Recenze Might and Magic VIII - Day of the Destroyer

 

Hrozba Kreeganů je definitivně zažehnána, Enroth a Erathie opět žijí v míru. Směrem od kontinentu Jadame se však začínají šířit podivné zvěsti o narušitelích z elementárních sfér a některé dokonce hovoří o zjevení planeswalkera Escatona. Bohužel, uvedené informace nelze potvrdit ani vyvrátit. Regnanská Říše nekonečného oceánu zahájila válečné tažení na Souostroví Dýky a uzavřela námořní trasu mezi Jadame a Erathií. Jakýkoliv pokus o průnik je předem odsouzen k neúspěchu. Ve víru bojů se rodí nový spasitel ...

Příběh navazuje s krátkým odstupem na události předchozího dílu, kdy je hrozba Kreeganů již zažehnána. Bohužel na cestě k planetě je i Escaton, jehož úkolem je "lov" Kreeganů a informace o nové situaci se k němu již nedostala. Poté, co se objeví v Jadame, započne s rituálem ničení, jehož výsledkem je diamantový krystal na náměstí města Ravenshore. Předtím uvěznil 4 elementární pány a úkolem krystalu je narušit rovnováhu v elementárních sférách, což nakonec povede k destrukci planety. Neni čas otálet a je třeba Escatona zastavit. Než se však k němu dostanete, uběhne mnoho času a budete muset splnit mnoho různých úkolů. Základním cílem je stvořit mocnou alianci, která by dokázala čelit dávným proroctvím a ve finále se setkáte i s králem Rolandem a královnou Catherine. Jejich dvorní čaroděj Xanthor vám pak pomůže nalézt cestu k Escatonovy, abyste mohli opět zachránit svět.

Podobně jako tomu bylo u předchozích dílů, i osmý díl zavádí do hry řadu novinek. První, které si ihned všimnete je změna tvorby družiny. Nyní si z 8 možných ras vybíráte jen jednoho hrdinu, se kterým hru začínáte a bude vás doprovázet od počátku až do konce. Každá rasa je zároveň spojena s jedním konkrétním povoláním a k dispozici máte rytíře, klerika, liche, minotaura, trolla a temného elfa. V družině budete mít místo pro další 4 členy, které později budete moci přibrat. Někteří se k vám budou chtít připojit hned, jiní budou čekat, až dostatečně pokročíte ve svých úkolech a jiní zas budou čekat, až se úroveň vaší hlavní postavy dostane na určitou hodnotu. Najímatelné herní charaktery jsou totiž sami o sobě postavy na různých levelech, odstupňované od levelu 5 přes level 15 a 30, po konečný level 50. Zcela určitě se k vám tedy na začátku nebudou chtít přidat postavy na 50 levelu. Krom toho budou ovládat dovednosti na různých úrovních a budou v různé fázi povýšení. Když už jsem to nakousl, povyšovat budete moci jen jednou, protože existuje jen jedna úroveň povýšení, postavy se tak ihned mohou dostat na tu nejvyšší a těžit z jejích výhod. Místy však budete muset splnit dva vcelku těžké úkoly, takže zas tak snadno se k tomu nedostanete. Najmuté postavy budete moci libovolně obměňovat, jakmile některou už nebudete potřebovat, budete ji moci propustit a najmout jinou. Někdy to bude i nutné. Krom zmíněných povolání si budete moci ve hře najmout i povolání draka, které nemáte možnost si zvolit při výběru hrdiny. Draci jsou velmi silná stvoření, ale jejich najímání je vcelku obtížné, protože krom nejslabšího dráčka se ke všem ostatním budete muset probojovat. Ve hře je pak ještě zrušena možnost najímání neherních charakterů, tzv. NPC, takže je zbytečně nehledejte.

Druhou velkou změnou je nové uspořádání herního rozhraní. Z herní obrazovky tak zmizela pravá lišta s nabídkami, kterou nahradila úzká lišta při horním okraji. Z počátku vám bude dělat potíže hledání příslušných nabídek, protože to v použitém uspořádání neni zas tak zřetelné, ale brzy si zvyknete. Z nabídek krom kalendáře nezmizelo nic dalšího, stejně jako vždy máte k dispozici podrobný zápisník a přehlednou mapu. Do mapy se vám nyní zapisují i učitelé dovedností. Nesmím však zapomenout na jednu ze specialitek, kterou si pro vás vyvojáři připravili. Krom automatických poznámek v deníku a na mapě máte nyní možnost přímo do mapy zapisovat své vlastní poznámky. Zachovány zůstaly i nabídky v menu jednotlivých charakterů a podobně zůstala nezměněna i interakce s okolím. Samotný herní systém je velmi podobný sedmému dílu, přibyly jen tři doplňkové schopnosti nových povolání, které se projevují jako nová kouzla a zapíší se do knihy kouzel podobně, jako kouzla jednotlivých škol. Jsou to dovednosti upíra, temného elfa a draka. Nabídku kouzel najdete pod kresbou lebky v pravém horním rohu. Kresba postavy v levém horním rohu je určena pro zobrazování vykouzlených ochran, jejichž symboly se pak zde objeví.

Nezměněn zůstal i herní engine a hra opět vzhledově připomíná předchozí díly. Nutno však dodat, že grafika se zas o nějaký ten kus zlepšila a řada prvků byla s úspěchem použita i v devátém díle. Typickou ukázkou jsou kresby jednotlivých kouzel. Celkový dojem je umocněn zvoleným hudebním doprovodem, ale hra trpí stejným neduhem jako většina dílů této série. Její kompatibilita s Windows XP je špatná a ke spuštění je třeba nainstalovat neoficiální patch. Přijdete tak právě o hudební doprovod a řadu zvuků. Při plnění úkolů hlavní dějové linie bude jejich zdárné dokončení doprovázeno velmi zdařilými animacemi, které jsou doprovázeny mluveným slovem a přiblíží vám samotný děj. I na tehdejší dobu bylo vše plynulé a hra se neměla potřebu kousat. V nabídce setupu je sice možnost zvolit hardwarový rendering, ale s ním jsem měl na současné sestavě větší problémy. Velké překvapení pro mě pak byla plynulost softwarového renderingu, který je dnes díky dostačujícím výkonům počítačů bez obtíží použitelný. Vzpomínám si, že u Crusaders mě to tehdy od dalšího hraní dostatečně odradilo, protože softwarový rendering byl nejen pomalejší, ale zhoršil i grafický vzhled hry, neboť se zřejmě řada věcí nestačila vykreslovat.

Vraťme se však k nabídce dovedností a magie, které se budou moci vaše postavy naučit. Krom speciálních dovedností povolání upíra, temného elfa a draka je vše ostatní shodné se sedmým dílem. Naučení jednotlivých dovedností a dosažení vyšších úrovní je stále vázáno na konkrétní povolání. Tedy rytíř se nemůže naučit elementární magii a lich těžko kdy bude schopen porozumět výhodám mečů. Krom toho zde jsou i přechodová povolání, takže minotaur bude schopen do určité míry ovládat klerickou magii a temný elf pak magii živlů. Oběma však bude zakázáno využívat magii světla nebo temnoty. Můžete si tak zvolit kombinaci dle svého vlastního uvážení a podle zaměření družiny na cestu síly nebo magie. Můžete také zůstat neutrální a družinu sestavit zcela vyváženě. Díky možnosti měnit 4 doplňkové charaktery pak toto zaměření můžete i plynule měnit v závislosti na konkrétní potřebě, ale osobně se mi tento přístup příliš nezamlouvá.

Možnost najímat doplňkové charaktery se může zdát výhodná, ale při bližším prozkoumání se začnou objevovat i její negativní vlastnosti. Jak jsem v úvodu řekl, řada postav se k vám bude chtít přidat až ve chvíli, kdy se váš hlavní charakter svým levelem přiblíží levelu najmuté postavy. Čím vyšší level to bude, tím méně získáte, protože najímatelné postavy mají krom dovedností i pevně nastaveny základní vlastnosti a jejich hodnoty nejsou zrovna závratné. Ve finále zjistíte, že kdybyste si daný charakter vycvičili sami, uděláte lépe a bude mít lepší vlastnosti než ten, který se vám nabízí. Krom toho si lépe rozdělíte dovedností body a naučíte se jen to, co opravdu potřebujete. Krom toho, pokud si budete najímat lepší postavy, přijdete i o část herního zážitku, protože nebudete mít potřebu starat se o jednotlivá povyšování a řada úkolů se tak pro vás stane zbytečností. Dalším kontrastem je nerovnoměrné složení družiny. Může se vám také stát, že vaš hlavní charakter na tom bude hůře než zbytek družiny a bude se potom během soubojů spíše krčit někde v koutě. Za rozumné považuji v první fázi hry najmout jen postavy levelu 5, max. 15 a ty si samostatně vycvičit. V případě nutnosti si pak pro určité úkoly můžete dočasně najmout jiný charakter, ale neni to nutné. Ve hře nenarazíte na žádný problém, který by byl řešitelný jen s určitou kombinací družiny.

Herní čas je i přes zdánlivou nutnost spěchu neomezený. Nevšiml jsem si, že byste se k Escatonovi museli dostat v určitém časovém intervalu. Délka hry se proto může lišit a je závislá na složení družiny a vašich zkušenostech. Dungeony jsou v osmém díle rozumně veliké a pokud jste schopni se s jejich obyvateli vypořádat, pak pro vás nebudou ani složité. Každý dungeon je totiž složen z monster podobné úrovně, takže se vám nestane, že byste např. po úvodních goblinech narazili někde dále na draky apod. (opravdu nenarážím na šestý díl;)). Chcete-li splnit všechny úkoly, počítejte přibližně s jedním rokem herního času. V rámci aliančních úkolů si budete vybírat národy, které se na alianci budou podílet a zároveň si jiné národy znepřátelíte. Neuváženou volbou si tak můžete ztížit povýšení určitých charakterů, např. pokud máte v družině draka a do aliance pozvete drakobijce. Tím se může herní čas prodloužit, protože zdánlivě jednoduchý aianční úkol vhodný i pro slabé družiny bude v zápětí vystřídán nutností probít se jeskyní plnou draků. Stejně jako dříve ani zde neni možnost měnit obtížnost hry, obtížnost bude taková, jakou si ji sami vytvoříte.

Sehnat osmý díl v dnešní době je poměrně složité. Dříve se o jeho distribuci postarala Bohemiainteractive, která ho na jaře 2001 vydala i s češtinou. Tedy rok poté, co byl oficiálně uveden na trh jinde. Nedlouho po jeho českém vydání se mi ho podařilo objevit v obchodech a za neuvěřitelných 580 Kč koupit. Nutno dodat, že sedmý díl nebyl v té době o mnoho levnější. Vedle devátého dílu se tak stal mou další krabicou verzí. Narozdíl od sedmého dílu ani nebyl podle očekávání v roce 2002 distribuován jako plná hra v podzimním čísle časopisu LEVEL. Namísto toho se distribuce již v červnu ujal časopis GAME4U (číslo 06/2002), který ho nabízel skladem ještě několik měsíců poté. Od té doby jsem ho již nikde jinde neviděl, což je docela škoda. Nevím, jestli to bylo menším nákladem, ale připadalo mi, že se prodával lépe než sedmý díl, protože z pultů obchodů zmizel rychleji. Snad se ještě někdy dočkáme nějaké té kompilace, aby se herní stránky nestaly jen povídáním o legendě, kterou měl možnost vidět jen málokdo.

A na závěr zde máme dle očekávání menší shrnutí. Přestože za nejlepší díl z novodobé historie ságy Might and Magic považuji díl šestý, osmička je hned na druhém místě a nebýt její krátkosti, nejspíše by byla s šestým dílem srovnatelná a to i přes změny v herním rozhraní. Je škoda, že vývoj devátého dílu na ni nenavázal, bylo by to důstojnější ukončení ságy. Musím však dodat, že rozdíly mezi díly jsou z mého pohledu nepatrné, je však třeba vytvořit alespoň náznak hodnocení, aby to nevypadalo příliš jednostraně. Osmý díl byl pro nováčky v době svého vydání zcela určitě atraktivnější a nemohu se tomu nijak divit. Graficky je na dobré úrovni a vyřešil i komplikovanost vztahu povolání versus rasy ze sedmého dílu. Tím při výběru ztrácíte možnost libovolné kombinovatelnosti, ale na druhou stranu tím nejsou zatíženi nováčci, kterým by to mohlo připadat složité. Tím se osmý díl více podobá dílu šestému. Neni ani příliš dlouhý a zvyšuje tak pravděpodobnost, že ho někteří předčasně nevzdají. Hra má bez ohledu na složení aliance jen jeden konec a nemusíte se tak obávat rozdělení děje. Pokud tedy máte možnost tento díl zakoupit a jste přívrženci dungeonů, tak neváhejte.

 

28.4.2007