému dílu méně, ale k najmutí zde máte jen taková NPC, která vám budou poskytovat nějaký bonus a těch je naopak v sedmém díle více. Bohužel je v překladu pár nepřesností a je možno některé z nich zaměnit. Jedná se o charaktery obchodníků, kouzelníků a bardů. V případě obchodníků se jedná v originále o Merchant versus Trader. Merchant je přeložen jako "Obchodování" a Trader jako Obchodník. Zřejmě tam vypadlo slůvko Mistr obchodování. U kouzelníků neni odlišení žádné. V originále jde o postavy Fallen Wizard a Spellmaster. První poskytuje družině kouzlo Hodinu moci, druhý přidává bonus +4 do dovedností elementární magie. Jak jsem vysledoval, Fallen Wizard se vyskytuje nejčastěji v Nighonu, kdežto jinde je spíše Spellmaster. Poslední případ se týká barda/bardů. Tady je oproti originálu velká změna, protože přeložený Bard odpovídá v originále Piperovi, tedy Dudákovi. Naopak, nepodařilo se mi ve hře nalézt charakter Diplomata a Barda jako takového, jak uvádí například seznam na Flamestryku. Domnívám se, že jsou nějak spjati s přeloženým charakterem Barda, ale potvrdit to nemohu.

Následujících několik tabulek charakterů je rozděleno podle skupin bonusů, které obsažená NPC poskytují. V případě NPC s více bonusy je uvažován jen ten hlavní. Naleznete je mezi obyvateli, kteří se volně pohybují po jednotlivých oblastech. Umístění NPC neni opět jako v šestém díle striktně vázáno na příslušnou lokaci, při každém načtení mapy (opuštění a opětovný vstup do oblasti, nová hra, load autosave apod.), se pohybujícím postavám náhodně změní charakter. Jakmile je nebudete nadále v družině potřebovat, můžete je propustit. NPC se nezapojují do bitev a ani nejsou monstry zraňována, nemusíte se o ně tedy nijak starat.

Obchodování a finance

obchodník 4 body k dovednosti obchodování bere 1% z nalezených zlatých
obchodování 6 bodů k obchodování bere 2% z nalezených zlatých
šejdíř 8 bodů k obchodování, reputace klesne o jednu kategorii bere 2% z nalezených zlatých
prostředník bonus 10% k nalezeným zlatým bere 5% z nalezených zlatých
bankéř bonus 20% k nalezeným zlatým bere 10% z nalezených zlatých

Jídlo

sluha spotřeba jídla se během táboření sníží o 1 jídlo bere 1% z nalezených zlatých
ubytovatel spotřeba jídla se během táboření sníží o 2 jídla bere 2% z nalezených zlatých
cikán snížená spotřeba jídla během odpočinku, obchodování se zvýší o 3 body, reputace se sníží o jednu kategorii bere 1% z nalezených zlatých
kuchař vyrobí jedno jídlo denně (max na 14 dní) bere 3% z nalezených zlatých
šéfkuchař vyrobí dvě jídla denně (max na 14 dní) bere 4% z nalezených zlatých

Cestování

průvodce pohyb po mapě je o 1 den rychlejší bere 1% z nalezených zlatých
stopař pohyb po mapě je o 2 dny rychlejší bere 2% z nalezených zlatých
vůdce pohyb po mapě je o 3 dny rychlejší bere 3% z nalezených zlatých
jezdec cestování koňmo se zkrátí o 2 dny bere 1% z nalezených zlatých
pirát cesty lodí se o 2 dny zkrátí, bonus 10% k nalezeným zlatým, reputace klesne o jednu kategorii bere 5% z nalezených zlatých
námořník cesty lodí se o 2 dny zkrátí bere 1% z nalezených zlatých
lodník cesty lodí se o 3 dny zkrátí bere 2% z nalezených zlatých
průzkumník všechny cesty se o 1 den zkrátí bere 1% z nalezených zlatých

Kouzelníci

Pán vod jednou denně vykouzlí kouzlo Chůze po vodě po dobu 3 hodin bere 10% z nalezených zlatých
Pán větru jednou denně vykouzlí kouzlo Létání po dobu 2 hodin bere 20% z nalezených zlatých
Pán bran jednou denně vykouzlí kouzlo Městská brána na mistrovské úrovni (Edit podzim 2016: ve skutečnosti kouzlí Pán bran Městskou bránu na velmistrovské úrovni) bere 20% z nalezených zlatých
kartograf kouzlo Čarodějovo oko na expertní úrovni je trvale aktivní bere 2% z nalezených zlatých
kaplan jednou denně vykouzlí kouzlo Požehnání na mistrovské úrovni po dobu 2 hodin bere 2% z nalezených zlatých
bard jednou denně vykouzlí kouzlo Hrdinství po dobu 2 hodin na mistrovské úrovni bere 3% z nalezených zlatých
léčitel jednou denně vyléčí celé družině body zdraví bere 5% z nalezených zlatých
zkušený léčitel jednou denně vyléčí celé družině body zdraví a prokletí (kromě smrti a zkamenění) bere 20% z nalezených zlatých
mistr léčitel jednou denně vyléčí celou družinu, všechna zranění a negativní stavy bere 50% z nalezených zlatých
kouzelník (Fallen Wizard) jednou denně vykouzlí Hodinu moci po dobu 6-ti hodin bere 25% z nalezených zlatých

Zbraně a zbroje

mistr zbraní 2 body k dovednosti mistr zbraní bere 3% z nalezených zlatých
šermíř 3 body k dovednosti mistr zbraní bere 4% z nalezených zlatých
mnich 2 body k dovednostem uhýbání a beze zbraně bere 5% z nalezených zlatých
zbrojnoš 2 body k dovednostem se zbraněmi a zbrojemi bere 6% z nalezených zlatých

Identifikace a opravování

učenec neomezená identifikace předmětů, +5% k získaným zkušenostem bere 5% z nalezených zlatých
lovec 4 body do identifikace nestvůr bere 5% z nalezených zlatých
mudrc 6 bodů do identifikace nestvůr a předmětů bere 7% z nalezených zlatých
alchymista neomezená oprava magických předmětů bere 4% z nalezených zlatých
kovář neomezená oprava zbraní bere 2% z nalezených zlatých
zbrojíř neomezená oprava zbrojí bere 2% z nalezených zlatých

Bonusy k magickým dovednostem postav

ministrant 2 body do dovedností magie těla, mysli a ducha bere 5% z nalezených zlatých
zasvěcenec 2 body do dovedností magie těla, mysli a ducha bere 10% z nalezených zlatých
Prelát 4 body do dovedností magie těla, mysli a ducha bere 20% z nalezených zlatých
adept 2 body do dovedností elementární magie bere 5% z nalezených zlatých
mystik 3 body do dovedností elementární magie bere 10% z nalezených zlatých
kouzelník (Spellmaster) 4 body do dovedností elementární magie bere 20% z nalezených zlatých
bylinkář 4 body do dovednosti alchymie bere 4% z nalezených zlatých
lékárník 8 bodů do dovednosti alchymie bere 6% z nalezených zlatých

Reputace a zkušenosti

Na reputaci mají vliv i další NPC, která jsou uvedena v jiných bonusech. Obvykle se totiž jedná o vedlejší efekt, najmutí takové postavy reputaci sníží o jednu kategorii (cikáni, piráti, šejdíři, lupiči). Na množství získaných zkušeností má vliv i učenec.

učitel bonus 10% k získaným zkušenostem bere 3% z nalezených zlatých
instruktor bonus 15% k získaným zkušenostem bere 7% z nalezených zlatých

Vnímání a odstranění pastí

médium 5 bodů k bystrosti bere 4% z nalezených zlatých
zvěd 6 bodů k bystrosti bere 3% z nalezených zlatých
dráteník 4 body k odpasťování bere 2% z nalezených zlatých
zámečník 6 bodů k odpasťování bere 3% z nalezených zlatých
lupič 8 bodů k odpasťování a kradení, reputace klesá o jednu kategorii nebere nic z nalezených zlatých

Bonusy k vlastnostem (Štěstí, odolnosti)

blázen bonus 5 bodů ke Štěstí bere 1% z nalezených zlatých
kominík bonus 20 bodů ke Štěstí bere 2% z nalezených zlatých
zaříkávač všechny odolnosti se zvýší trvale o 20 bodů bere 10% z nalezených zlatých