Asi nebude na škodu, když se na úvod podíváme trochu do historie série Might and Magic - tedy po té technické stránce. Když v roce 1987 Jon Van Caneghem portoval první díl ságy na tehdejší platformu IBM-PC, spustil tím malou revoluci na poli počítačových her právě na této platformě. Might and Magic: Secret of the Inner Sanctum lze totiž považovat za jednu z prvních 3D her, která se zde objevila, byť o skutečném 3D enginu ještě nelze mluvit. S touto technologií si pak v New World Computing (NWC) vystačili až do pátého dílu ságy.
V roce 1998 vyšel Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, který opět způsobil malou revoluci. Hra sice využívala techniku spritů, ale engine jako takový už byl plně 3D. Teprve v roce 2015 se John Van Caneghem během společné večere s Julianem Pirou rozpovídal o dvou mladých vývojářích, kteří mu přišli předvést výsledek své dvouleté práce - first person RPG engine. JVC od nich projekt koupil a oba také zaměstnal. Položil tak základ pro šestý díl. Lehce inovovaný engine byl o rok později použit i pro sedmý díl a o další rok později i pro osmý díl.
Potíž byla v tom, že vývoj enginu nebyl dostatečně rychlý a již u sedmého dílu se začaly objevovat kritické hlasy, které hovořili o sedmičce jako o datadisku k šestce. Osmý díl pak na to doplatil nejvíce. Je potřeba si uvědomit, co všechno vlastně okolo roku 2000 začalo vycházet a jak vedle toho nové díly Might and Magic vypadaly. Tlak (hlavně ze strany distributora) na přechod do plného 3D byl proto enormní a v té době došlo v NWC k velmi špatnému rozhodnutí. Pro Might and Magic IX se licencoval LithTech engine. Licenčně byl levný a běžela na něm legenda žánru FPS - Aliens vs Predators. LithTech ovšem mnohem více vyhovoval jiným plánům, které JVC měl. Díky své orientaci na FPS akce byl vhodným kandidátem pro připravovanou online akci Legends of Might and Magic, která nakonec vyšla rok před MMIX. Zatímco FPS akce se povedla, u RPG to skřípalo. Byla to neozkoušená technologie a týmu chyběly zkušenosti. V kombinaci s tlakem směrem od 3DO vzniklo něco, co bychom dnes označili přinejmenším za betu. Krachem 3DO v roce 2003 pak zhasly i veškeré naděje na nápravu.
Množství bugů zredukoval až neoficiální patch 1.3, ale s technickou stránkou hry toho mnoho nesvedl. Nikoho tedy nemohlo překvapit, když se s novými verzemi Windows a hardwarem začaly objevovat nové a nové problémy. Většinu z nich se naštěstí podařilo postupem času pořešit a tomu bych se chtěl nyní věnovat.
Bug se projevuje tím, že vám jakoby zamrzne úvodní loadovací obrazovka. Někdy pomůže použití Alt + Tab, kdy ze hry vyskočíte a poté se do ní znovu vrátíte. Mnohem pohodlnější je však využít upravený datový soubor, ze kterého je nahrávací obrazovka zcela odstraněna.
Celkem tu mám k dispozici tři různé varianty řešení - pro anglickou verzi hry, pro počeštěnou verzi hry (slouží zároveň k počeštění anglické verze, takže není potřeba češtinu předem instalovat) a pro českou verzi hry. Plná kompatibilita je zaručena jen s verzí hry 1.3, pro nižší jsem to nezkoušel. K aplikaci stačí soubory ze staženého archivu nahrát do složky Data v adresáři hry - původní soubory doporučuju preventivně zazálohovat.
Bug se projevuje ve chvíli, kdy se pokusíte ve hře vstoupit do inventáře, deníku, knihy kouzel apod., anebo se je naopak pokusíte opustit. Hra se v tu chvíli zasekne a celá operace trvá neúměrně dlouho. Řešením je nahrát do adresáře hry upravenou knihovnu cshell.dll.
Pokud by to nepomohlo, nebo se jedná o Windows 8 či 10, pak postupujte podle následujícího bodu a editujte soubor autoexec.cfg.
Bug se projevuje tak, že se vám hra spustí v orámovaném okně, ve kterém ve skutečnosti uvidíte jen výsek originálního obrazu (část obrazu chybí). Řešení spočívá ve dvou krocích. 1) v ruční editaci souboru autoexec.cfg a 2) v instalaci Might and Magic IX fullscreen fixes. Převzato ze stránek PC Gaming Wiki.
Editace souboru autoexec.cfg (přepnutí hry do 32-bit barevné hloubky):
Instalace Might and Magic IX fullscreen:
Jedná se o poměrně nepříjemný grafický bug, který se dodnes nepodařilo vyřešit. Objevuje se ve chvíli, kdy se s družinou potopíte pod vodu a poté z ní opět vylezete. Obraz mezi tím zčerná podobně jako v noci a zčernalý již zůstane. Venku přitom může být slunečný den, ale vy budete mít prostě noc. Hrátky s gammou vám nepomůžou, chyba je už v implemetaci DirectX. Pokud na tento bug narazíte, doporučuji hru vypnout a zbytečně si jí nekazit.
Nikoliv. Svého času se ve virtualizaci vkládaly velké naděje, ale výsledek je takový, že MMX nelze ve virtualizovaném prostředí vůbec spustit. U Windows 98 nemáte k dispozici virtualizovaný 3D akcelerátor, u Windows XP pak pro změnu zjistíte, že tento akcelerátor vám vlastně nepomůže.