Povolání postav

 

Co se tvorby a vývoje postav týče, Might and Magic IX nijak nevybočuje z řady ostatních dílů. Systém byl však poněkud zjednodušen, takže každá postava ve hře začíná buďto jako bojovník (za cestu síly) nebo jako novic (za cestu magie). Každé z těchto povolání se pak dělí do příslušných větví. Existují celkem dva stupně povýšení. Např. novic se může nechat povýšit na učence a učenec poté na mága. Jakmile se postava stane kandidátem na určité povolání, neni cesty zpět a povýšení je třeba dokončit. Je proto třeba dobře rozmýšlet, čím chceme své postavy ve finále mít, popř. jaké dovednosti a na jaké úrovni se nám budou hodit a která povolání je tak mohou mít. Pro začátečníky je dobré uvažovat o družině ve složení 2 bojová povolání a 1 kněz. Na čtvrté postavě tolik nezáleží, ale obvykle to bývá mág. Novinkou je totiž nabírání NPC postav do družiny, které se mohou aktivně účastnit bojů. Takže pokud naberete 2 bojová NPC, budou bojovat po vašem boku.

Nebudu se tu příliš rozepisovat o jednotlivých povoláních, nakonec pro dobrou ilustraci se můžete podívat na konec kapitoly Dovednosti, kde jsou uvedeny tabulky úrovní jednotlivých postav v závislosti na povolání. Velmi stručně, za cestu bojovníka si k magii můžete přičichnout jen ve větvi křižaká a zejména jako paladin nebo hraničář. Podobně v cestě magie naleznete obstojného bojovníka a zároveň kouzelníka v druidovy a knězi. Žoldáci a vyšší stupně nemohou kouzlit, ale zato jsou to mistři v dovednosti se zbraněmi. Pokud chcete dosáhnout velmistrovství v živelné magii, potřebujete k tomu mága nebo liche. Obecně je volba povolání dána také jeho dosažitelností. Dle mého názoru považuji paladina a hraničáře za lepší bojovníky (mimo jiné oba mohou používat luk na vysoké úrovni), ale dosáhnout druhého povýšení neni v začátcích příliš snadné. Podobně dosáhnout hodnosti liche je velmi složité a je tedy snadnější sáhnout po povolání mága. Nebudete sice moci ovládat temnou magii na vyšších úrovních, ale to se dá přežít. Nakonec pokud tvoříte družinu z "kladných" charakterů, neni příliš logické do ni dávat liche (neberte to jako pravidlo, tohle je opravdu jen na vás:) ). Podrobný popis povýšení je součástí návodu.

Následující dvě schemata ukazují vývojový strom pro cesty síly a magie. Pro každé povolání jsou uvedeny náhledy dvou obrázků, za muže a za ženu.

Bojovník

 

Křižák

Žoldák

Paladin

Hraničář

Gladiátor

Vrah

Novic

Léčitel

Učenec

Kněz

Druid

Mág

Lich