Nebezpečné oblasti (soupis a bonusy za vyčištění)

Lords of Xulima hodně staví na obtížnosti, kterou mimo jiné koriguje přílišnou volnost hráče. Úplně v klidu vám do cesty postaví několikanásobně silnější skupinu protivníků a nechá vás dál bloumat po oblasti a hledat jiný způsob, jak se pohnout dále. Způsob je samozřejmě jediný - najít zdroj zkušeností a družinu lépe vytrénovat. Hra k tomu krom pevných hlídek (ty které stojí viditelné na mapě) nabízí ještě jednu mechaniku, tzv. náhodná setkání (Encounters) a přepady (Ambush). Hlavní rozdíl spočívá v iniciativě, kdy přepadení jsou mnohem agresivnější (iniciativa je na straně útočníka).

Poznámka: Přepadení jsou ve skutečnosti dvojího typu, buďto napadnou potvory vás, nebo vy je. Pokud napadnete vy je, tak je iniciativa samozřejmě na vaší straně, ale krom toho máte možnost nechat potvory utéct a tím se boji zcela vyhnout (stává se to ve chvíli, kdy máte silně navrch).

Řada oblastí, včetně některých dungeonů, obsahuje specifické části, kde může k náhodným setkáním dojít - jsou to tak zvané Nebezpečné oblasti (Dangerous area). Někdy jsou tyto oblasti viditelně ohraničené (ukazatele, okraj hustého porostu apod.), jindy na jejich přítomnost přijdete náhodou (cesty). U dungeonů se pak obvykle za nebezpečnou oblast považuje celý dungeon (výjimkou je jen Temple of Nalaet). Ve hře to potom funguje tak, že vás v těchto místech budou v určitých časových intervalech napadat různé skupiny protivníků.

Z počátku to může být k vzteku, obzvláště pokud vás budou napadat takové potvory, jako jsou vosy (rychlé a poměrně těžko zasažitelné). Hra vám proto před každým setkáním nabídne několik možností. Buďto do boje prostě vstoupíte, nebo se pokusíte utéci (pravděpodobnost úspěchu závisí na rychlosti protivníka) anebo využijete Gaulenovu dovednost Camouflage (stojí manu a čím je protivník lepší, tím více many to bude). V závislosti na vašem levelu se může dokonce stát, že protivník vás sice napadne, ale budete ho moci nechat prchnout anebo ulovit, jak jsem zmínil již výše.

Možná máte teď radost, našli jste způsob snadného grindu, ale teď přijde to "B" ;) Počet protivníků je ve hře konečný a to se týká i náhodných setkání a přepadů. Jakmile je všechny vyhrajete, přestanou se další objevovat. Pokud zároveň odstraníte z nebezpečné oblasti i všechny pevné hlídky, obdrží družina extra zkušenostní bonus za vyčištění oblasti a tím to definitivně končí. Získali jste akorát tolik, abyste mohli jít dál. Ty přepady, kterým jste se předtím vyhnuli (útěk, Camouflage), nezmizí, jen přijdou na řadu později. Nemusíte se tedy obávat, že byste si přístup k bonusu nějak zablokovali.

V souvislosti s tím jsem si ve hře všiml dvou zajímavostí, ale berte to prosím s rezervou, ono se to špatně odpozorovává a ve skutečnosti to může být jinak. Párkrát se mi stalo (např. boj s pavouky ve Varaskelu), že mě napadla poměrně silná skupinka, tak jsem boj po chvilce marného zkoušení vzdal. Po nahrátí save pozice mě místo toho napadla podobná, ale slabší skupinka. O něco později mě pak napadla ještě jedna podobně silná. Přišlo mi, jakoby se ta silnější rozdělila na dvě slabší. Další zajímavostí jsou přepadení prováděná bandity, protože bandita může v případě ohrožení z boje utéci. Prakticky se nic neděje, tedy krom toho, že jimi ukradené věci už zpět nedostanete, ale občas jsem měl pocit, že pokud banditů z různých bojů uteklo více, později vytvořili samostatné přepadové komando.

Setkání a přepadů připadá na každou oblast různý počet. Na základě dvou rozehrávek mohu říci, že pro každou jednotlivou oblast je to víceméně shodné číslo, což je pochopitelné z důvodu zastropování grindu - vždy byste měli získat +/- stejné množství zkušeností (možný zdroj odchylky viz odstavec výše). Nejčastěji se jedná o 15-20 skupin. Přibližný odhad získáte díky žlutému majáčku hned nad minimapou, který signalizuje blízkost nebezpečí. Když na něj najedete myší, zobrazí, jak to v oblasti vypadá (nesmíte ale stát poblíž pevné hlídky): great - máte ještě dost práce, few - už se blížíte ke konci (3-7 zbývá).

Pokud jde o složení jednotlivých skupin, tak to většinou docela dobře odhadnete na základě složení pevných hlídek v dané nebezpečné oblasti. V případě cest jsou to bandité, askarské hordy a různá zvířata, v případě chrámů pak nemrtví. Složení protivníků ve skupině standardně sestává jen z jednoho typu - pokud jsou to obři, tak to budou jen kombinace různých druhů obrů apod. Nemůže se tedy stát, že by vás kupříkladu napadla společná jednotka složená z démonů a nemrtvých. Zároveň většinou platí, že obtížnost soubojů postupně narůstá (málokdy vás hned v prvním přepadení napadne zrovna ta nejsilnější skupina).

Seznam nebezpečných oblastí

Poznámka I: Vemu vám ještě jednu radost z pohledu na množství zkušeností v některých lokacích. Za prvé, do chrámů elementálních bohů (Nalaet, Taliet, Kersket a Valvet) se dostanete až ke konci hry a za druhé, některé nebezpečné oblasti mají sice jednodušší náhodná setkání, ale jednu tuhou pevnou hlídku (např. The High Plateau of Karraga nebo Northern Ancients Ruins). Na odměnu si tedy počkáte déle.

Poznámka II: V případě hradů (Castle of Nabros, Castle of Karraga a Castle of Devonia) a Nabros Road je potřeba si dát pozor ještě na jednu věc. Jakmile porazíte příslušného prince v hradu, zmizí veškeré jeho jednotky z hradu a okolí. Pokud jste je nestihli porazit, přijdete tím o bonus za vyčištění příslušné nebezpečné oblasti!

Poznámka III: Do tabulky jsem doplnil sloupeček Přibližný počet přepadení. Číslo jsem získal tak, že jsem si jednotlivé přepady počítal a pak mezi sebou porovnal dvě nezávislé rozehrávky. Někde to bylo stejné, někde se to mírně lišilo. Jak jsem zatím odpozoroval, celkové množství zkušeností za přepadení v dané nebezpečné oblasti je nejspíše pevně dané, ale protože přepadové skupinky se mohou generovat náhodně, může z toho hra vygenerovat více slabších nebo naopak méně silnějších skupinek a to je potom ten rozdíl v celkovém počtu přepadovek.

Poznámka IV: Numantian Games vydali v průběhu času velký patch, ve kterém pár věcí rebalancovali. Dotklo se to i náhodných setkání a bonusů za vyčištení oblastí. Tabulka níže proto obsahuje údaje vztažené k verzi hry 1.x tak, jak jsem to ve hře sám zažil, a údaje k verzi 2.x., kterou už jsem sice nehrál, ale zkušenosti za vyčištění oblastí mi zaslali Ivan a Kusák, tak je mohu také zveřejnit.

Lokace Jméno nebezpečné oblasti Zkušenosti za vyčištění v1.x Přibližný počet přepadení v1.x Zkušenosti za vyčištění v2.x
Velegarn Rat Cave 92 5 92
Sporia Forest 186 5 186
Velegarn Beach 114 5 114
Temple of Febret 430 14 430
Garden of Febret 420 ? 420
Nabros Nabros Forest 380 14 310
Castle of Nabros 570 11 525
Nabros Road 945 3 945
Sorrentia Road of Sorrentia 1020 28 985
The Valley of Whispering Rocks 330 10 330
Hadiros The Forest of Hadiros 810 15 700
Cunavarn Road of Cunavarn 960 30 905
Odendro's Forest 1020 18 885
Temple of Alnaet 1820 18 1710
Karraga Castle of Karraga 5200 22 5100
Forest of the Ulrog 1350 16 1220
The High Plateau of Karraga 1830 8 1830
Temple of Taliet 6300 12 5250
Hamaleth Garden of Hamaleth 1710 5 1710
Temple of Nalaet 4180 18 3840
Varaskel Old Runaway 1880 18 1660
Varaskel's Desert 1490 14 1490
Hall of Heroes 810 7 810
Temple of Kersket 6050 13 6050
Rasmura Rasmura Roads 4920 20 4580
The Muddy Lake 1010 16 820
The Emerald Lake 2220 15 1960
The Venomous Lake 585 6 585
Temple of Raznet 3000 18 2800
Devonia Ancient's Road 6950 21 6650
Southern Ancients Ruins 8050 12 7500
Northern Ancients Ruins 6750 12 6750
Path of the Beasts 3660 9 3340
Castle of Devonia 6900 10 6100
Temple of Valvet 22500 9 20400
Nagira Road of Nagira 1930 14 1730
Nagira's Great Cliff 2260 7 2260
Temple of Golot 4020 16 3740
Vilak Hot Land 3440 21 3120
Burning Land 9300 13 8650
Cold Land 2600 13 2360
Warm Land 6350 11 6050
Hell Land 19000 22 18400
Geldra nemá - - -
Pernitia nemá - - -
Varas Talak nemá - - -