A je to tu

Před pár dny jsem po vydání Update 4 hru znovu rozehrál. Nejprve to bylo jako cvičně, abych se podíval, co se zhruba změnilo, ale pak mi to nedalo a rozhodl jsem se hru dojet komplet. Nakonec jsem se vešel do 18 hodin, takže hra byla najednou o 1/3 kratší, za což můžou hned dva faktory - jednak lokace hry už znám a pak ve hře došlo k významné změně ve struktuře úkolů.
Původní tutorial ze hry zcela zmizel a nahradila ho mnohem kratší pasáž, která končí osvobozením prostoru před branou Marcaulu (město ještěranů). Boji se tentokrát nelze příliš vyhýbat, ale potěšující na něm bylo, že boj zblízka je konečně funkční. Šípy ("luky") jsou nyní o poznání slabší, jejich poškození odpovídá zhruba zbraním na blízko bez výcviku, ale pořád je to univerzální zbraň, se kterou lze vyřešit většinu bojů. Boj lukem je totiž nezávislý na specializaci postavy a útok šípem má šanci na instakill (párkrát se mi to povedlo). Úvod hry mě tedy mile překvapil.
Marcaul je na první pohled stejný, ale při bližším průzkumu jsem zjistil, že některé věci jsou tu přeci jen jinak. Hlavním průvodcem (mediatorem) je stále Haprukala, ale třeba Midnight Forum nyní slouží jen jako obchod a skladiště pro přebytečný loot (postava tu má svou bednu pro odkládání věcí, což asi fungovalo i předtím, ale nevyužíval jsem to). Z obchodu přitom zmizela tabule s úkoly, což mě zaujalo mnohem více

Na spodku Grand Stairs se nyní nachází vstup do Upper Erebus (další příběhová lokace hry) - předtím tu byla jeskyně s Modusem, kterým se vracel postup Doom Counteru. Tenhle Modus si v Marcaulu vyměnil místo se vstupem do The Vault of Nyx (vstup do Vaultu je nyní možný až po dosažení spodku Propasti).
Úplně prvním úkolem hry je dosažení Marcaulu, kde vás Haprukala odmění a požádá vás o setkání v Upper Erebus. V té chvíli jsem zjistil, že už mám dva ze sedmi Abyssal Key. Sestoupil jsem tedy po schodišti ke dveřím a za chvilku jsem byl v Upper Erebus. Haprukala stála poblíž vstupu a u ní byl aktivní portál do Marcaulu (vede do Midnight Forum) a vozík, který nabízel jeden konkrétní úkol. Je to velká změna, což vám dojde hlavně ve chvíli, kdy začnete ty úkoly plnit.
První úkol byl poměrně triviální a mohl jsem ho vyřešit hned, ale namísto toho jsem si prošel kus lokace navíc. Bylo to ovšem zbytečné. Nyní se opravdu vyplatí jít jenom tam, kam vás úkol posílá, protože těch úkolů je dohromady jen pár pro každou mapu, takže ony si vás už sami po celé lokaci provedou. A to je opravdu velká změna, protože tím odpadá opakované navštěvování stále stejných a resetnutých míst. Přidalo to dost na atmosféře.
Upper Erebus vypadá také na první pohled stejně, ale je tu pár odlišností, tedy zejména novinek. Mapy se nově po splnění úkolu neresetují. Sice tu může dojít k různě rozsáhlému respawnu (spíše náhodnému spawnutí různých potvor), ale vybrané truhly nebo pohozený loot už zůstanou beze změny. Hra si dokonce pamatuje nastavení pák, ale tady hned musím varovat před loadem. Pokud totiž hru loadnete ze save pozice, tak se páky resetnou, což vás může stát dokonce death end, protože se zrovna ocitnete někde, odkud už se nelze dostat. Mnohem více se tedy vyplatí spolehnout na Silver Seed, tedy uživatelský checkpoint, ale opět, je dobré si Silver Seed zasadit někam, kam je dobrý přístup z tábora (pozice Haprukaly na mapě).
Absence resetu mapy po splnění úkolu sebou nese i jedno riziko. Na každé mapě je jedno až dvě NPC v podobě uvězněných ještěranských spojenců. Jedná se o mágy a jakmile je osvobodíte, tak se okamžitě přidají na vaší stranu a půjdou po nepřátelích. Jenomže oni občas něco nechtěně podpálí a tím vám můžou docela zatopit

Můžou vám tím totiž odříznout nějakou alternativní cestu nebo znemožnit zisk nějakého předmětu.
V Upper Erebus byl už předtím k dispozici první Materia Modus, což je mašinka, která umí odvodnit zaplavené oblasti na mapě. K jejímu zprovoznění je potřeba do stroje vhodit Mana Core z Animu nižšího liche. Těhle Animů je na mapách dostatek, navíc stačí získat jen jedno Mana Core pro každou mapu, kde je Materia Modus - konkrétně jsou to 4 kousky.
Odvodněná oblast zůstane až na dvě výjimky odvodněná (vrátím se k tomu za chvilku) a pokaždé jde o jakési vězení, kde naleznete jedno zajímavé NPC. Odvodnění lokací nyní funguje perfektně, už tu nehrozí bug s potápěním, nebo že by se naopak něco zaplavilo. V Upper Erebus se nachází shambler Meridian, což bylo vlastně mé první (a taky poslední) setkání s touhle rasou ve hře. Ono je to od OSE dost vychytralé, protože tahle zachráněná NPC představují právě ty slíbené rasy, co ve hře jinak nevidíte, takže vlk se nažral a koza zůstala celá

Záchranu každého NPC předchází ještě vyřešení drobného puzzle, což je taky novinka, ale třeba u Meridiana jde zároveň o tutorial k použití Silver Seed. Hra vám tu navíc naznačí, že smrt je součástí mechanik hry. Meridian se poté přesune do Marcaulu jako speciální obchodník (nabízí lepší, ale taky předražený gear).
Pokud jde o gear, mnoho se toho ve hře nezměnilo. Věci se stále rozbíjejí a to poměrně rychle, ale díky novým a novým kouskům to lze snadno kompenzovat. Teprve časem jsem se dostal k nerozbitným předmětů, které právě prodává Meridian, takže to lze pořešit i bez nákupu. Ono popravdě na gearu moc nezáleží, UA lze dohrát i s běžnou výbavou. Loot je jinak generický, což není zrovna dobré, ale už alespoň nepadá tolik braku. Ve hře jsou ovšem i věci, které jsou pevně určené - shodou okolností jde o lepší výbavu. Často je najdete na místech, která jsou uzavřená železnými dveřmi, k nimž potřebujete jeden z následujících Abyssal Key (budete se sem tedy muset vracet z pozdějších lokací).
Podobně jako předtím se dá v Upper Erebus setkat se železnými dveřmi, které vyžadují jeden s pozdějších Abyssal Key. Na to jsem právě dojel při jednom loadu, kdy se páka v jedné lokaci resetla a tím pádem za mnou definitivně zaklapla mříž. Cesta ven vedla chodbou skrze dveře, od kterých jsem neměl klíč. U dřevěných dveří je to pohoda, ale železné podpálit ani rozbít nelze. Řešením je smrt, kdy vás to buďto automaticky hodí na start mapy, nebo na místo zasazeného Silver Seed (pokud jste ho zasadili).
V Upper Erebus jsem dostal celkem 3 úkoly, přičemž posledním úkolem bylo najít další Abyssal Key (klíč do další lokace). Krom toho jsem tu mohl v rámci úkolů zachránit dalšího obchodníka, který se poté přesunul do tábora, takže cestovat k Aelitě do Marcaulu pro doplňování zásob a odprodej lootu už není nezbytně nutné. Poté Haprukala s obchodníkem ze svého tábora v Upper Erebus zmizela a namísto ní se tu objevila známá tabule s úkoly pro jednotlivé frakce. Jedná se ovšem o dobrovolné úkoly a týkají se jen té jedné konkrétní lokace. Vykašlal jsem se na ně a přešel jsem skrze Grand Stairs do The Underswamp (v Grand Stairs se odkryla nová chodba).
The Underswamp je trošku tužší lokace, protože je tu moc potvor na malém místě, ale zase mě tu čekaly jen dva úkoly - najít hint k Sun Key a získat další Abyssal Key pro vstup do Titan's Reach. Hinty pro Sun Key jsou celkem 3 a další se nacházejí v rámci úkolů na dalších mapách. Po odvodnění části mapy se lze dostat k Dahlii a za odměnu od ní získat jedno kouzlo. Poté se Haprukala a obchodník opět přesunuli o patro níže a v táboře se objevila tabule s frakčními úkoly pro The Underswamp (tohle se ostatně opakuje na každém dalším patře).
Dahlia je jinak jednou z autorek mnoha zpráv roztroušených po celé Propasti. Těch zpráv oproti první verzi hry přibylo, ale popravdě jsem to už ani nečetl. Je to čistě jen hra o kvantitu, takže to časem přestane mít smysl. Tímhle mě OSE opravdu do hry více nevtáhnou. I pokud jde o hinty, tak to nemá valný význam, UA není nijak těžká hra a všechno vyplyne přímo z hraní.
Titan's Reach je na úkoly pestřejší. Jednak se tu opět shání hint k Sun Key a další Abyssal Key, ale krom toho vás hra ve dvou úkolech požene do Upper Erebus a The Underswamp (tyhle mapy jsou navíc propojené vzájemně i mezi sebou, takže přesun mezi nimi je snadnější). Nj, jenomže při těhle úkolech se ty mapy komplet resetnou! Za mě jsou ty úkoly nadbytečné a zbytečně se to vrací k mechanice, která byla tolik kritizovaná. Naštěstí jde jen o dva úkoly.
I Titan's Reach jinak doznala pár změn a hra vás tu nově blíže seznámí s mechanikou Doom Counteru - Titan's Reach byla první mapou, kde jsem našel Animus vyššího liche, ve kterém je uloženo tzv. Aether Core. Po každém splněném úkolu existuje šance, že se Doom Counter posune vpřed, čímž dojde k zesílení potvor, ale tenhle stav lze zvrátit s pomocí Aether Core, které vhodíte do Modusu v Marcaulu. Počitadlo nepostupuje nijak rychle, ale zrychlit by se to mohlo, pokud půjdete i po nepovinných úkolech. Příslušných Animů s Aether Core je o poznání méně, takže je dobré si udělat zásoby hned, jakmile to bude možné.
Z Titan's Reach vede cesta do Tyball's Folly, což je dost temná lokace, ale poměrně brzy jsem tu našel nerozbitný meč s doprovodním efektem kouzla Světlo. Není to nijak silný meč, ale nakonec jsem s ním hru dohrál, protože za ten efekt osvětlení mi to stálo. V Tyball's Folly se dá jinak přijít k haldě lepších věcí, protože padají i z potvor, takže jsem měl rázem plnou truhlu nerozbitných předmětů a od této chvíle už jsem nemusel ani řešit peníze - ne že bych je kdy řešil, ale nyní jsem jich měl nadbytek pro cokoliv. Úkoly jsou tu opět jen dva.
Titan's Reach byla původně první lokací, kde začala haprovat optimalizace, ale teprve v Tyball's Folly to začal být extrém. Nyní to je úplně v pohodě. Hra se sice na Ultra detaily občas zaškobrtne, ale není to nic hrozného. Za celou hru jsem ani nezaznamenal, že by se někde něco důležitého nenačetlo. Cesta pro Abbysal Key byla proto celkem pohodová. Na Tyball's Folly je hodně vidět, že programátor uzpůsobil i původně krkolomný design cesty přes propast (byť ocelové řetězy ve hře pořád fungují dost podivně).
The Cytheron Catacombs je poslední mapou, kde se plní úkoly pro Haprukalu (a chybí tu frakční úkoly). Opět jde o nalezení hintu k Sun Key a zisk posledního Abbysal Key. Jde to poměrně rychle. Po splnění obou úkolů je možné vstoupit do finální lokace (The Vault of Nyx), která je dostupná právě z katakomb.
Smysl Vaultu je stejný. Nejprve je potřeba odemknout přístup k Animu arciliche Tyballa, který vám to bude znepříjemňovat svými útoky (tedy jen na pár místech) a poté Animus zničit a jeho Core vhodit do Modusu, což "definitivně" zapudí démona Tyfoona. Příběh tu nově obsahuje jeden zvrat, tedy přibyl jeden konec, ale žádný extra zázrak nečekejte

Spíš to naznačuje, že OSE mají tu drzost plánovat druhý díl. Ve Vaultu se nedá ukládat, takže je potřeba to dojet na jeden zátah a pomoci si se Silver Seed - v jednom místě to bez smrti snad ani nejde.
Do finále jsem vstupoval sice s lepší výbavou, ale z pohledu dovedností to nebylo nic moc. Jako nebylo to potřeba, těch potvor je tu dokonce méně jak v původní verzi a je to úplně stejné jako v jakékoliv jiné mapě, ale zamrzelo mě to spíše kvůli tomu, že absolvováním jen hlavní linky získáte zlomek dovednostních bodů a tím pádem vás to tlačí do velmi úzké specializace. Přitom hra obsahuje řadu zajímavých dovedností, které bych si býval rád vyzkoušel (tím myslím třeba nebojové dovednosti užitečné pro průzkum). On celý systém přidělování dovednostních bodů je stále dost podivný. Celkově bych UA mezi RPG neřadil, je to zkrátka 3D akce s RPG prvky.
Zbytečný je třeba hlad, který lze úplně ignorovat. Sice to má vliv na úspěšnost obrany, ale nejlepší obranou ve hře je beztak útok

Od Titan's Reach jsem měl meče pocvičené tak, že jsem si s protivníky mohl pohrát aniž by mě škrábli. Ty dovednosti prostě mají konečně vliv, ale kazí to právě malé množství dovednostních bodů a u boje je problém ještě v tom, že to pořád funguje zvláštně - různé zadrhávání, podivné animace apod. Ale to už je celkem drobnost. Původně neměl boj na blízko vůbec smysl.
Obsah hry jako takový se tedy mnoho nezměnil, ale změna struktury s tím provedla doslova divy. Je to mnohem lepší jak při release, ale pořád nejde o nástupce Ultimy Underworld. Pokud od toho odhlédnete, tak to bude celkem průměrná 3D akce s nádechem kobkařiny. Chtělo by to ještě poladit, ale tohle je každopádně cesta, kterou by se hra mohla ubírat - smekám před programátorem, který tohle celé zachránil, ale bohužel to OSE asi docela finančně zabolelo, takže Update 4 vypadá jako konečná :/ Za současné situace bych zvedl hodnocení na 50%, ale neudělám to. Jako backer jsem čekal od hry něco jiného, takže ani její současný stav nenaplňuje moje představy
