Might & Magic

Book one Secret of the Inner Santcum

(Moc a kouzla 1: Tajemství vnitřní svatyně)

Úvodní slovo:

Jedná se o první hru v sérii Might and Magic, vydanou Jon Van Ccaneghemem, jeho společností New World Computing.

Základní dějová linie

Celé dobrodružství se odehrává na VARNu (Vehicular Astropod Research Nacelle), což je v podstatě obří vesmírná loď, koncipována jako klasické středověké fantasy prostředí. V jedné zapadlé putyce v Sorpingalu se sejde šest dobrodruhů, kteří se rozhodnou prozkoumat tajemství Vnitřní svatyně (jakési obdobě svatého Grálu). Při svém putování "náhodně" narazí na zlého Sheltema, který porazil hodného krále Alamara.

Do toho se zamíchá další postava Corak (ten hodný) ... Klasika

Komu je hra určena:

Každému, kdo nostalgicky vzpomíná na slávu osmibitů.

Každému, kdo miluje ságu Might&Magic a chtěl by vědět jak vypadala ta úplně první hra.

Každému, kdo je dostatečně trpělivý, aby se oprostil od pozlátek primitivních 3D her.

Každému kdo se dokáže v čase přenést do doby před 25 lety, a dokáže si představit, jak asi vypadá hra tvořená po dnech i nocích v ložnici jednoho snílka.

Každému, kdo si říká, jak asi v minulosti vypadal Sorpingal, nebo kde se chce setkat s postavami jako je Lord Kilburn.

Základní informace:

Dle wikipedie [1]:

Hru vydala společnost New World Computing roku 1986 pro Apple II, později byla vydána i pro IBM PC, NES a mnoho dalších platforem. Roku 1998 byla znovuvydána jako součást edicí Limited Edition a Special Edition hry Might and Magic VI: The Mandate of Heaven (http://cs.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic_VI:_The_Mandate_of_Heaven).

Byla prvním dílem úspěšné série Might and Magic (http://cs.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic)

Dle Martina Fridricha [7]

Jon Van Caneghen před 25 lety hrál Ultimu a Wizadry ve svém malém bytě v Hollywoodu a přemýšlel, jak si vydělat na chleba. "Ultima byla příliš jednoduchá, a ze světa Wizardry jsem měl pocit osamělosti a izolovanosti." jako skalní příznivec her na hrdiny Dungeons & Dragon měl v malíku všechny soubojové systémy na základě házení šesti a vícestěnnými kostkami. Kromě toho uměl obstojně programovat a jeho manželka Michaela mu v hraní sekundovala a pomohla mu propracovat světy, které měly vstoupit do dějin pod názvem Might& Magic. Caneghemovy programátorské schopnosti nebyly nikterak závratné, na rozdíl od vize hotového produktu: měl být dobře animovaný, 3D výhled na herní plochu měl zakrývat většinu monitoru. Na zbytku měly být údaje o hrdinovi. Práce na programování prvního dílu Might& Magic pro počítač Apple II proto trvaly tři roky - od roku 1983 do 1986.

Během té doby se Caneghemovi podařilo založit společnost New World Computing (NWC). Byl jejím jedním zaměstnancem, majitelem, a jednatelem. Pokusil se prodat svou hru distributorům, ale vždy od nich slyšel: kdyby jste byl zavedeným autorem a měl připravená pokračování, tak vám za jednu prodanou kopii můžeme dát až jeden dolar.

Caneghem jim pokaždé odpověděl něco sprostého. Distribuce prvního M&M finálně probíhala po telefonu v závislosti na reklamách umístněných ve dvou prestižních herních časopisech: Computer Gaming World a A+. Hned první den po vydání inzerátů se rozřinčel etelefon v ložnici a pan programátor přijímal desítky objednávek denně. Koncem prvního měsíce prodal pět tisíc kusů ...

Volný překlad manuálu:

Davesade [3]: na svých stránkách umožňuje stažení originálního manuálu, který je velice užitečným pomocníkem, nicméně jsem se rozhodl zde uvést spíše výtah z tohoto materiálu a občas přidat několik osobních poznámek a rad.

Ovšem v manuálu se nacházejí i skvosty tohoto typu:

Aby se předešlo pozdějším zmatkům ve hře, doporučujeme zvolit každé postavě jiné jméno :)

Poznámky k tvorbě postav:

Je dobré dát ACC alespoň na 11, aby se daná postava trefila do soupeře :)

SP= spell points

HP= hit points

AC= armour class

COND= condition

EXP= experience points

Save: ukládání pozic je možná pouze v hospodě, a to v každém z následujících měst:

Město č. 1 Sorpingal
2 Portsmith
3 Algary
4 Dusk
5 Erliquin

Čísla měst jsou důležitá pro cestování dopravou, nebo kouzly.

Také začátek hry je vždy z jedné hospod v daných pěti městech, a pokud družina pod vašim vedením zrovna dvakrát nedopadne, tak se automaticky nabídne načtení pozice posledního SAVE v hospodě. Za tento respawn se nemusí platit ztrátou zlata (tak jako v MMVI )

Značky u jmen postav:

Pokud je před jménem tvé postavy *, pak to znamená, že není úplně READY (v lepším případě je omráčená, v horším může být zcela DEAD, ovšem negativních věcí může být více - oslepený, otrávený). Nejjednodušší je se z toho vyspat (spát se dá prakticky kdekoliv, pokud v okolí není nebezpečno), ale ne vždy to funguje. Pak je na zvážení hru ukončit a load. (200 zlatých za oživení je (zejména ze začátku) dost drahá záležitost.)

Pohyb:

Pohyb je v 3D, za pomoci klávesnice (bez myši), hra se ovládá pomocí klávesových zkratek. Na ovládání je třeba si zvyknout, ale po chvíli zjistíte, že má svou logiku. V dungeonech i ve městě je dobré klepat po zdech, a nalézt tak tajné skrýše, postavy, poklady (popřípadě se juknout na mapu, že :)).

Některá pole tě mohou teleportovat HOOODNĚ daleko, nebo na nečekaná místa, některá místa jsou začarována neproniknutelnou tmou, silová pole také nejsou výjimkou. Podobných libůstkek je ve hře celá řada.

Mapy:

Mapy jsou velikosti 16x 16 polí, a celkový počet map je celkem 54. V návodu [3] pak důležitá místa a postavy mají souřadnicovou polohu ve formě x,y. (vlastní poloha a orientace dle světových stran se dá zjistit pomocí kouzla Location).

Což může být důležitá informace pro někoho, kdo by trpěl neodolatelnou potřebou si mapy kreslit. Pro ostatní, normální lidi je jednodušší kliknout na odkaz [2].

Klávesové zkratky:

P PROTECTION ukáže všechny aktivní ochranná kouzla postav
S SEARCH přikáže prohledat daný prostor - užitečné po boji, nicméně není nutno hledat poklady bezprostředně po boji, může te se mezitím vyspat, vyléčit apod.
U UNLOCK pokud se nepovede, může se spustit past, při opak. pokusu se zvyšuje šance spuštění pasti apod.
D DISCART trvale zahodí daný předmět (Remove- pouze odloží předmět do baťohu)

Boj:

Při boji se počítá s iniciativou- tzn. zda je parta překvapena, zda se může boji vyhnout apod.

A ATTACK znamená, že zaútočí daná postava na nepřítele v postavení č. 1
F FIGHT znamená, že si můžu vybrat, na koho budu útočit
R RETREAT ústup - a to buď před samotným bojem (vyšší šance na ústup), a nebo při boji samotném
S SURRENDER vzdát se - můžete přijít o všechno zlato, jídlo, gemy. Zdá se, že je to horší varianta než být DEAD, avšak může to být cesta jak se dostat na jinak nedostupná místa typu skrytý poklad, či vězení

Postavy, které mají před jménem + bojují tváří v tvář.

Užitečná klávesová zkratka je CTRL + A, zejména proti slabým nepřátelům, boje jsou automatické, a velmi, velmi rychlé.

Pouze lukostřelec může střílet lukem, i když je tváří v tvář nepříteli.

Během boje lze přeházet postavení postav ve družině, po boji se však vrátí do původního postavení.

Třídy postav

Knight- Strider=Chodec=Aragorn, další dobrou volbou je můj oblíbený hrdina CONAN. Hlavní dovednost: Síla- MIGHT Za úroveň získává 1-12 hit pointů, navíc se (to ale platí pro každou postavu) počítá ještě bonus za odolnost. Vyplatí se, podobně jako třeba v Baldur´s gate, zvážit kombinaci save-load .Na vyšším levelu může útočit více než jednou za kolo

Paladin- Ronnie (na počest mého bratrance Romana, které tuto přezdívku používat na své AMIZE) Síla, odolnost, osobnost 1-10 Může používat luk, pokud nebojuje tváří v tvář

Lukostřelec-Legošlap Inteligence, přesnost, 1-10, Kouzla: Jako Kouzelník, ale až na vyšším levelu. Může používat jakoukoliv zbraň, vyjma některých omezení Omezen stran brnění, a štítu Může užívat luk i při boji tváří v tvář

Kněz-Gabriela Osobnost, 1-8 Může užívat štít, jaké překvapení :)

Kouzelník: Galadriel, Merlin Inteligence, 1-6

Zloděj- Bilbo, Xena, Paroubek Primární dovednost: NONE 1-8 Může užívat kroužkové brnění a štít, prak, samostříl, a jednoruční zbraně- krátký meč, dýka Bojové schopnost odpovídají těm u kněze

Charakteristika ras:

Člověk odolává strachu, a částečně uspání (pozn. autora: neplatí pro kombinaci gauč-únava, popř. gauč-pivo-fotbal-únava, zejména po práci).

Elf odolá strachu

Trpaslík odolá otravě (částečně)

Gnóm částečně kouzlům

Poloviční ork: střední rezistence k uspání.

Přesvědčení postav

(dobrý, zlý a ošklivý ˘) se může během hry změnit, a to v závislosti na odpovědích na otázky, na boji, nebo činech postav.

Přesvědčení může mít také vliv na nepřístupnost do některých míst apod.

Pohlaví

má vliv na přístup do některých lokací (ale zdá se, že změna pohlaví není v této hře neřešitelný problém ...)

Věk

Postavy začínají ve věku 18, nenávratně umřou v 80, a to automaticky, přes noc, a nic na tom nejde změnit, a to ani kouzlem. No, tohle asi většinu dobrodruhů trápit nebude, že :)

Kouzla

Poznámka: I některá monstra mohou zakouzlit dispell magic.

Kouzla lze dělit podle několika kritérií, důležité je, že některé k vyvolání potřebuj jen Spell points, některé (silnější) i Gemy. Gemy lze koupit (aspoň myslím), a nebo vypadávají z některých potvor po souboji

Clerics spells

Level Jméno Cena Typ Popis
1 Awaken 1SP Boj. kouzlo Vstávejte, lenoši!
Bless 1 SP Boj Zvyšuje přesnost bojovníků
Blind 1 SP Oslepí 1 nepřítele Účinek měnlivý
First aid 1 SP kdykoliv Obnoví 8 HIT pointů
Light 1 SP non-combat Přidá 1 Light faktor
Power Cure 1 SP + 1 GEM Přidá 1-10 HP v závislosti na lvl
Protection to fear 1 SP kdykoliv celá parta Trvá 1den
Turn undead 1 SP Zničí několik, nebo všechny nemrtvé
2 Cure wounds 2SP Vyléčí 15HP
Heroism 2SP + 1GEM Funguje jen na charakter se stejným přesvědčení 6 HP+2 lvl
Pain 2 SP Funguje na not-Undead 2-12 zranění
Protection to cold 2 SP
Protection to fire 2 SP
Protection to poison 2 SP
Silence Boj 1monstrum Zabrání seslání kouzel
Suggestion 2 SP Boj Jedno monstrum Neutočí, dokud není napadeno
3 Create food 3SP + 1GEM
Cure Blindness 3 SP
Cure Paralysis 3 SP
Lasting Light 3SP Přidá 20 jednotek světla
Produce Flame 3 SP boj 3-18 damage
Produce frost 3 SP 3-18
Remove Quest 3SP
Walk on Water 3SP + 1GEM Trvá jeden den
4 Cure disease
Neutralize poison
Protection to Acid
Protection to Electricity
Restore Alignment 4SP +2GEM
Summon Lightning 4SP až 3monstra hand-to-hand, 4-32 damage
Super heroism 4SP+2GEM 10HP+3lvl
Surface 4SP+2GEM non-combat Transport z podzemí na povrch
5 Deadly swarm 5SP outdoor combat 2-20 damage
Dispell magic zruší všechna kouzla jak na postavách, tak na mostrech
Paralyze all monsters in hand-to-hand
Remove condition 5 SP + 3GEM vyléčí mnohé negativní postižení
Restore energy Obnoví 1-5 lvl postavy, pokud byla snížena
6 Moon Ray 6SP+4GE 3-30 to charakter , 3-30 damage
Raise dead 6SP+4GEM Může selhat, bacha na to
Rejuvenate 6SP+4GEM 1-10 let ubere, ale pozor ...
Stone to Flesh 6SP,4GEM
Town Portal 6SP,4GEM non-combat tohle není Diablo :)
7 Divine intervention 7 SP,10 GEM
Holy Word 7SP+GEM all undead
Protection to elements 7SP +5GEM Cold, fear, fire, poison, electriicity
Resurection 7SP+ 5GEM poozor, přidá 10 let
Sun Ray 7SP + 5GEM 1 monstum damage 50-100

Sorcerer spells

Level Jméno Cena Typ Popis
1 Awaken
Detect Magic Funguje na věci v baťohu
Energy Blast 1SP+1GEM 1-4 damage za lvl
Flame Arrow 1SP,1-6 damage
Leather skin
Light
Location
Sleep uspí až 5 nepřátel, zejména když jsou zranění
2 Electric arrow 2 SP 2-12 damage
Hypnotize 2SP Prevence útoku monsra
Identify monster 2SP,1GEM
Jump 2SP Skok 2 pole dopředu
Levitate 2SP Trvá jeden den
Power 2SP 1-4 Might v boji
Quickness 2SP 1-4 speed v boji
Scare 2SP 1 monster fear
3 Fire Ball 1SP za lvl, 1GEM 1-6 damage za lvl
Fly 3SP non combat
Invisibility 3SP,1Gem V Boji snižuje šanci na zásah od nepřítele
Lightning Bolt 1SP za lvl, 1Gem 1-6 damage za lvl, 1-3 nepřátelé
Make room zvětší bojové pole tak, aby prvních 5 postav mohlo bojovat tváří v tvář
Slow 3SP Boj Mostra na 1/2 rychlosti
Weaken 3SP,1GEM Všechna monstra Sníží HP o 2 a Armor class o 1
Web 3SP Boj 1-5 monster nemohou bojovat
4 Acid arrow 4SP 3-30 damage
Cold Beam 4SP 1 nepřítel 4-40 Damage
Feeble Mind 4SP,2GEM Snižuje schopnosti nepřítele
Freeze 4SP 1 Nepřítel Malá šance na odolání kouzlu
Guard Dog 4SP Non-combat 1 den trvá ochrana
Psychic protection 4SP,2GEM
Shield 4SP,2GEM Boj Dobrý proti střelám
Time Distortion 4SP,2GEM Boj celá parta Dává čas na ústup z bitvy
5 Acid Rain 5SP 5-50 damage
Dispell Magic 5SP Ze všech příšer i bojovníků odstraní kouzla
Finger of death 5SP,3GEM Combat Funguje na non-undead
Shelter 5SP,3GEM Noncombat Dovolí odpočívat v nebezpečí
Teleport 5SP,3GEM non-combat Pohyb až o 9 polí jakýmkoliv směrem
6 Dancing Sword 6SP,4GEM 1-30 damage v boji
Desintegration 6SP,4GEM Likvidace nepřítele změnou v prach
Etherealize 6SP,4GEM Kouzlo rytíře Viléma Brtníka z Brtníku
Protection to Magic 6SP,4GEM
Recharge Item 6SP,4GEM non-combat pozor na riziko zničení
7 Astral spell 7SP,5GEM Transportuje partu do astrální sféry
Duplication 7 SP,100 GEM
Meteor shower 7SP,5GEM 1-120 damage
Power shield 7SP,5GEM redukce zranění o 1/2
Prismatic Light 7SP,5GEM Ovšem má poněkud nepředvídatelný efekt na všechny monstra

Závěrečné shrnutí:

Davesade [3] dal hře v hodnocení 5/10, což si myslím, že je zcela odpovídající Hra se dá hrát, i dohrát, avšak upřímně si myslím, že se už asi nenajde nikdo kdo by ji dohrál.

Zdroje:

[1] http://cs.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic_I:_The_Secret_of_the_Inner_Sanctum#c.C3.ADlov.C3.A1 obecné informace z Wikipedie

[2] http://mightandmagicgrove.com/mm1/mm1.htm Kompletní návod, včetně podrobných mapek jednotlivých lokací

[3] http://www.rpghry.cz/game.php?id=98 Výborné české stránky věnované RPG. Díky Davesade :)

[4] http://www.old-games.estranky.cz/ Moje osobní vizitka

[5] http://www.thecomputershow.com/computershow/walkthroughs/mightandmagic1walk.htm Alternativní návod

[6] http://www.celestialheavens.com/viewpage.php?id=373 Krátký nástin příběhové linie.

[7] Martin Fridrich (doufám, že to byl skutečně on), Level, č. 136 téma měsíce věnované sérii Might and Magic

[8] http://www.dosgames.sk Kvalitní fandovské stránky.

Všem, kteří se vydrželi až dokonce děkuje StriderCZ

sstrider@seznam.cz