Tvorba družiny

Ve třetím díle začínáte s šesticí předpřipravených charakterů, které si můžete ponechat tak jak jsou, nebo si v nejbližším hostinci (Inn) můžete vytvořit svou vlastní družinu, případně zaměnit jen některé z defaultních charakterů. Jenom upozorním na to, že ve třetím díle funguje vedle hostince ještě krčma (Tavern), což je takový ten klasický lokál s barem. V krčmě lze nakupovat zásoby jídla, prohlédnout si drby, nebo získávat užitečné tipy, ale nic jiného. Manipulace s družinou probíhají opravdu jen v hostinci. Nejbližší najdete hned za zády ve Fountain Head (jmenuje se Forty Winks), takže nemusíte nikam daleko chodit. Pozice před hostincem je navíc výchozím bodem, pokud použijete transportní kouzla, nebo využijete služby Mr. Wizarda - všechny zmíněné vás přenesou před hostinec v příslušném městě. Každý z hostinců pak funguje zcela samostatně, nemají tedy sdílený obsah. Když nějakou postavu zanecháte např. ve Forty Winks, musíte si jí vyzvednout opět ve Forty Winks, jinde dostupná nebude.

Pro vstup do hostince je potřeba potvrdit registraci, díky čemuž se dostanete na obrazovku výběru (zároveň tím ztratíte jeden herní den). Ovládání není nikterak složité, ideální je využívat k tomu klávesové zkratky. Pokud je družina plná, je pro najmutí nové postavy místo nejprve uvolnit. Pro označení postavy v družině slouží klávesy F1-8. Naopak, postavy z nabídky dostupných postav vybíráte stiskem příslušného čísla pozice (1-4, popř. s pomocí Shift, pokud máte původní rozložení klávesnice). Popř. k obojímu využijte myš. Ve výběru lze sice scrolovat, ale zobrazené budou vždy jen čtyři postavy, proto 1-4. Má to však i jeden háček. Pokud používáte DOSBox, budou mít klávesy F7 a F8 jinou funkci, takže se budete muset obejít bez nich.

Při tvorbě nové postavy máte k dispozici celkem 5 ras - člověk (Human), elf (Elf), trpaslík (Dwarf), gnóm (Gnome) a půl-ork (Half-orc nebo jen H-orc). Rasu a pohlaví volíte změnou portrétu, povolání pak změnou hodnot atributů (Roll). Každé povolání má totiž jeden až dva řídící atributy, které musejí dosáhnout alespoň minimální hodnoty pro příslušné povolání. Další povinnou položkou je přesvědčení - dobré (Good), neutrální (Neutral) a zlé (Evil). Teprve poté budete moci tvorbu postavy dokončit a zvolit jí jméno. Pohlaví a přesvědčení nehraje při hraní hry klíčovou roli, je to spíše otázka vašich preferencí, ale je tu pár vedlejších událostí, kdy to hra v potaz bere (dá se tak třeba minout řešení jednoho vedlejšího úkolu).

Velikost družiny, tedy s kolika postavami za dobrodružstvím vyrazíte, je čistě na vás. Není nezbytně nutné, aby byla družina kompletní, kdykoliv máte možnost jí doplnit nebo obměnit, ale krom větší výzvy tím moc nezískáte. Navíc budete značně limitováni velikostí inventáře (každá postava může nést maximálně 18 položek). A naopak, pokud vám šest postav nestačí, zbylé dva sloty v družině jsou určeny pro NPC, kterými můžete družinu doplnit (doplnit lze samozřejmě i neúplnou družinu). Řadu NPC však budete muset nejprve vysekat z problémů. Poté se přesunou do příslušného hostince a odtud si je budete moci najmout. Počítejte ale s tím, že to není nikterak levná záležitost. Denní taxa mnohých NPC se počítá v tisících zlatých. Oproti novějším dílům je vám ovšem k dispozici plnohodnotný charakter, který můžete ovládat a který se aktivně zapojuje do činností družiny. Občas se díky nim můžete dostat i k důležitým informacím nebo předmětům, více kdyžtak samostatný článek NPC k najmutí. Výhoda celého systému spočívá hlavně v tom, že můžete složení družiny ladit za pochodu, popř. si připravit záložní charaktery pro specifické účely/úkoly.

Než opustím část o tvorbě družiny, chtěl bych upozornit ještě na jednu důležitou věc. Hra si aktuální složení družiny ukládá mimo save pozici! Může se vám tedy klidně stát, že si družinu v hostinci upravíte, hostinec opustíte, ale protože nebudete s výsledkem spokojeni, tak nahrajete save před změnou. Jenomže místo stavu před změnou se vám nahraje stav právě po změně. Je to naprosto v pořádku, opravdu musíte jít znovu do hostince a provést změny manuálně. Díky tomu vždy ztratíte jeden den. Obdobná situace nastane, pokud nahrajete save poté, co jste předtím některou z postav propustili. Propuštěná postava se přesune do nejbližšího hostince, kde si jí budete muset vyzvednout. Podobné změny je proto dobré si nejprve pečlivě promyslet.