Od dob návodu na Crusaders of Might and Magic už uběhly více jak dva roky a za tu dobu jsem v něm musel provést pár drobných úprav podle toho, jak se mi dařilo odhalovat některá tehdejší "tajemství". Crusaders nejsou zrovna nějak přívětivou hrou pro získávání základních herních informací a velmi dobře je navenek kryjí. Na pár místech jsem tak byl nucen spíše jen hádat a to se ne vždy povedlo. Dlouhou dobu jsem se bránil i tvorbě obrázkové galerie předmětů, kterou jsem už sice kdysi začal, ale zase rychle opustil (nějak se mi nepovedlo udržet dostatečný pořádek v poznámkách :)). Nakonec jsem se k tomu před pár dny opět vrátil a tentokrát u toho i vydržel. Díky tomu je galerie hotová a navíc jsem ji rozdělil do několika samostaných kapitol. Krom vlastního popisu předmětů jsem přidal i poznámky k jejich výskytu ve hře a tím tak zvýšil její užitečnost.
Právě rozdíly ve výskytu předmětů jsou jedním z velkých problémů, jak se ke všem dostat. Jejich složení v oblasti je vázáno na respawn (každý splněný úkol) a pokaždé se s ním mění. Pokud nějaký minete, už ho do konce hry nemusíte znovu nalézt - to se týká zejména magicky vylepšených předmětů. Je to v podstatě stejné jako problém s kouzelnými knihami. Nejprve jsem tedy musel celý seznam předmětů znovu prověřit a pak ke každému předmětu přiřadit správný obrázek a místo výskytu včetně časového zařazení. Zajímavostí Crusaders je totiž i to, že řada lepších předmětů vypadá úplně stejně jako ty obyčejné. Ve hře je proto nutné doslova obracet kdejaký kousek plechu a dobře se dívat, co je zač. Protože jsem se na pár místech dokonce rozešel se seznamem Lorda Haarta (viz návod na IGN), začal jsem pátrat, proč tomu tak je. Díky tomu jsem v adresáři script našel datové soubory, ze kterých se dala řada informací vyčíst (takže nakonec zas tak nepřivětiví ti Crusaders nejsou ... ) a dokonce jsem zkusil pár modifikací.
Musím říci, že mě docela překvapilo, s kolika předměty se ve hře původně počítalo. Dokonce jsou zde i další zajímavé klíče, které zřejmě měly otevírat cestu do míst, která jsou nyní pevně uzavřená a nijak nezapadají do děje. Rozdíl v seznamu si tedy vysvětluju tím, že Haartův seznam je výtahem z datového souboru a omylem se mu tam připletly i věci, které ve hře nejsou (např. Fire Shield nebo Royal Longsword), resp. ve hře jsou, ale nedají se sebrat (Large Club a Large Iron Club). Tím pádem jsou pro popis celkem zbytečné. Pokud by však byl někdo jiného názoru a podařilo se mu nějaký z těchto předmětů přeci jen najít, tak mě neváhejte kontaktovat a já ho do seznamu přidám. Nijak nevylučuju, že jsem nakonec přeci jen mohl ještě stále něco minout.
Hrátky s modifikací vlastností předmětů mě dovedly k dalšímu zajímavému zjištění. Zkoušel jsem u bonusových předmětů měnit velikosti bonusu k základním vlastnostem, abych vyzkoušel, jak vysoko se s nimi lze dostat. K mému údivu jsem se zastavil na hodnotě pouhých 50 a dále už to nešlo. Když se pak podíváte na bonusové předměty, tak zjistíte, že vhodnou kombinací některých z nich se ve skutečnosti přiblížíte právě této hodnotě, ale nikdy ji nepřekročíte.
S tím asi tak trochu souvisí ta zdánlivá nesmyslnost v umístění různých magicky vylepšených předmětů v průběhu děje hry. Mnohdy totiž v pozdější fázi hry narazíte na předmět, který se ani zdaleka nemůže rovnat předmětu, který už vlastníte z dob předchozích úkolů a v tuto chvíli už je pro vás zbytečný. Tady je však potřeba mít na paměti, že ne každý hráč má opravdu tu trpělivost vše bedlivě prolézat anebo jednoduše zapomene (ostatně koho by to napadlo, když se na to nikde předem neupozorňuje). Tím může řadu dobrých předmětů minout a bude rád za každou další variantu. Druhou kategorií jsou pak právě předměty upravující základní atributy. Sami o sobě nemusí být nějak moc dobré, ale teprve jejich kombinací se získá kýžený efekt. Pokud byste se k nim dostali hned ze začátku, pak by to bylo příliš snadné. Tady je také třeba počítat s omezením inventáře, kdy sebou budete nosit opravdu jen to, co je třeba a budete velmi rozvažovat, jestli si takový "set" složit. Hra se tak stává mnohem zajímavější. Věc, na kterou se také zapomíná je magie. Tám vám může značně vylepšit útok nebo vykompenzovat slabší brnění.
Myslím, že tohle by k úvodu celkem stačilo a teď bych měl nabídnout také něco praktického :). Při ověřování předchozího seznamu předmětů jsem si krom jiného dělal i poznámky, co který obchodník v danou chvíli prodává a to vám teď v následujících několika tabulkách prozradím. Klidně to berte jako doplněk k poznámkám v galerii, získáte tak lepší přehled o tom, co v které fázi hry můžete všechno získat bez boje (ovšem pokud máte dostatek zlatých).
Sortiment obchodníka v Cador Sul je stejný jak před návštěvou Celestie, tak i po ní. Ke změně dojde teprve tehdy, až se budete vracet s Rohem Zborcení z Coranthie.
Název předmětu | Typ předmětu |
Scale Armor | zbroj |
Mace | palcát |
Long Sword | meč |
Ani u obchodníka (kováře) v Citadele nedojde k žádné změně v závislosti na tom, jestli už jste s Celestií mluvili nebo ne. Ke změně dojde opět až poté, co se budete vracet s Rohem Zborcení. Nicméně stejně jako v návodu vás musím upozornit na jednu malou drobnost i zde. Jakmile se necháte po rozhovoru s Celestií přepravit zpět do Cador Sul, tak už se nebudete moci do Citadely vrátit. Potíž je v tom, že obchodník v Citadele je na dlouhou dobu jediný, kdo prodává léčivé lektvary - obchodník v Cador Sul je nemá a další obchodník bude až v Coranthii. Nezapomeňte si jich tedy nakoupit do zásoby.
Název předmětu | Typ předmětu |
Scale Armor | zbroj |
Metal Shield | štít |
Healing potion | léčivý lektvar |
Greater healing potion | léčivý lektvar |
Longsword of Quality | meč |
Coranthie je zajímavá tím, že zde naleznete celkem dva obchodníky, resp. zbrojíře a mečíře. Oba mají obchody hned vedle sebe, takže nebudete muset příliš bloudit. Jejich nabídka se změni až poté, co získáte Královské žezlo od krále lesních obrů. Do té doby zůstane stejná a to bez ohledu na to, jestli už jste mluvili s královskou radou nebo zachránili prince Daina.
Název předmětu | Typ předmětu |
2x Battle Axe | sekera |
Obsidian Hammer | kladivo |
War Hammer | kladivo |
Axe of the Western Storms | sekera |
Axe | sekera |
Název předmětu | Typ předmětu |
Banded Armor | zbroj |
Shield of Enviable Health | štít |
Greater healing potion | léčivý lektvar |
Metal Shield | štít |
Dragontamer´s Ring | prsten |
Battle Axe | sekera |
Ihned poté, co získáte v Duskwoodu Královské žezlo, dojde k respawnu a obmění se nabídka obou obchodníků v Coranthii a dále už se v této části hry měnit nebude.
Název předmětu | Typ předmětu |
Calder´s Pick | krumpáč |
Drujer´s Wrathful hammer | kladivo |
Blade of the Morning Prayer | meč |
Winter´s Axe | sekera |
Hellstar | morning star |
Longsword of Quality | meč |
Název předmětu | Typ předmětu |
Plate of Elemental Protection | zbroj |
Banded mail of Reason | zbroj |
Metal Shield | štít |
Shield of Sanctuary | štít |
Water resistatnce potion | lektvar |
Greater healing potion | léčivý lektvar |
Jakmile se budete vracet z Coranthie s Rohem Zborcení, nezapoměňte se zastavit u obchodníka v Cador Sul. Jeho nabídka vás zajisté potěší. Je však nutné, abyste k němu šli ještě předtím, než navštívíte Celestii, protože po té byste od ní dostaly další úkol a obchodník z Cador Sul by zmizel.
Název předmětu | Typ předmětu |
Heavy plate mail | zbroj |
Shield of Swiftness in Action | štít |
Greater healing potion | léčivý lektvar |
Holy Avenger | meč |
Jakmile se do Citadely vrátíte s Rohem Zborcení, dojde k obnově nabídky zdejšího kováře. Na skladě bude mít asi nejlépe vypadající zbroj ve hře a opět zásoby léčivých lektvarů. Oproti první návštěvě se sem budete moci vracet (a to dokonce až do záchrany kapitána Ursana v Ledovcích, poté se vchod do Katakomb zavalí - ale kdo by měl vůbec chuť absolvovat takhle dlouhou trasu pro pár léčivých lektvarů ...).
Název předmětu | Typ předmětu |
Dragon Scale Armor | zbroj |
Light plate mail | zbroj |
Healing potion | léčivý lektvar |
Greater healing potion | léčivý lektvar |
Longsword of Quality | meč |
Jakmile dořešíte veškeré záležitosti v Ledovcích a budete vlastnit kouzlo Solidify, otevře se vám cesta do vesnice Dasherů. Místní kovář má na skladě zajímavé zboží a hlavně zásobu léčivých lektvarů a lektvarů zvyšujících odolnosti. Z vesnice se dostanete celkem pohodlně do Duskwoodu a odtud až do Coranthie. Cesta zpět se přitom neuzavře, takže se můžete do vesnice kdykoliv vrátit. Výhodou je, že vesnice je přibližně ve středu oblasti, ve které budete bojovat, takže je to výhodnější, než pro lektvary útíkat až do Coranthie. Skončí to však ve chvíli, kdy před branami Strongholdu použijete Roh Zborcení a cesta do Duskwoodu se tak za vámi uzavře.
Název předmětu | Typ předmětu |
Dasher hand bow | těžko říci, něco mezi střelnou a vrhací zbraní |
Chl´tk | dasheří zbraň |
Greater healing potion | léčivý lektvar |
Lesser healing potion | léčivý lektvar |
Speed potion | lektvar |
Fire resistance potion | lektvar |
Air resistance potion | lektvar |
Jak už jsem napsal v předchozím odstavci, po výpravě v Ledovcích se přes dasherskou vesnici budete moci dostat opět do Coranthie, kde vás čeká poslední obchodní nabídka ve hře.
Název předmětu | Typ předmětu |
Divine Justice | palcát |
Longsword of the Crusader | meč |
Boomer Axe | sekera |
Calder´s Pick | krumpáč |
Danacen´s ring of Constitution | prsten |
FlameDancer´s ring | prsten |
Název předmětu | Typ předmětu |
Enoch´s plate of Might | zbroj |
Banded mail of Grace | zbroj |
Vampiric Shield | štít |
Shield of Mighty Deeds | štít |
Speed potion | lektvar |
Greater healing potion | léčivý lektvar |