Najímání NPC

Najímání NPC, neboli Non Player Character (neherních charakterů), je pro Might and Magic typické. Jejich přítomnost pomáhá zejména v počátku hry nebo u nevyvážených družin, protože s jejich přítomností v družině se zvyšují určité dovednosti nebo družiny mohou využívat magických dovedností těchto postav (např. kouzla Létání a Chůze po vodě). Většina NPC však vyžaduje před najmutím určitý poplatek a krom povolání lupiče bude požadovat určitý obnos z každého množství nalezeného zlata. Některá NPC se tak mohou družině značně prodražit.

Na druhou stranu budete do družiny moci najmout i taková NPC, která vám nebudou poskytovat žádný bonus, ale také po vás nebudou chtít poplatek. Patří sem aristokrat, bednář, dělník, farmář, hráč, hrnčíř, kameník, krejčí, lovec kožešin, misionář, mlynář, následovník Baa, nevolník, písař, poskok, sedlák, stráž, šašek, švec, tesař, tkadlec, úředník, zeman, zloděj dobytka a žebrák.

Následujících několik tabulek je rozděleno podle skupin bonusů, které obsažená NPC poskytují. V případě NPC s více bonusy je uvažován jen ten hlavní. Naleznete je mezi obyvateli venku v řadě oblastí nebo v domech. U volně se pohybujících obyvatel platí, že prakticky každého můžete najmout. Ovšem umístění volně se pohybujících NPC neni striktně vázáno na příslušnou lokaci, takže je nenajdete vždy na stejném místě. Mění se např. s každou novou hrou, při opuštění oblasti apod. Oproti tomu NPC v domech zůstávají stále stejná (viz NPC k najmutí v domech). Jakmile je nebudete nadále v družině potřebovat, můžete je propustit. NPC se nezapojují do bitev a ani nejsou monstry zraňována, nemusíte se o ně tedy nijak starat. Ohledně seznamů nezaručuji, že soupis je kompletní, snažil jsem se najít všechny, ale těžko říct, nakolik jsem byl úspěšný.

Obchodování a finance

kupec 4 body k dovednosti obchodování bere 1% z nalezených zlatých
obchodník 6 bodů k obchodování bere 2% z nalezených zlatých
šejdíř 8 bodů k obchodování, reputace klesne o jednu kategorii bere 2% z nalezených zlatých
jednatel bonus 10% k nalezeným zlatým bere 5% z nalezených zlatých
bankéř bonus 20% k nalezeným zlatým bere 10% z nalezených zlatých

Jídlo

nosič spotřeba jídla se během táboření sníží o 1 jídlo bere 1% z nalezených zlatých
ubytovatel spotřeba jídla se během táboření sníží o 2 jídla bere 2% z nalezených zlatých
cikán snížená spotřeba jídla během odpočinku, obchodování se zvýší o 3 body, reputace se sníží o jednu kategorii bere 1% z nalezených zlatých
kuchař vyrobí jedno jídlo denně (max na 14 dní) bere 3% z nalezených zlatých
šéfkuchař vyrobí dvě jídla denně (max na 14 dní) bere 4% z nalezených zlatých

Cestování

průvodce pohyb po mapě je o 1 den rychlejší bere 1% z nalezených zlatých
stopař pohyb po mapě je o 2 dny rychlejší bere 2% z nalezených zlatých
průkopník pohyb po mapě je o 3 dny rychlejší bere 3% z nalezených zlatých
jezdec cestování koňmo se zkrátí o 2 dny bere 1% z nalezených zlatých
pirát cesty lodí se o 2 dny zkrátí, bonus 10% k nalezeným zlatým, reputace klesne o jednu kategorii bere 3% z nalezených zlatých
námořník cesty lodí se o 2 dny zkrátí bere 1% z nalezených zlatých
navigátor cesty lodí se o 3 dny zkrátí bere 2% z nalezených zlatých
badatel všechny cesty se o 1 den zkrátí bere 1% z nalezených zlatých

Kouzelníci

mistr Vody jednou denně vykouzlí kouzlo Chůze po vodě po dobu 3 hodin bere 10% z nalezených zlatých
mistr Vzduchu jednou denně vykouzlí kouzlo Létání po dobu 2 hodin bere 20% z nalezených zlatých
mistr Portálů jednou denně vykouzlí kouzlo Městská brána na mistrovské úrovni bere 20% z nalezených zlatých
kartograf kouzlo Čarodějovo oko na expertní úrovni je trvale aktivní bere 2% z nalezených zlatých
akolyta jednou denně vykouzlí kouzlo Požehnání na mistrovské úrovni po dobu 2 hodin bere 2% z nalezených zlatých
dudák jednou denně vykouzlí kouzlo Hrdinství po dobu 2 hodin na mistrovské úrovni bere 3% z nalezených zlatých
felčar jednou denně vyléčí celé družině body zdraví bere 5% z nalezených zlatých
expert felčar jednou denně vyléčí celé družině body zdraví a prokletí (kromě smrti a zkamenění) bere 20% z nalezených zlatých
mistr felčar jednou denně vyléčí celou družinu bere 50% z nalezených zlatých

Zbrojíři

mistr zbraní 2 body k dovednostem se zbraněmi bere 3% z nalezených zlatých
zbrojíř dovednosti ve zbrani a zbroji se zvýší o 2 body bere 4% z nalezených zlatých
mistr zbrojíř 3 body k dovednostem se zbraněmi bere 4% z nalezených zlatých

Identifikace a opravování

učenec neomezená identifikace předmětů, +5% k získaným zkušenostem bere 5% z nalezených zlatých
alchymista neomezená oprava magických předmětů bere 4% z nalezených zlatých
kovář neomezená oprava zbraní bere 2% z nalezených zlatých
zbrojíř neomezená oprava zbroje bere 2% z nalezených zlatých

Bonusy k magickým dovednostem postav

učeň 2 body ke všem magickým dovednostem bere 5% z nalezených zlatých
mystik 3 body ke všem magickým dovednostem bere 10% z nalezených zlatých
mistr kouzel 4 body ke všem magickým dovednostem bere 20% z nalezených zlatých

Bonusy k diplomacii, reputace a zkušenosti

Na reputaci mají vliv i další NPC, která jsou uvedena v jiných bonusech. Obvykle se totiž jedná o vedlejší efekt, najmutí takové postavy reputaci sníží o jednu kategorii (cikáni, piráti, šejdíři, lupiči). Reputaci zvyšuje jen bard. Na množství získaných zkušeností má vliv i učenec.

poradce 4 body k diplomacii bere 2% z nalezených zlatých
advokát 8 bodů k diplomacii bere 3% z nalezených zlatých
bard zvyšuje reputaci o jednu kategorii bere 10% z nalezených zlatých
učitel bonus 10% k získaným zkušenostem bere 3% z nalezených zlatých
instruktor bonus 15% k získaným zkušenostem bere 7% z nalezených zlatých

Bystrost a odstranění pastí

průzkumník 6 bodů k bystrosti bere 3% z nalezených zlatých
zámečník 6 bodů k odpasťování bere 3% z nalezených zlatých
okultista 5 bodů k bystrosti bere 4% z nalezených zlatých
klempíř 4 body k odpasťování bere 5% z nalezených zlatých
lupič 8 bodů k odpasťování, reputace klesá o jednu kategorii nebere nic z nalezených zlatých

Bonusy k vlastnostem (Štěstí, odolnosti)

blázen bonus 5 bodů ke Štěstí bere 1% z nalezených zlatých
kominík bonus 20 bodů ke Štěstí bere 2% z nalezených zlatých
zaklínač všechny 4 elementární ochrany se zvýší trvale o 20 bodů bere 10% z nalezených zlatých