Těžké vzpomínání ...Ještě než se vrhnu do popisu dosavadního pokroku, tak provedu drobnou rekapitulaci. Současnou rozehrávku jsem začal na konci dubna 2015 a po tolika letech se těžko vzpomíná, jak konkrétně ten začátek probíhal (proč jsem si zvolil povolání co mám, co se ode mě očekává apod.). Nicméně jsem na tuto rozehrávku navázal a postupně jsem se pokusil jednotlivá rozhodnutí a klíčové okamžiky zrekonstruovat.
Bylo mi poněkud líto sahat přímo po návodu, protože na Arenu kupodivu neexistuje návod, který by nevypadal jako průvodce pro pitomce

Neměl jsem zájem se dozvědět více, než je třeba a hlavně jsem chtěl vědět, proč mám to či ono zrovna udělat. Naštěstí jsem si po létech vzpomněl na stránky
UESP Wiki, kde jsem snadno nalezl onu pověstnou nit a dále už jsem pokračoval po svých. Ve skutečnosti jsem měl vše potřebné přímo na očích, ale jak už to tak bývá, pod svícnem je největší tma.
Pokud jde o verzi hry, ta je 1.06 a jedná se o Aniversary edici k 10. výročí vzniku hry. Tenhle balíček jsem svého času stáhnul tuším z Bonuswebu a krom samotné hry obsahuje ještě DOSBox ve verzi 0.61 a instalační manuál, protože krom samotné instalace je potřeba znát sadu hesel, díky nimž se oveřovala pravost kopie (nepustí vás to jinak z úvodního dungeonu).

Namísto staré verze DOSBoxu jsem samozřejmě sáhnul po verzi 0.72 a k tomu jsem musel provést pár drobných úprav v nastavení, protože se mi Arena při pohybu lehce cukala (šlo o nastavení parametrů procesoru, kdy jsem nastavil core na dynamic a jako CPU zvolil 486-slow s 24 000 cykly). Většinu problému to vyřešilo, ale v příběhových dungeonech se hra beztak přizasekává.
Z počátku jsem trošku zápasil i s ovládáním hry, hlavně šlo o kompletní zvládnutí UI, protože engine hry toho umí celkem dost - jako na potvoru má třeba ikonka automapy dvojí funkci

Levý klik myší (hra se ovládá myší velmi pohodlně) zobrazí automapu místního okolí, kdežto pravý klik na ikonku vyvolá mapu světa. V automapě se dá navíc scrollovat do blízkého okolí výřezu, stačí klikat na šipky kompasu v potřebném směru. Tohle se ovšem hodí hlavně ve městech a osadách, protože ty se celé do výřezu automapy nevejdou.

Druhý problém nastal po opuštění úvodní osady, kdy jsem se začal zkusmo potulovat po okolí. Podobně jako v Daggerfallu jsem se zkusil vydat jedním směrem a čekal jsem, kdy se mi podaří dostat k další osadě/městu. Jenomže ani po hodině jsem nikam nedošel a automapa mi stále hlásila, že jsem v Riverwoodu. Nějakou dobu jsem tedy tápal, jak v Areně cestovat (ano, normálně jsem si mohl ten manuál pročíst, ale to by nebyla přeci zábava

). Přitom z Daggerfallu o rychlém cestování vím. Problém je spíše v tom, že i mapa světa má dvě funkce. Klik pravým tlačítkem na automapu zobrazí komplet mapu Tamrielu a poté je potřeba vybrat konkrétní provincii a pak konkrétní bod v ní. Teprve poté se dá fast travel použít.


Mapy okolí jsou čistě generované, jak už dříve zaznělo, a občas to působí poněkud zvláštně. Časem jsem se podíval do několika dalších měst/osad a jejich okolí, a přitom jsem místy zažíval deja-vu, protože v krajině se objevily skupiny prvků, které už jsem viděl v okolí jiného města/osady (např. dungeon na ostrově, ke kterému vede most, farmy apod.). Bloumání po okolí jsem tedy nakonec vzdal.
U měst/osad to není o mnoho lepší, a hlavně je lepší se v tom nešťourat. Popravdě jsem celá léta žil v iluzi, že už Arena byla postavena na propracovaném světě, který pak Bethesda v celé kráse předvedla v Morrowindu, jenomže ... no, je to určité zklamání, ale jak už jsem dříve psal, dialogy mě v Areně baví číst, protože události v nich popsané mi nejsou rozhodně cizí a pořád je na tom krásně vidět, že tady někde byly položeny základy světa, který v dnešní podobě mnozí z nás znají. Mnohem větším zklamáním pro mě bylo spíše omezené množství možností, co v tom obřím světě dělat, ale k tomu se ještě dostanu.
Pomalu jsem tedy na vedlejší aktivity rezignoval a jakmile jsem získal lepší loot, něco málo financní a level 8, tak jsem vyrazil do světa po hlavní příběhové lince.
Unesený císař a útěk z vězeníFor centuries different factions battled in petty wars and border conflicts, until in 2E 896 Tiber Septim crushed all those who opposed him and took control, proclaiming himself as Emperor. Still, the bitter years of war had its affect on the populace. The name Tamriel, Elvish for 'Dawn's Beauty', seldom fell from anguished lips and was soon forgotten. In a place where life and death were different sides of the same coin tossed every day, the people of the world began calling the land of their sorrow, the Arena...Now, 492 years after Tiber Septim took control and kept the peace, the land of the Arena has a new threat. The Emperor, Uriel Septim VII celebrates his forty-third birthday. But jealous hearts desire the throne and plot his downfall.It is said that hope flies on death's wings. Prepare then, for as the Elder Scrolls foretold, it will be here that your adventure begins...

Příběh Areny se odehrává ve 3. éře věku, kdy na císařském trůně sedí Uriel Septim VII ... tedy ještě donedávna seděl. Milého císaře totiž unesl čaroděj Jagar Tharn, který ho poté uvěznil v jiné dimenzi. Důvod byl jednoduchý, Jagarn Tharn se sám chtěl zmocnit císařského trůnu. K uvěznění císaře použil Staff of Chaos, mocný a nezničitelný artefakt, tedy jak se to vezme nezničitelný. Jagarn přišel na to, že hůl lze s pomocí speciálního kouzla rozložit, přičemž vznilo 8 kousků, které poté Jagarn pečlivě ukryl na různých místech Tamrielu.
Naneštěstí pro čaroděje, o plánech svého učitele se dozvěděla Ria Silmane, která se pokusila varovat koncil starších (Elder Council), ale Jagarn jí chytil a její duši uvěznil. Ria byla ovšem nadanou žákyní a díky svým schopnostem se jí povedlo tuto překážku částečně překonat, ale to už bych předbíhal.
Po intru přijde na řadu volba hrdiny a jako obvykle jsem se s tím příliš nemazlil. Arenu hrajete stejně jako ostatní hry ze série The Elder Scrolls za sólo postavu, byť zrovna Arena byla původně vyvíjena jako party based RPG. K dispozici je hezká řádka povolání a dvojí možnost volby - buďto si charakter navolíte manuálně, anebo, dnes už by se dalo říci klasicky, zodpovíte sérii otázek, což jsem nejspíše učinil i já, protože bych si asi těžko vzal dobrovolně povolání bez špetky magie - vyšel mi barbar, kterého jsem pojmenoval Ulgar. Ještě před volbou hrdiny však proběhne druhá část intra, kde se právě popisuje zrada čaroděje Jagarna.
Uriel Septim IV [sic], Emperor of Tamriel, stands with Talin, leader of the Imperial Guards. They have been summoned by Jagar Tharn, Imperial Battle Mage of the Empire, on rumors of treachery... The Emperor is betrayed... And transported to a dimension of Tharn's choosing... After months of preparation Jagar Tharn, takes the throne... Ria Silmane, once Tharn's apprentice, is captured before she can warn the Elder Council of the Imperial Battle Mage's treachery... Manipulating the essence of magic, Tharn prepares to take the true Emperor's place as ruler of the known land... The Imperial Wizard wastes no time in gathering his servants... And turning them into twisted counterparts of the Emperors Guard...
Volbou povolání výběr postavy samozřejmě nekončí. Arena je v tomto ohledu vskutku hodně podobná svým následovníkům ze série a po volbě povolání přijde na řadu volba rasy, čímž se zároveň určí, ze které provincie vaše postava pochází (závisí na tom, kam vás hra poté z úvodního dungeonu přesune).
Poté přijde na řadu rozdělení bodů do atributů, kdy jsem dostal 6 volných bodů, které jsem pak někam umístil (tady si opravdu nevzpomínám kam, ale tipuji, že to bylo přinejmenším do síly). Už Arena obsahuje základní systém osmice atributů a dobré je sladit vzhledem k povolání a zároveň využít vlastností rasy (ano, opět ten nepřečtený manuál, ale tak snad po těch letech s TES sérií vím, co dělám

). Ovšem jeden háček Arena přeci jen má a tím je absence dovedností.

Největší vliv na postavu tak má samotný výběr povolání, které v sobě obsahuje určité vázané ability. Vývoj postavy pak probíhá přes klasický levelup, kdy se tyto ability postupně vylepšují, takže bojovník se se svými zbraněmi stává více smrtícím apod. Krom toho postavě roste hodnota zdraví, many a staminy (barbar nekouzlí, takže je to bez té many). Každý levelup pak postava dostane tuším 3-6 volných bodů, kdy jsem se zaměřil hlavně na navyšování síly a hbitosti (síla - nosnost a bonus k poškození, hbitost - obrana a vyšší šance na proražení nepřítelova brnění).
Pro úplnost přiložím rozpis zkušeností vs level u barbara:
Level 2 1,100 xp
Level 3 2,062 xp
Level 4 3,866 xp
Level 5 7,248 xp
Level 6 13,590 xp
Level 7 25,481 xp
Level 8 47,776 xp
Level 9 89,580 xp
Level 10 167,962 xp
Level 11 a dále ... 1,5 x počet zkušeností na předchozí level
Edit: nakonec se ukázalo, že po levelu 10 se potřeba zkušeností odvíjí od konstantního násobku předchozího počtu zkušeností, takže získat další levely je čím dál náročnější (na level 18 je to třeba už lehce přes 2 mil. xp).
Volba barbara tedy nebyla cílená, ale když už mi vyšel, tak jsem rovnou sáhl po provincii Skyrim, čímž jsem se hrdě zařadil po bok ostatních nordů. Teprve časem jsem díky UESP Wiki zjistil, že barbar není úplně ideální válečnické povolání, ale zase získává nejvíce zdraví a je imunní na jed (bohužel může nosit max. střední zbroj, čímž jsem se údajně ochudil o možnost nejsilnějších brnění ve hře - hlavně kvůli síle jejich očarování). Když už jsem u toho, tak rovnou zmíním, že bonus zdraví z velikosti odolnosti se zpětně nedopočítává, velikost odolnosti má vliv jen na aktuální levelup. Proto jsem zprvu vsadil hlavně na sílu a hbitost.
Jakmile jsem postavu potvrdil, naběhl zvláštní sen, ve kterém ke mě promluvila Ria Silmane ...
"Do not fear for it is I, Ria Silmane. Ulgar, listen to me, there are no others left to carry on this fight. You have been left in this cell to die. Jagar Tharn, Imperial Battlemage of Tamriel has taken on the guise of the true Emperor. He does not see you as a threat, being only a minor part of the Imperial Court. In that act of arrogance, he has made his first mistake. Look to the north wall of this cell. You will find a ruby key which will unlock the door. Take it and make your escape. The passages here were once used by Tharn to hide treasures he had stolen from the Emperor's coffers. If you wish, you can gather enough to support yourself away from the Imperial Seat. Be careful, there are many creatures which inhabit the sewers now, vile rats and goblins.""It is too late for me, for I am already dead. Only my powers as a Sorceress keep me between this life and the next. That power however is waning. Do not succumb to greed or you may find these tunnels to be your final resting place as well. I can still work my magic to a certain extent. If you travel west from this cell, then south, you will find a Shift Gate. It will transport you far enough from the center of the Empire that you should be safe. If you survive these sewers you will see me again. Remember, Ulgar, Tharn has taken on the guise of the Emperor. No one will gainsay his word for yours. I will come to you again in your dreams, so it is imperative that you rest from time to time. In that way I will be able to communicate with you and lend my aid. You are entering a dangerous arena, my friend, one in which the players are beings beyond your mortal comprehension. I do not envy your role. There is however a power within you as yet untapped. Look for me when you have gained experience in the world. You are my last and best hope."Je to poměrně "dlouhý sen" a za těch několik let jsem na něj úplně zapomněl. Sen s Riou se objeví vždy po nějaké klíčové události - pravidelný spánek je tedy mimo jiné klíčem k postupu v hlavní dějové linii. Úplně na počátku je náš hlavní hrdina (zapomenutým) vězněm, toho času asi jediným v imperiálním vězení a shodou okolností se jeho cela nachází poblíž skryté chodby z paláce. Ostatně kdo zná Oblivion, tak o této chodbě ví také

Díky tomu se náš hrdina může dostat na svobodu, ale mezi jeho celou a svobodou je komplex stok, plný nebezpečných potvor, což není pro postavu na levelu 1 zrovna moc ideální.
Imperiální dungeon je naštěstí malý. Velmi rychle jsem si osvojil techniku boje a zjistil, kterak bezpečně odpočívat. Odpočinek je totiž v Areně levný a poměrně rychlý způsob regenerace zdraví, many a staminy, nicméně bezpečně lze odpočívat jen na vyvýšených místech. Ve vězení jsou to takové výklenky, na které je potřeba vylézt a pak teprve spustit odpočinek. Odpočívat jde samozřejmě kdekoliv, ale spánek na klasické zemi bývá velmi často přerušován náhodnými přepady a čím nižší level postava má, tím je to nebezpečnější.
Potvory se snaží s hrdinou držet krok, takže jak roste level hrdiny, objevují se krom základních potvor i různé silnější typy. Celé je to pak umocněno náhodným spawnováním potvor. Je to kontinuální děj a díky tomu nikdy nemáte jistotu, že při návratu vyčištěními chodbami nenarazíte na něco nového. Nicméně typ spawnuté potvory se volí náhodně a ty silnější typy bývají zřídkavé. Nepříjemnostem se dá navíc vyhnout častým ukládáním hry.
V jednom místě vězení jsem po čase objevil zvláštní portál, který mě z podzemí Imperial City přenesl do Riverwoodu v provincii Skyrim.



Noční Riverwood se ukázal jako nebezpečné místo, ale tohle platí o nocích v Tamrielu obecně. Zamířil jsem proto do nejbližší hospody, kde jsem ihned získal svůj první úkol a ráno jsem si omylem vyzvedl od někoho jiného další úkol. Jenomže jsem jaksi nemohl najít vodítka a brzy jsem ztratil zájem i o samotnou hru a tento stav vydržel až do začátku roku 2019 ...