Swords of Xeen vznikaly původně jako volně šiřitelná modifikace pro Darkside of Xeen (1993), potažmo World of Xeen. Vyvíjelo jí studio Catware pod vedením Billa Fawcetta, kterému se podařilo do týmu získat spisovatelku a budoucí herní designérku Ellen Beeman (dívčím jménem Ellen Guon). O programování se postarali David Potter a Rod Retterath. Catware se postupně sblížili s týmem New World Computingu (NWC), což vedlo k užší spolupráci. Díky tomu se Swords of Xeen dostalo ze strany NWC větší pozornosti a hra vyšla jako bonus u Might and Magic Trilogy (prosinec 1995). Časem se objevila ještě v dalších antologiích (např. US verze Might and Magic Millennium Edition nebo Ultimate Might and Magic Archives). Samostatně však nikdy nevyšla. V současné době si můžete Swords of Xeen zakoupit na GOG v rámci Might and Magic 6-pack Limited Edition
Ve Swords of Xeen se opakuje dřívější motiv plochého světa ohraničeného vesmírem. Herní svět je rozdělený do 48 čtverců (oblastí) a velikostně je tedy totožný s World of Xeen. Čtverce jsou ovšem jinak organizované - World of Xeen sestává ze dvou samostatných obdélníků o velikosti 4 x 6 čtverců, u Swords of Xeen je to jeden obdélník o velikosti 6 x 8 čtverců, který má navíc prohozené popisky os. Svět Swords of Xeen se jmenuje HAVEC a je ovládán entitou známou jako The Source.
Děj volně navazuje na konec World of Xeen, tedy tzv. Unifikaci, kdy je spojením světů Clouds of Xeen a Darkside of Xeen vytvořena nová planeta. Lord Xeen byl sice poražen, stejně tak Alamar, tedy Corakův úhlavní nepřítel Sheltem, ale nově nastolený mír je stále příliš křehký a mohl by být snadno narušen. V ruinách Greyhavenu je mezitím objeven záhadný portál, ze kterého se vyhrnou zástupy krvelačných stvůr. Drak Pharoah vyšle do Greyhavenu hrdiny, ale boj je velmi náročný a Pharoah musí vyslat posily, aby nahradil vyčerpané nebo padlé bojovníky. Situace se stává čím dál více kritickou a Pharoahova armáda se tenčí. Nakonec se na cestu vydává poslední šestice hrdinů (ta vaše), která projde portálem a pokusí se celou sitaci zvrátit.
HAVEC je nehostinná pustina, o které je známo jen to, že jí velmi často navštěvoval lord Xeen. Nikdo přesně neví, co tu pohledával, ale někteří se domnívají, že lord Xeen byl ve skutečnosti podřízen vůli The Source. Stejně tak tomu bylo prý v případě Sheltema.
Swords of Xeen se v základu hraje podobně jako Darkside of Xeen, má však svoje specifika v designu úkolů a je také mnohem obtížnější. Postavy levelují jen pozvolna a hra hodně vsází na to, že podrobně znáte mechaniky série Xeenu. Prakticky nikde si totiž nemůžete dopomoci k bojové převaze. Hra vám vždy nabídne jen minimum k tomu, abyste se dokázali posunout dále. Jak to využijete, je jen na vás. Nad postupem je tedy nutné více rozmýšlet. Nováčci by proto měli dobře zvážit volbu obtížnosti, popř. by si měli raději nejprve zahrát originální díly.
Ve hře se naneštěstí vyskytují nepříjemné bugy, které mohou hraní ještě více ztížit. Týká se to zejména mechaniky postupné obnovy měst, kdy se neodemknou některé služby. Družina tak může přijít o důležitá kouzla, bez kterých je další postup obtížný ne-li dokonce nemožný. Podobně je potřeba dávat pozor na nalezené předměty. Loot je ve Swords of Xeen většinou pevně daný a hra vám postupně přihrává předměty, které vám mohou časem vyhrát klíčovou bitvu. Bylo by nemilé, kdybyste je zahodili nebo prodali.
I když Swords of Xeen nepatří do kánonu série, tak se jedná o poměrně zajímavou hru, kterou by bylo škoda vynechat. Catware tu odvedli velmi dobrou práci.