Zkušenosti a trénink

Desítka se opravdu s některými věcmi nepáře a od základu je mění. Ze hry zmizely cvičírny a level-up tak probíhá zcela automaticky - jakmile postava získá dostatek zkušeností, sama postoupí o level výše. Má to bohužel jeden nešvar, postavě se při level-up doplní do plné výše zdraví a mana, což vypadá hlavně během boje dosti divně. Za každý level pak postava obdrží konstantně 3 dovednostní body (zvyšování dovedností) a 4 atribuční body pro rozdělení do základních atributů. Body do dovedností a atributů si hráč samozřejmě rozděluje sám, nicméně trénink úrovní v dovednostech již vyžaduje podobně jako u starších dílů učitele (trénink za poplatek u různých NPC, viz Umístění učitelů).

Jak už bylo uvedeno u dovedností, postava se je nemusí učit předem v gildách. V závislosti na svém povolání má příslušný set dostupný už od počátku a neodemčené dovednosti si jen aktivuje investicí 1 dovednostního bodu. Zdánlivě to může působit jako zjednodušení, ovšem v zápětí narazíte hned na 2 limity. Tím prvním je nemožnost investovat více bodů, než je rozdíl mezi aktuální a následující úrovní povýšení. Tedy např. na normální úrovni můžete do dovednosti investovat max. 7 dovednostních bodů, poté musíte postavu nechat vytrénovat na experta (to je ten druhý limit) a teprve pak se odemkne další postup. Nelze tam tedy nasypat rovnou 15 bodů a někdy dodatečně si obě úrovně docvičit u učitelů. Pro úplnost uvádím jednotlivé úrovně dovedností - normální (1-6 bodů), expertní (7-14 bodů), mistrovská (15-24 bodů) a velmistrovská (25 bodů), přičemž 25 bodů je zároveň maximum.

Následující tabulka ukazuje vztah mezi levelem a množstvím potřebných zkušeností.

Level Celkem zkušeností Zkušenosti na další level
0 0 250
1 250 267
2 517 301
3 818 352
4 1170 420
5 1590 505
6 2095 607
7 2702 726
8 3428 862
9 4290 1015
10 5305 1185
11 6490 1372
12 7862 1576
13 9438 1797
14 11235 2035
15 13270 2290
16 15560 2562
17 18122 2851
18 20973 3157
19 24130 3480
20 27610 3820
21 31430 4177
22 35607 4551
23 40158 4942
24 45100 5692
25 50792 6255
26 57047 6676
27 63723 6993
28 70716 7230
29 77946 7408
30 85354 7542
31 92896 7642
32 100538 7717
33 108255 7773
34 116028 7815
35 123843 7847
36 131690 7871
37 139561 7889
38 147450 7902
39 155352 7912
40 163264 7919
41 171183 7925
42 179108 7929
43 187037 7932
44 194969 7935
45 202904 7937
46 210841 7938
47 218779 7939
48 226718 7940
49 234658 7940
50 242598 -

Jak je patrné, zkušenostní strop je nastaven natvrdo na level 50 (tabulka je převzata ze souboru ExpTableStaticData.csv). Odtud plyne, že postava získá maximálně 50 x 3 = 150 dovednostních bodů a 50 x 4 = 200 atribučních bodů. Protože u dovedností a základních atributů platí, že na zvýšení o 1 bod je třeba "jen" 1 dovednostní/atribuční bod, pak nám vychází, že základní atributy můžeme tímto způsobem zvýšit max. o 200 a až 6 dovedností můžeme vycvičit do velmistrovské úrovně. Realita je ovšem trochu jiná. I po nainstalování DLC Sokol a Jednorožec se zkušenostní strop zastaví pod hranicí levelu 40 (36-38), u základní hry je to zhruba 33. Vzhledem k tomu, že zároveň zkušenosti družině přibývají poměrně pomalu, je to celkem citelný handicap a vyžaduje to proto poněkud lépe plánovat vývoj postavy.