Příslušné dovednosti si buď u jednotlivých postav vybíráte při tvorbě družiny, nebo je možné se je později naučit ve hře z knih vědění. Knihy vědění můžete zakoupit v knihovnách nebo je naleznete během svých výprav. Jednotlivé dovednosti se také označují jako skilly a do každé dovednosti lze vkládat určitý počet dovednostních bodů. Na úroveň experta je třeba mít v dovednosti 4 body, na úroveň mistra 7 bodů a na úroveň velmistra 10 bodů. S rostoucí hodnotou bodů v dovednosti roste její vliv na příslušnou vlastnost, kterou ovlivňuje (např. bonus ke zranění). Pokud to dané povolání umožňuje, po vložení určitého množství dovednostních bodů je možné dovednost nechat vytrénovat na vyšší úroveň (expertní, mistrovská, velmistrovská). Potřebujete k tomu najít příslušného učitele, kterému pak zaplatíte příslušný obnos.
Na konci kapitoly jsou uvedeny tabulky úrovní pro jednotlivá povolání.
Štít: Tato dovednost přímo vylepšuje třídu zbroje postavy, pokud používá štít.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá ke třídě zbroje |
Expertní | Snížený postih na zotavení |
Mistrovská | Ke třídě zbroje se přičítá dvojnásobek dovednostních bodů |
Velmistrovská | Útok úderem štítu, zranění za trojnásobek bodů této dovednosti |
Zbroj: Dovednost zbroje zahrnuje všechny druhy brnění. Některé postavy však mohou nosit pouze určitý typ zbroje.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá ke třídě zbroje |
Expertní | Poloviční postih na zotavení, někteří mohou nosit kroužkovou zbroj |
Mistrovská | Ke třídě zbroje se přičítá dvojnásobek dovednostních bodů, někteří smí nosit plátovou zbroj |
Velmistrovská | Ke zbroji se přičítá trojnásobek dovednostních bodů, bez postihu na zotavení |
Uhýbání: Uhýbání lze používat, pouze pokud na sobě nemáš žádné brnění ani nepoužíváš štít.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá ke třídě zbroje |
Expertní | Dovednost se přičítá ke třídě zbroje (dvojnásobný účinek) |
Mistrovská | Dovednost se přičítá ke třídě zbroje (trojnásobný účinek) |
Velmistrovská | Dovednost se přičítá ke třídě zbroje (pětinásobný účinek) |
Meč: Dovednost meče zahrnuje všechny druhy čepelí kratších než 1,2 m.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Poloviční postih na zotavení |
Mistrovská | Dovoluje držet meč v levé ruce a bojovat i obouručními zbraněmi |
Velmistrovská | Účinky závisí na povolání |
Kopí: Dovednost kopí umožňuje používat dřevcové zbraně.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Dovednost se přičítá k bonusu na zranění |
Mistrovská | Dovoluje třímat kopí v levé ruce |
Velmistrovská | Umožňuje druhý útok kopím |
Palice: Dovednost boje s palicí zahrnuje všechny druhy tupých drtivých zbraní od kyjů až po cepy.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Dovednost se přičítá k bonusu na zranění |
Mistrovská | Omráčí cíl |
Velmistrovská | Dvojnásobný útok a zranění |
Luk: Dovednost luku zahrnuje užívání luku i kuše.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Dovednost se přičítá k bonusu na zranění |
Mistrovská | Při každém útoku luk vystřeluje dva šípy |
Velmistrovská | Luk vystřeluje tři šípy s dvojnásobným útokem a způsobovaným zraněním |
Vrhací zbraně: Dovednost vrhacích zbraní zahrnuje všechny vrhací zbraně, jakými jsou například dýky nebo sekyry.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k útočnému bonusu |
Expertní | Dovednost se přičítá k bonusu na zranění |
Mistrovská | Postih na zotavení je poloviční |
Velmistrovská | Umožňuje druhý útok s dýkami. Žádný postih na zotavení. |
Boj beze zbraní: Schopnost boje beze zbraně určuje, nakolik dokážeš v boji používat pouze ruce a nohy, nikoliv zbraně. Funguje pouze v případě, že máš prázdné ruce.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k útočnému bonusu a bonusu na zranění |
Expertní | K útočnému bonusu a bonusu na zranění se přičítá dvojnásobek dovednostních bodů |
Mistrovská | K útoku a zranění se přičítá trojnásobek dovednostních bodů. Úroveň dovednosti se přidává ke třídě zbroje. |
Velmistrovská | Další útočný bonus za každé 3 body dovednosti |
Živelné magie: S pomocí sil všech čtyř živlů - vzduchu, země, ohně a vody - tě živelná magie může naučit ta nejsilnější ničivá kouzla.
Úroveň | Bonus |
Normální | Účinky závisí na kouzlu |
Expertní | Účinky závisí na kouzlu |
Mistrovská | Účinky závisí na kouzlu |
Velmistrovská | Účinky závisí na kouzlu |
Magie světla: Magie světla zahrnuje některá nejmocnější obranná kouzla, včetně léčení.
Úroveň | Bonus |
Normální | Účinky závisí na kouzlu |
Expertní | Účinky závisí na kouzlu |
Mistrovská | Účinky závisí na kouzlu |
Velmistrovská | Účinky závisí na kouzlu |
Magie temnoty: Magie temnoty má k dispozici ta nejpůsobivější ničivá kouzla a kouzla ovládající jiné bytosti.
Úroveň | Bonus |
Normální | Účinky závisí na kouzlu |
Expertní | Účinky závisí na kouzlu |
Mistrovská | Účinky závisí na kouzlu |
Velmistrovská | Účinky závisí na kouzlu |
Magie ducha: Magie ducha se soustřeďuje na duši, mysl a podstatu všech věcí. Obsahuje mnohá obranná a léčivá kouzla.
Úroveň | Bonus |
Normální | Účinky závisí na kouzlu |
Expertní | Účinky závisí na kouzlu |
Mistrovská | Účinky závisí na kouzlu |
Velmistrovská | Účinky závisí na kouzlu |
Zneškodňování pastí: Zneškodňování pastí se automaticky zapíná pokaždé, když otvíráš truhlici či jinou schránku opatřenou pastí.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost zvyšuje šanci na zneškodnění pastí na truhlicích |
Expertní | Dovednost má dvojnásobný účinek |
Mistrovská | Dovednost je trojnásob účinná |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Obchodování: Obchodování pomáhá upravovat ceny ve tvůj prospěch, a to jak při nakupování, tak i při prodeji.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost upravuje ceny v obchodech ve tvůj prospěch |
Expertní | Dovednost má dvojnásobný účinek |
Mistrovská | Dovednost je trojnásob účinná |
Velmistrovská | Věci jsou nakupovány a prodávány za skutečnou cenu |
Vnímání: Vnímání dává postavě šanci všimnout si skrytých dveří a pastí a vyhnout se zranění, pokud je nějaká nástraha aktivována.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost zvyšuje šanci na únik před účinky pastí a nalezení pokladů |
Expertní | Dovednost má dvojnásobný účinek |
Mistrovská | Dovednost je trojnásob účinná |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Opravování věcí: Opravování věcí umožňuje postavě opravit poškozené vybavení. Aktivuje se automaticky, pokud v inventáři klikneš pravým myšítkem na rozbitý předmět.
Úroveň | Bonus |
Normální | Schopnost opravovat předměty |
Expertní | Dovednost má dvojnásobný účinek |
Mistrovská | Dovednost je trojnásob účinná |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Identifikace věcí: Identifikace předmětů se automaticky uplatní, pokud klikneš pravým myšítkem na neidentifikovaný předmět v inventáři. Pokud je tato schopnost u dotyčné postavy na potřebné úrovni, věc bude identifikována.
Úroveň | Bonus |
Normální | Schopnost identifikovat předměty |
Expertní | Dovednost má dvojnásobný účinek |
Mistrovská | Dovednost je trojnásob účinná |
Velmistrovská | 100% úspěch |
Identifikace nestvůr: Identifikace nestvůr se automaticky aktivuje, když klikneš pravým myšítkem na nestvůru.
Úroveň | Bonus |
Normální | Prozradí počet životů a třídu zbroje nestvůry |
Expertní | Zjistí druh útoku a zranění, jež příšera způsobuje |
Mistrovská | Odhalí, jaká kouzla může protivník sesílat |
Velmistrovská | Rozpozná odolnosti příšery |
Poznámka k Identifikaci nestvůr (leden 2013): Tato dovednost nefunguje ve hře korektně, bez ohledu na úroveň lze zobrazit jen aktuální počet životů monstra.
Ovládání zbraní: Ovládání zbraní reprezentuje válečnické triky, které lze uplatňovat při používání zbraní nablízko.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k útočnému bonusu všech zbraní nablízko |
Expertní | Dovednost se připočítává ke zranění způsobenému všemi zbraněmi nablízko |
Mistrovská | Dovednost snižuje čas na zotavení při používání všech zbraní nablízko |
Velmistrovská | Umožňuje druhý útok zblízka |
Posilování: Posilování zvyšuje celkový počet životů postavy.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k životům |
Expertní | Dovednost má dvojnásobný účinek |
Mistrovská | Dovednost je trojnásob účinná |
Velmistrovská | Účinek dovednosti je pětinásobný |
Vzdělávání: Vzdělávání přímo zvyšuje množství zkušeností, jichž postava dosahuje. Každý bod této dovednosti představuje určité procento, jež se připočítává ke každé získané zkušenosti (plus počáteční bonus 9%). Poměr navýšení viz tabulka níže, ZB značí zkušenostní body:
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost zvyšuje získané zkušenosti - celkové ZB = (ZB x množství bodů v dovednosti x 0,01) + ZB |
Expertní | Dovednost má dvojnásobný účinek - celkové ZB = (ZB x množství bodů v dovednosti x 0,02) + ZB |
Mistrovská | Dovednost je trojnásob účinná - celkové ZB = (ZB x množství bodů v dovednosti x 0,03) + ZB |
Velmistrovská | Účinek dovednosti je pětinásobný - celkové ZB = (ZB x množství bodů v dovednosti x 0,05) + ZB |
Poznámka ke Vzdělávání (jaro 2008): Vzdělávání je významná dovednost, protože nám dokáže navýšit množství získaných zkušeností, což zejména v počátku hry může zrychlit trénink postav. Oproti předchozím dílům se navýšení týká i zkušenostních bodů získávaných plněním úkolů.
Meditace: Umění meditace zvyšuje postavě celkový počet bodů many.
Úroveň | Bonus |
Normální | Dovednost se přičítá k bodům many |
Expertní | Dovednost má dvojnásobný účinek |
Mistrovská | Dovednost je trojnásob účinná |
Velmistrovská | Účinek dovednosti je pětinásobný |
Následující dvě tabulky ukazují úrovně dovedností pro jednotlivá povolání. První tabulka je pro cestu magie, druhá pro cestu síly.
N - normální úroveň, E - expertní úroveň, M - mistrovská úroveň, V - velmistrovská úroveň
Novic | Léčitel | Kněz | Druid | Učenec | Mág | Lich | |
Zbroj | N | E | M | M | N | E | E |
Štít | - | N | E | E | - | - | - |
Uhýbání | N | N | N | V | N | N | N |
Meč | - | - | - | - | - | - | - |
Palice | N | N | M | E | N | E | E |
Kopí | - | - | - | - | - | - | - |
Vrhací zbraně | - | - | - | - | N | E | M |
Luk | N | E | M | E | N | N | N |
Boj beze zbraní | - | E | M | V | - | - | - |
Živly | E | E | M | M | E | V | V |
Duch | N | E | V | V | N | E | E |
Světlo | E | E | V | E | E | V | E |
Temnota | N | N | E | N | E | E | V |
Meditace | N | E | V | M | E | V | V |
Vzdělávání | N | E | M | M | E | V | V |
Identifikace věcí | E | E | E | M | E | V | M |
Identifikace nestvůr | N | N | E | E | E | M | M |
Vnímání | E | E | E | E | E | E | E |
Zneškodnění pastí | N | E | M | M | E | M | M |
Obchodování | E | E | E | E | E | E | M |
Opravování věcí | N | N | V | E | N | N | N |
Ovládání zbraní | - | N | E | E | N | E | E |
Posilování | - | N | E | V | N | N | N |
N - normální úroveň, E - expertní úroveň, M - mistrovská úroveň, V - velmistrovská úroveň
Bojovník | Křižák | Paladin | Hraničář | Žoldák | Gladiátor | Vrah | |
Zbroj | E | E | V | M | E | M | M |
Štít | E | E | M | E | E | V | E |
Uhýbání | N | E | E | V | E | M | M |
Meč | E | E | V | E | E | V | V |
Palice | N | E | V | E | N | M | N |
Kopí | E | E | E | E | E | V | M |
Vrhací zbraně | N | N | N | E | N | E | V |
Luk | E | E | M | V | E | E | E |
Boj beze zbraní | N | N | E | N | N | M | E |
Živly | - | N | N | E | - | - | - |
Duch | - | N | E | E | - | - | - |
Světlo | - | N | E | N | - | - | - |
Temnota | - | - | - | - | - | - | - |
Meditace | - | N | E | E | - | - | - |
Vzdělávání | N | E | M | M | E | E | M |
Identifikace věcí | E | E | E | E | E | E | M |
Identifikace nestvůr | N | E | E | V | N | E | E |
Vnímání | E | E | E | V | E | E | M |
Zneškodnění pastí | E | E | E | M | E | M | V |
Obchodování | E | E | V | E | E | E | M |
Opravování věcí | N | N | M | M | N | M | E |
Ovládání zbraní | N | E | M | M | E | V | M |
Posilování | N | E | V | M | E | V | M |