Lords of Xulima: Rozhovor s Jesusem Arribasem

Poznámka: Jedná se o překlad článku Lords of Xulima: Interviewing Jesus Arribas, který vyšel 13. července 2014 na portále GamesSkinny. Autorem je Proto Foe. Snažil jsem se do toho co nejméně zasahovat, něco mi ovšem nedávalo smysl, ale tak myšlenka z toho snad bude jasná. A proč teď vytahovat takto starý článek? Je kupodivu stále aktuální, byť vznikl v době betastetu a velmi dobře přiblíží jak samotnou hru, tak i pohled na Numantian Games jako vývojářské studio.

Poznámka autora: Tento rozhovor je poněkud zdlouhavý, navrhuji, abyste popadli nějaký nápoj, posadili se, uklidnili a užili si ho.

Nedávno jsem měl tu čest zapříst rozhovor o všem možném s Jesúsem Arribasem, který je zároveň vedoucím projektu Lords of Xulima (vyslovuj šul-e-ma) a jeho technické podpory pro betatestery skrze současně omezený přístup na fórum.

Když jsem do tohoto pokecu vstupoval, měl jsem jen velmi omezené znalosti o Lords of Xulima. Popravdě, mnoho toho není o hře uvedeno ani na internetu. To byl, pokud to tedy byl záměr, od Numantian Games velmi chytrý tah. Jakmile jsem dostal šanci s hrou experimentovat, byť velmi krátkou, věnoval jsem Xulimě veškerý svůj volný čas.

[GameSkinny] Jesúsi, děkuji ti, že jsi přijal mé pozvání k rozhovoru. Právě jste v betě, jsem si tedy jistý, že jsi velmi vytížený! Můžeš říct čtenářům něco málo o Lords of Xulima, jak se dostat k hraní bety a pomáhat tak formovat kontinent Xulima?

[Jesús] Děkuji ti Johne. Lords of Xulima je RPG inspirované starými klasikami jako jsou Wizardry a Might and Magic, ale v moderním grafickém hávu. Je to velmi vyzývavé a epické dobrodružství, ve kterém hráč bude objevovat rozsáhlý a mysteriózní kontinent nazvaný Xulima, kde v dávných dobách mívali domov bohové. Hráč má možnost vytvořit si svou vlastní družinu šesti charakterů. Průzkum probíhá v isometrickém pohledu, s nádhernými ručně kreslenými krajinami, boj je tahový (turn-based) z pohledu první osoby.

Něco o betě, tu máme v současné chvíli dostupnou skrze naše webové stránky a velmi brzy bude dostupná i prostřednictvím Early Access na Steamu. Speciální beta edice z našich stránek obsahuje několik digitálních odměn, jako je kniha Bestiary & Mythology, herní příručka a mapa světa v HD rozlišení. Hráči mohou získat přístup do uzavřeného vývojářského fóra a sdílet zde své názory a zpětnou vazbu.

[GameSkinny] To zní dobře, rozhodně jste položili základ pro hluboký prožitek. Jak probíhal betatest doposud? Poskytli jste exkluzivní test vašim backerům z Kickstarteru, přineslo vám to solidnější data?

[Jesús] Ano, zpětná vazba od našich backerů byla úžasná. Implementovali jsme mnoho nových prvků a poladili mnoho věcí za účelem vybalancování a samozřejmě jsme opravili mnoho malých bugů. Jsme velmi šťastní za odezvu z naší komunity. Sdílení bety s backery byl dobrý nápad. Někteří z backerů odehráli hru několikrát, což je uchvatné, neboť beta trvala okolo 50 hodin (je to pouze první polovina hry.)

[GameSkinny] Wau, to je neuviřitelný výkon. Jistě, to je něco, na co lze být hrdý.

Když mluvíme o znovuhratelnosti; jak je to s postupem v Lords of Xulima, bude to tak, že zabiješ Velkého Zlouna a bude konec? Nebo je to hra, která pokračuje tak dlouho, jak dlouho si hráč bude přát prozkoumávat bohatý svět, který si vytvořil? Nějaké nové Game Plus?

[Jesús] Jakmile dokončíš hru, budeš znát celý příběh, ten se nebude s novou hrou měnit, ale je zde několik dobrých důvodů k znovurozehrání hry. Za prvé je to hardcore mód, který má oproti standardnímu módu odlišná pravidla, např. můžeš zemřít, pokud nemáš dostatek jídla. Také je zde deset tříd povolání, které jsou velmi rozdílné a můžeš s nimi hru rozehrát jiným způsobem, než tu předchozí. Jiný důvod nastane po šokujícím závěru Lords of Xulima, kdy si zajisté řeknete: "Wau! Teď mi všechny ty podivné a tajemné části rozhovorů dávají smysl, musím si je přečíst ještě jednou ...".

[GameSkinny] Jak vidím, budeme si muset dávat pozor na plno skrytých náznaků! Záludné, záludné.

V současnosti mohou hráči bety odehrát okolo 50 hodin z Lords of Xulima, což jak si řekl, je přibližně 50% z celé hry. To je obrovské číslo, přivelmi v dnešní době šestihodinových kampaní, kolik z toho je hlavní příběh, vedlejší úkoly, skryté prvky atd.?

Ano, s ohledem na dnešní standardy je to velmi dlouhé, byli jsme s Lords of Xulima velmi ambiciózní a to je hlavní důvod zpoždění, který mnozí hráči ocení.

Hlavní příběh je rozdělen na čtyři zápletky, které se vyvíjejí souběžně v závislosti na akcích hráče. Jsou zde také čtyři volitelné subzápletky, mnoho vedlejších misí a několik speciálních achievementů, jako např. probojovat se v Aréně k titulu nového šampióna. Pokud si zvolíte Causual Mode (jednodušší obtížnost) a zaměříte se pouze na hlavní příběh směrem k dokončení hry, pravděpodobně jí pokoříte během 50-60 hodin. Ale hraní v Classic Mode už vyžaduje k dokončení i dobrou část volitelného obsahu, jinak může být postup příliš obtížný a v tomto případě může hra končit okolo 100 i více hodin.

Můžeme říci, že hra je z 50% o prozkoumávání, z 30% o boji, z 10% o rozhovorech a příběhu a 10% je rozvoj družiny (levelup, nákup zbraní ...). Přestože je boj tahový (turn-based), je celkem rychlý a dynamický, řada z nich může být vyřešena během pár sekund.

[GameSkinny] Tohle je opravdu hezký rozbor.

Vidím, že boj je z prvního pohledu, což je unikátní, co tě k tomuto přístupu inspirovalo?

[Jesús] Neřekl bych, že je unikátní, plno her tuto techniku dříve používalo, např Wizardry, Might & Magic, Phantasy Star ... Chtěli jsme oddělit boj od průzkumu, podobně jako u her Heroes of Might & Magic a King's Bounty, ale v RPG hře. Milujeme tahový systém boje a inspirováni několika prvky z klasik, jsme je poté vzali a smíchali s novými originálními prvky, abychom získali velmi dynamický a návykový bojový systém.

[GameSkinny] To je pravda! V současné době je to tedy spíše mnohem vzácnější, než-li unikátní?

Mluvíš o inspiraci, co tebe a tvůj tým inspirovalo, stát se herními vývojáři.

[Jesús] Naše láska k videohrám, specielně RPG. Vyrostli jsme hraním několika klasických RPG legend, které byly skutečnou výzvou. Opravdu postrádáme výzvu těch starých klasik, pocit, že jsme spolu ve velkém a nebezpečném světě. Pokud uděláš špatné rozhodnutí, zemřeš a pokud uděláš dobré, získáš odměnu. Rozhodli jsme se ducha a výzvu těchto nádherných her přinést zpět a vytvořili jsme vlastní herní studio a naši první hru Lords of Xulima.

[GameSkinny] Převzali jste nějaké elementy i z novějších RPG hitů, jako např. Mass Effect, Dragon Age a série Divinity? A jaké jsou vaše plány s podporou Lords of Xulima až pevně zakotvíte?

[Jesús] Mass Effect, Dragon Age....? Skutečně ne, přestože tohle všechno jsou RPG (nebo akční RPG), nesdílejí podobnost s Lords of Xulima. Možná jen ten pohled z třetí osoby v Dragon Age, když hrajete s kamerou v izometrickém pohledu. Svět RPG je rozsáhlý a obsahuje mnoho sub-žánrů. Myslíme si, že neexistuje žádné jiné RPG typu Lords of Xulima a můžeme velmi pyšně říci, že je to skutečný originál a nový herní zážitek.

Ohledně budoucí podpory, samozřejmě, je to naše první hra a jsme ve velmi těsném kontaktu s komunitou, Lords of Xulima budou podporováni po dlouhou dobu. Pokud všechno půjde dobře, možná vydáme i Gold Edici s novými a zajímavými funkcemi.

Výborně! Aktuálně jsem jak nadšený, tak i vystrašený, když slyším, že tu není žádná inspirace z moderních akčních RPG, mám velmi rád hry typu Mass Effect.

Vydali jste spoustu prohlášení o Lords of Xulima a já osobně jsem plný vzrušení vidět, jestli je dokážete i splnit. Vaše zanícení a sebevědomí ve spojení s tím, co jsem viděl a zažil z Lords of Xulima, mě utvrzuje v tom, že to bude obrovský kultovní hit.

Máte plán přidat do hry v nějaké podobě multiplayer?

[Jesús] Děkuji Johne.

Jak je hra rozsáhlé dobrodružství s tahovými souboji, je velice obtížné, ne-li dokonce nemožné, přidat podporu multiplayeru. Pro ilustraci Final Fantasy X multiplayer... bylo by to velmi divné. Mimochodem, abychom trochu zvýšili soutěživost mezi hráči Lords of Xulima, vytvořili jsme na našich webových stránkách systém skóre a Síň slávy, kde se zobrazují výsledky nejlepších hráčů.

Do budoucna by mohla přibýt volba, kdy by se hráči mohli se svými družinamu v tahovém boji postavit vzájemně proti sobě, mohlo by to být úžasné, ačkoli velmi těžké na implementaci, ale uvidíme...

[GameSkinny] Nějaký plán nabídnout rozšíření univerza, jako třeba web komiks, obsah vytvořený uživateli nebo video sérii o Numantian Games?

[Jesús] Je tu několik úžasných věcí, které jsme vytvořili pro backery z Kickstarteru a pro předobjednávky, obsahují třeba knihu Bestiary & Mythology of Xulima, která vypráví příběh od počátku světa, kdy ho Lords of Xulima (bohové) stvořili, až do chvíle, kdy začíná příběh samotné hry. Jako všechny příběhy a mytologie mají i tyto svůj původ v knize, kterou jsem napsal před několika lety, máme spoustu materiálu pro rozšíření univerza Xulimy, zejména pro dvě pokračování, která bychom rádi vytvořili.

Dokonce jsou v této hře formulace, které sdělují některé skutečnosti, jež se stanou v budoucnu součástí pokračování jako proroctví. Všechny příběhy byly napsány před časem, takže si s tím můžeme hrát a vytvořit velmi soudržný svět a příběh.

[GameSkinny] Máte odkud vytahovat lore, fantastické. Když už mluvíme o pokračování, máš rozpracované nějaké další projekty?

Muj současný úkol je dokončit Lords of Xulima a vydat ho. Publikace hry je mnohem těžší, než jsme očekávali, ale teď už jsme získali dostatek zkušeností (někteří členové týmu dokonce 2x levelovaly!). V závislosti na úspěchu Lords of Xulima se rozhodneme, zda-li budeme pokračovat v sáze nebo vytvoříme novou hru. Ale předtím si nejprve dopřejeme zasloužený odpočinek.

[GameSkinny] Pokud bys měl říct poslední vzkaz komunitě a co by mělo ovlivnit lidi objednat si a hrát Lords of Xulima, co by to bylo?

[Jesús] Můj vzkaz komunitě by byl: Pokud chcete vyzkoušet kouzlo a výzvu z klasických RPG legend, s intuitivní a nádhernou grafikou, s rozsáhlým a epickým příběhem, potom zkuste Lords of Xulima. Nebo jak říká náš nový trailer na konci: "Jsi člověk nebo bůh?...".

[GameSkinny] Děkuji ti Jesúsi. Je absolutním potěšením mluvit s tebou a přeji ti do budoucna mnoho úspěchů.

[Jesús] Děkuji ti Johne, bylo mi potěšením.