Jedná se o první hru v sérii Might and Magic, vydanou Jon Van Ccaneghemem, jeho společností New World Computing.
Celé dobrodružství se odehrává na VARNu (Vehicular Astropod Research Nacelle), což je v podstatě obří vesmírná loď, koncipována jako klasické středověké fantasy prostředí. V jedné zapadlé putyce v Sorpingalu se sejde šest dobrodruhů, kteří se rozhodnou prozkoumat tajemství Vnitřní svatyně (jakési obdobě svatého Grálu). Při svém putování "náhodně" narazí na zlého Sheltema, který porazil hodného krále Alamara.
Do toho se zamíchá další postava Corak (ten hodný) ... Klasika
Každému, kdo nostalgicky vzpomíná na slávu osmibitů.
Každému, kdo miluje ságu Might&Magic a chtěl by vědět jak vypadala ta úplně první hra.
Každému, kdo je dostatečně trpělivý, aby se oprostil od pozlátek primitivních 3D her.
Každému kdo se dokáže v čase přenést do doby před 25 lety, a dokáže si představit, jak asi vypadá hra tvořená po dnech i nocích v ložnici jednoho snílka.
Každému, kdo si říká, jak asi v minulosti vypadal Sorpingal, nebo kde se chce setkat s postavami jako je Lord Kilburn.
Dle wikipedie [1]:
Hru vydala společnost New World Computing roku 1986 pro Apple II, později byla vydána i pro IBM PC, NES a mnoho dalších platforem. Roku 1998 byla znovuvydána jako součást edicí Limited Edition a Special Edition hry Might and Magic VI: The Mandate of Heaven (http://cs.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic_VI:_The_Mandate_of_Heaven).
Byla prvním dílem úspěšné série Might and Magic (http://cs.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic)
Dle Martina Fridricha [7]
Jon Van Caneghen před 25 lety hrál Ultimu a Wizadry ve svém malém bytě v Hollywoodu a přemýšlel, jak si vydělat na chleba. "Ultima byla příliš jednoduchá, a ze světa Wizardry jsem měl pocit osamělosti a izolovanosti." jako skalní příznivec her na hrdiny Dungeons & Dragon měl v malíku všechny soubojové systémy na základě házení šesti a vícestěnnými kostkami. Kromě toho uměl obstojně programovat a jeho manželka Michaela mu v hraní sekundovala a pomohla mu propracovat světy, které měly vstoupit do dějin pod názvem Might& Magic. Caneghemovy programátorské schopnosti nebyly nikterak závratné, na rozdíl od vize hotového produktu: měl být dobře animovaný, 3D výhled na herní plochu měl zakrývat většinu monitoru. Na zbytku měly být údaje o hrdinovi. Práce na programování prvního dílu Might& Magic pro počítač Apple II proto trvaly tři roky - od roku 1983 do 1986.
Během té doby se Caneghemovi podařilo založit společnost New World Computing (NWC). Byl jejím jedním zaměstnancem, majitelem, a jednatelem. Pokusil se prodat svou hru distributorům, ale vždy od nich slyšel: kdyby jste byl zavedeným autorem a měl připravená pokračování, tak vám za jednu prodanou kopii můžeme dát až jeden dolar.
Caneghem jim pokaždé odpověděl něco sprostého. Distribuce prvního M&M finálně probíhala po telefonu v závislosti na reklamách umístněných ve dvou prestižních herních časopisech: Computer Gaming World a A+. Hned první den po vydání inzerátů se rozřinčel etelefon v ložnici a pan programátor přijímal desítky objednávek denně. Koncem prvního měsíce prodal pět tisíc kusů ...
Davesade [3]: na svých stránkách umožňuje stažení originálního manuálu, který je velice užitečným pomocníkem, nicméně jsem se rozhodl zde uvést spíše výtah z tohoto materiálu a občas přidat několik osobních poznámek a rad.
Ovšem v manuálu se nacházejí i skvosty tohoto typu:
Aby se předešlo pozdějším zmatkům ve hře, doporučujeme zvolit každé postavě jiné jméno :)
Poznámky k tvorbě postav:
Je dobré dát ACC alespoň na 11, aby se daná postava trefila do soupeře :)
SP= spell points
HP= hit points
AC= armour class
COND= condition
EXP= experience points
Save: ukládání pozic je možná pouze v hospodě, a to v každém z následujících měst:
Město č. | 1 | Sorpingal |
2 | Portsmith | |
3 | Algary | |
4 | Dusk | |
5 | Erliquin |
Čísla měst jsou důležitá pro cestování dopravou, nebo kouzly.
Také začátek hry je vždy z jedné hospod v daných pěti městech, a pokud družina pod vašim vedením zrovna dvakrát nedopadne, tak se automaticky nabídne načtení pozice posledního SAVE v hospodě. Za tento respawn se nemusí platit ztrátou zlata (tak jako v MMVI )
Značky u jmen postav:
Pokud je před jménem tvé postavy *, pak to znamená, že není úplně READY (v lepším případě je omráčená, v horším může být zcela DEAD, ovšem negativních věcí může být více - oslepený, otrávený). Nejjednodušší je se z toho vyspat (spát se dá prakticky kdekoliv, pokud v okolí není nebezpečno), ale ne vždy to funguje. Pak je na zvážení hru ukončit a load. (200 zlatých za oživení je (zejména ze začátku) dost drahá záležitost.)
Pohyb:
Pohyb je v 3D, za pomoci klávesnice (bez myši), hra se ovládá pomocí klávesových zkratek. Na ovládání je třeba si zvyknout, ale po chvíli zjistíte, že má svou logiku. V dungeonech i ve městě je dobré klepat po zdech, a nalézt tak tajné skrýše, postavy, poklady (popřípadě se juknout na mapu, že :)).
Některá pole tě mohou teleportovat HOOODNĚ daleko, nebo na nečekaná místa, některá místa jsou začarována neproniknutelnou tmou, silová pole také nejsou výjimkou. Podobných libůstkek je ve hře celá řada.
Mapy:
Mapy jsou velikosti 16x 16 polí, a celkový počet map je celkem 54. V návodu [3] pak důležitá místa a postavy mají souřadnicovou polohu ve formě x,y. (vlastní poloha a orientace dle světových stran se dá zjistit pomocí kouzla Location).
Což může být důležitá informace pro někoho, kdo by trpěl neodolatelnou potřebou si mapy kreslit. Pro ostatní, normální lidi je jednodušší kliknout na odkaz [2].
Klávesové zkratky:
P | PROTECTION | ukáže všechny aktivní ochranná kouzla postav |
S | SEARCH | přikáže prohledat daný prostor - užitečné po boji, nicméně není nutno hledat poklady bezprostředně po boji, může te se mezitím vyspat, vyléčit apod. |
U | UNLOCK | pokud se nepovede, může se spustit past, při opak. pokusu se zvyšuje šance spuštění pasti apod. |
D | DISCART | trvale zahodí daný předmět (Remove- pouze odloží předmět do baťohu) |
Boj:
Při boji se počítá s iniciativou- tzn. zda je parta překvapena, zda se může boji vyhnout apod.
A | ATTACK | znamená, že zaútočí daná postava na nepřítele v postavení č. 1 |
F | FIGHT | znamená, že si můžu vybrat, na koho budu útočit |
R | RETREAT | ústup - a to buď před samotným bojem (vyšší šance na ústup), a nebo při boji samotném |
S | SURRENDER | vzdát se - můžete přijít o všechno zlato, jídlo, gemy. Zdá se, že je to horší varianta než být DEAD, avšak může to být cesta jak se dostat na jinak nedostupná místa typu skrytý poklad, či vězení |
Postavy, které mají před jménem + bojují tváří v tvář.
Užitečná klávesová zkratka je CTRL + A, zejména proti slabým nepřátelům, boje jsou automatické, a velmi, velmi rychlé.
Pouze lukostřelec může střílet lukem, i když je tváří v tvář nepříteli.
Během boje lze přeházet postavení postav ve družině, po boji se však vrátí do původního postavení.
Třídy postav
Knight- Strider=Chodec=Aragorn, další dobrou volbou je můj oblíbený hrdina CONAN. Hlavní dovednost: Síla- MIGHT Za úroveň získává 1-12 hit pointů, navíc se (to ale platí pro každou postavu) počítá ještě bonus za odolnost. Vyplatí se, podobně jako třeba v Baldur´s gate, zvážit kombinaci save-load .Na vyšším levelu může útočit více než jednou za kolo
Paladin- Ronnie (na počest mého bratrance Romana, které tuto přezdívku používat na své AMIZE) Síla, odolnost, osobnost 1-10 Může používat luk, pokud nebojuje tváří v tvář
Lukostřelec-Legošlap Inteligence, přesnost, 1-10, Kouzla: Jako Kouzelník, ale až na vyšším levelu. Může používat jakoukoliv zbraň, vyjma některých omezení Omezen stran brnění, a štítu Může užívat luk i při boji tváří v tvář
Kněz-Gabriela Osobnost, 1-8 Může užívat štít, jaké překvapení :)
Kouzelník: Galadriel, Merlin Inteligence, 1-6
Zloděj- Bilbo, Xena, Paroubek Primární dovednost: NONE 1-8 Může užívat kroužkové brnění a štít, prak, samostříl, a jednoruční zbraně- krátký meč, dýka Bojové schopnost odpovídají těm u kněze
Charakteristika ras:
Člověk odolává strachu, a částečně uspání (pozn. autora: neplatí pro kombinaci gauč-únava, popř. gauč-pivo-fotbal-únava, zejména po práci).
Elf odolá strachu
Trpaslík odolá otravě (částečně)
Gnóm částečně kouzlům
Poloviční ork: střední rezistence k uspání.
Přesvědčení postav
(dobrý, zlý a ošklivý ˘) se může během hry změnit, a to v závislosti na odpovědích na otázky, na boji, nebo činech postav.
Přesvědčení může mít také vliv na nepřístupnost do některých míst apod.
Pohlaví
má vliv na přístup do některých lokací (ale zdá se, že změna pohlaví není v této hře neřešitelný problém ...)
Věk
Postavy začínají ve věku 18, nenávratně umřou v 80, a to automaticky, přes noc, a nic na tom nejde změnit, a to ani kouzlem. No, tohle asi většinu dobrodruhů trápit nebude, že :)
Kouzla
Poznámka: I některá monstra mohou zakouzlit dispell magic.
Kouzla lze dělit podle několika kritérií, důležité je, že některé k vyvolání potřebuj jen Spell points, některé (silnější) i Gemy. Gemy lze koupit (aspoň myslím), a nebo vypadávají z některých potvor po souboji
Clerics spells
Level | Jméno | Cena | Typ | Popis |
1 | Awaken | 1SP | Boj. kouzlo | Vstávejte, lenoši! |
Bless | 1 SP | Boj | Zvyšuje přesnost bojovníků | |
Blind | 1 SP | Oslepí 1 nepřítele Účinek měnlivý | ||
First aid | 1 SP | kdykoliv Obnoví 8 HIT pointů | ||
Light | 1 SP | non-combat | Přidá 1 Light faktor | |
Power Cure | 1 SP + 1 GEM | Přidá 1-10 HP v závislosti na lvl | ||
Protection to fear | 1 SP | kdykoliv celá parta Trvá 1den | ||
Turn undead | 1 SP | Zničí několik, nebo všechny nemrtvé | ||
2 | Cure wounds | 2SP | Vyléčí 15HP | |
Heroism | 2SP + 1GEM | Funguje jen na charakter se stejným přesvědčení 6 HP+2 lvl | ||
Pain | 2 SP | Funguje na not-Undead 2-12 zranění | ||
Protection to cold | 2 SP | |||
Protection to fire | 2 SP | |||
Protection to poison | 2 SP | |||
Silence | Boj | 1monstrum Zabrání seslání kouzel | ||
Suggestion | 2 SP | Boj | Jedno monstrum Neutočí, dokud není napadeno | |
3 | Create food | 3SP + 1GEM | ||
Cure Blindness | 3 SP | |||
Cure Paralysis | 3 SP | |||
Lasting Light | 3SP | Přidá 20 jednotek světla | ||
Produce Flame | 3 SP | boj | 3-18 damage | |
Produce frost | 3 SP | 3-18 | ||
Remove Quest | 3SP | |||
Walk on Water | 3SP + 1GEM | Trvá jeden den | ||
4 | Cure disease | |||
Neutralize poison | ||||
Protection to Acid | ||||
Protection to Electricity | ||||
Restore Alignment | 4SP +2GEM | |||
Summon Lightning | 4SP | až 3monstra hand-to-hand, 4-32 damage | ||
Super heroism | 4SP+2GEM | 10HP+3lvl | ||
Surface | 4SP+2GEM | non-combat | Transport z podzemí na povrch | |
5 | Deadly swarm | 5SP | outdoor combat | 2-20 damage |
Dispell magic | zruší všechna kouzla jak na postavách, tak na mostrech | |||
Paralyze | all monsters in hand-to-hand | |||
Remove condition | 5 SP + 3GEM | vyléčí mnohé negativní postižení | ||
Restore energy | Obnoví 1-5 lvl postavy, pokud byla snížena | |||
6 | Moon Ray | 6SP+4GE | 3-30 to charakter , 3-30 damage | |
Raise dead | 6SP+4GEM | Může selhat, bacha na to | ||
Rejuvenate | 6SP+4GEM | 1-10 let ubere, ale pozor ... | ||
Stone to Flesh | 6SP,4GEM | |||
Town Portal | 6SP,4GEM | non-combat | tohle není Diablo :) | |
7 | Divine intervention | 7 SP,10 GEM | ||
Holy Word | 7SP+GEM | all undead | ||
Protection to elements | 7SP +5GEM | Cold, fear, fire, poison, electriicity | ||
Resurection | 7SP+ 5GEM | poozor, přidá 10 let | ||
Sun Ray | 7SP + 5GEM | 1 monstum damage 50-100 |
Sorcerer spells
Level | Jméno | Cena | Typ | Popis |
1 | Awaken | |||
Detect Magic | Funguje na věci v baťohu | |||
Energy Blast | 1SP+1GEM | 1-4 damage za lvl | ||
Flame Arrow | 1SP,1-6 | damage | ||
Leather skin | ||||
Light | ||||
Location | ||||
Sleep | uspí až 5 nepřátel, zejména když jsou zranění | |||
2 | Electric arrow | 2 SP | 2-12 damage | |
Hypnotize | 2SP | Prevence útoku monsra | ||
Identify monster | 2SP,1GEM | |||
Jump | 2SP | Skok 2 pole dopředu | ||
Levitate | 2SP | Trvá jeden den | ||
Power | 2SP | 1-4 Might v boji | ||
Quickness | 2SP | 1-4 speed v boji | ||
Scare | 2SP | 1 monster fear | ||
3 | Fire Ball | 1SP za lvl, 1GEM | 1-6 damage za lvl | |
Fly | 3SP | non combat | ||
Invisibility | 3SP,1Gem | V Boji snižuje šanci na zásah od nepřítele | ||
Lightning Bolt | 1SP za lvl, 1Gem | 1-6 damage za lvl, 1-3 nepřátelé | ||
Make room | zvětší bojové pole tak, aby prvních 5 postav mohlo bojovat tváří v tvář | |||
Slow | 3SP | Boj | Mostra na 1/2 rychlosti | |
Weaken | 3SP,1GEM | Všechna monstra Sníží HP o 2 a Armor class o 1 | ||
Web | 3SP | Boj | 1-5 monster nemohou bojovat | |
4 | Acid arrow | 4SP | 3-30 damage | |
Cold Beam | 4SP | 1 nepřítel 4-40 Damage | ||
Feeble Mind | 4SP,2GEM | Snižuje schopnosti nepřítele | ||
Freeze | 4SP | 1 Nepřítel Malá šance na odolání kouzlu | ||
Guard Dog | 4SP | Non-combat | 1 den trvá ochrana | |
Psychic protection | 4SP,2GEM | |||
Shield | 4SP,2GEM | Boj | Dobrý proti střelám | |
Time Distortion | 4SP,2GEM | Boj | celá parta Dává čas na ústup z bitvy | |
5 | Acid Rain | 5SP | 5-50 damage | |
Dispell Magic | 5SP | Ze všech příšer i bojovníků odstraní kouzla | ||
Finger of death | 5SP,3GEM | Combat | Funguje na non-undead | |
Shelter | 5SP,3GEM | Noncombat | Dovolí odpočívat v nebezpečí | |
Teleport | 5SP,3GEM | non-combat | Pohyb až o 9 polí jakýmkoliv směrem | |
6 | Dancing Sword | 6SP,4GEM | 1-30 damage v boji | |
Desintegration | 6SP,4GEM | Likvidace nepřítele změnou v prach | ||
Etherealize | 6SP,4GEM | Kouzlo rytíře Viléma Brtníka z Brtníku | ||
Protection to Magic | 6SP,4GEM | |||
Recharge Item | 6SP,4GEM | non-combat | pozor na riziko zničení | |
7 | Astral spell | 7SP,5GEM | Transportuje partu do astrální sféry | |
Duplication | 7 SP,100 GEM | |||
Meteor shower | 7SP,5GEM | 1-120 damage | ||
Power shield | 7SP,5GEM | redukce zranění o 1/2 | ||
Prismatic Light | 7SP,5GEM | Ovšem má poněkud nepředvídatelný efekt na všechny monstra |
Závěrečné shrnutí:
Davesade [3] dal hře v hodnocení 5/10, což si myslím, že je zcela odpovídající Hra se dá hrát, i dohrát, avšak upřímně si myslím, že se už asi nenajde nikdo kdo by ji dohrál.
Zdroje:
[2] http://mightandmagicgrove.com/mm1/mm1.htm Kompletní návod, včetně podrobných mapek jednotlivých lokací
[3] http://www.rpghry.cz/game.php?id=98 Výborné české stránky věnované RPG. Díky Davesade :)
[4] http://www.old-games.estranky.cz/ Moje osobní vizitka
[5] http://www.thecomputershow.com/computershow/walkthroughs/mightandmagic1walk.htm Alternativní návod
[6] http://www.celestialheavens.com/viewpage.php?id=373 Krátký nástin příběhové linie.
[7] Martin Fridrich (doufám, že to byl skutečně on), Level, č. 136 téma měsíce věnované sérii Might and Magic
[8] http://www.dosgames.sk Kvalitní fandovské stránky.
Všem, kteří se vydrželi až dokonce děkuje StriderCZ
sstrider@seznam.cz